ایتنا - برخی از این خدمت دهندگان تنها شروط و ضوابطی را به کاربران تحمیل و دیکته میکنند که فردا روزی هیچ مسئولیتی متوجه آنان نباشد.
حقوق قانونی کاربران و ماجرای هک فروشگاه اندرویدی داخلی
26 دی 1394 ساعت 14:24
ایتنا - برخی از این خدمت دهندگان تنها شروط و ضوابطی را به کاربران تحمیل و دیکته میکنند که فردا روزی هیچ مسئولیتی متوجه آنان نباشد.
دانیال رمضانی - هفتهنامه عصر ارتباط
وقوع برخی اتفاقات در حوزه فضای مجازی همچنان گواهی بر بلاتکلیفی مسالهای مهم به نام "حقوق قانونی کاربران فضای مجازی در ایران" است. به عبارت دیگر ما مجموعهای از بایدها و نبایدها و مجازاتها را برای تخطی کاربران اینترنتی در نظر گرفتهایم، اما زمانیکه بحث حقوق کاربران میشود، صراحت چندانی مشاهده نمیشود. اما برای روشن شدن کیفیت و شرایط ارائه خدمات اینترنتی به کاربران ایرانی و برخی مشکلات موجود باید به زمینهها و چگونگی رشد برخی ارائه دهندگان سرویس اینترنتی در ایران بپردازیم.
• چگونگی رونق برخی کسب و کارهای اینترنتی
در سالهای اخیر برخی کسب و کارهای اینترنتی در ایران که عدهای اصرار دارند از آنها با نام استارتآپ نام ببرند به دو جهت رونق گرفتهاند.
نخستین عامل، تحریم کاربران ایرانی از دریافت برخی خدمات و سرویسهایی است که عمدتا منشا آنها غربی و آمریکایی است. برای مثال گوگل دسترسی کاربران ایرانی به برخی خدمات خود را به تبعیت از قوانین آمریکا مسدود کرده است. همین تحریم زمینهساز ساخت سرویسهای مشابه در داخل شده است که البته این خدمات همچون فروشگاههای اپلیکیشنهای اندرویدی داخلی شاید در وهله نخست به بخشی از نیاز کاربران پاسخ داده است، لیکن این تمام ماجرا نیست و در ادامه به اما و اگرهای آن نیز پرداخته میشود.
همین جا البته از نکتهای نیز نباید غافل شد. ممنوعیت دسترسی کاربران ایرانی به برخی خدمات شرکتهای غربی از جمله گوگل نیز دارای تناقضات و استانداردهای دوگانه است. برای مثال گوگل دسترسی به سرویسی همچون ایمیل را برای ایرانیها باز گذاشته اما دسترسی به برخی خدمات همچون گوگلاستور و برخی ابزارهای مدیریتی و برنامهنویسی را برای ایرانیها مسدود کرده است که این مساله نیز در نوع خود تامل برانگیز است و البته پیشتر به آن پرداخته شده است.
دومین عاملی که بعد از مسدودسازی دسترسی ایرانیها از خارج کشور موجب رونق برخی کسب و کارهای اینترنتی شده است، فیلترینگ از داخل کشور است. برای مثال سایت یوتیوب به موجب دستور کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، فیلتر شده و در عوض سرویسهای مشابه داخلی توانستهاند از فرصت ایجاد شده، بهره برده و به رشد نسبی برسند.
البته ناگفته نماند که موضوع فیلترینگ برخی سایتها و خدمات از داخل کشور، برای همه نیز موجب پولسازی و رشد نشده است که نمونه آن را میتوان در دسترسی بسیاری از کاربران ایرانی به انواع شبکههای اجتماعی و یا پیامرسانهای موبایلی فیلتر شده یافت در حالیکه استقبال از نمونههای داخلی در حد و اندازه نمونههای خارجی نبوده و رشد آنها در حد مشخصی متوقف شده است.
• خلاء متولیان و رشد قوانین خودساخته
در کشور ما شاید بالغ بر ۴۰ نهاد دولتی، غیر دولتی و حاکمیتی در مقرراتگذاری و سیاستگذاری در حوزه فضای مجازی نقش دارند. در کنار این نهادها، صنوف و اتحادیهها نیز میتوانند در تسهیل ارایه خدمات الکترونیکی به کاربران ایفای نقش کنند که البته در حوزه فضای مجازی این نقش همچنان مشهود نیست.
اما در نتیجه تعدد و تنوع دستگاههای مسوول در مراقبت از حقوق کاربران فضای مجازی، ما شاهد نوعی مقرراتگذاری خود ساخته توسط برخی ارایهدهندگان خدمات الکترونیکی هستیم که به واسطه تحریم و فیلتر، دیگر تنها مسئول برنامهریزی برای پول درآوردن نبوده و باید نسبت به نوعی انحصار شکلگرفته برای ایشان و الزام نسبی کاربران به استفاده از این خدمات، مسوولیتهای حقوقی فراتر از یک فروشگاه تجاری را به عهده بگیرند.
اما در این خصوص شاهد تصویب مقررات یکطرفه و خودخواستهای از سوی این خدمات دهندگان هستیم که در برخی موارد به تنها چیزی که اهمیت داده نشده است، حقوق کاربران است. در عوض برخی از این خدمت دهندگان تنها شروط و ضوابطی را به کاربران تحمیل و دیکته میکنند که فردا روزی هیچ مسئولیتی متوجه آنان نباشد.
به هر حال آنطور که مشخص است، این ارایه دهندگان خدمات اینترنتی نیز دریافتهاند که به واسطه تعدد دستگاههای مسوول، راههای گریز زیادی از پاسخگویی و قانونمندی وجود دارد.
کد مطلب: 40423
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/40423/حقوق-قانونی-کاربران-ماجرای-هک-فروشگاه-اندرویدی-داخلی