ایتنا - در طول یک دهه گذشته همواره بسیاری در کشور شعار تولید محتوا را سر داده و اتفاقا بودجههای هنگفتی را هم بابت این کار از دولتهای مختلف گرفتهاند.
پروژه مبهمی به نام افزایش چندبرابری محتوا
23 خرداد 1395 ساعت 13:03
ایتنا - در طول یک دهه گذشته همواره بسیاری در کشور شعار تولید محتوا را سر داده و اتفاقا بودجههای هنگفتی را هم بابت این کار از دولتهای مختلف گرفتهاند.
کاوه درفشانی - عصر ارتباط - همین هفته گذشته بود که با مدیر یک شرکت خصوصی مصاحبهای داشتیم و وی در خلال صحبتهایش به تخصیص وامها و تسهیلات به طرحهای موهوم انتقاد کرد. این مدیر که به نوعی خاک این حوزه را خورده و سرد و گرم آن را چشیده، معتقد بود وزارت ارتباطات بابت واگذاری میلیاردها تومان به طرحهای غیرشفاف همچون جستجوگرهای بومی پاسخگو باشد.
اما به جز این پروژه که همچنان در رسانههای مستقل شاهد طرح نقد و ابهامات زیادی در خصوص آنها هستیم، کم نیستند طرحهایی که تنها عنوان آنها روی سایت وزارت ارتباطات موجود است و از همان عنوان خشک و خالی هم میتوان دریافت که برخی از ایشان خروجی روشن و موثری نخواهند داشت.
در طول یک دهه گذشته همواره بسیاری در کشور شعار تولید محتوا را سر داده و اتفاقا بودجههای هنگفتی را هم بابت این کار از دولتهای مختلف گرفتهاند. اما اگر به پربازدیدکنندهترین و پرکاربردترین سایتها و تارنماهای امروز کشور نگاهی ساده بیندازید متوجه میشوید که اغلب این سایتها بدون دریافت بودجههای هنگفت و با سرمایه خصوصی بالا آمده و محتوای پربازدید تولید کردهاند.
فراموش نکنیم که تاکنون چندین موسسه مختلف در زمینه تولید محتوای مرتبط با مسایل دینی و یا شعر و ادب با سرمایههای هنگفت دولتی به وجود آمدهاند و هریک به نحوی محتویات دیگری را تکرار کرده است بدون آنکه عملا محتوای جدیدی تولید شود.
نگرانی دیگر از نحوه عملکرد دولت در حمایت از طرح تولید محتوا اما به مناقصه گذاشتن طرحهای مربوط به تولید محتوا بازمیگردد. اصولا برگزاری مناقصه برای طرحهای تولید محتوا چندان قابل پذیرش نیست چرا که مالک نهایی طرحهای تولید محتوا دولت نیست بلکه شرکت سازنده است پس به این ترتیب به نظر میرسد که باید بودجه طرح را هم خود مالک و سازنده طرح تهیه کند.
موضوع دیگر تاکید مکرر دولت بر دو و به عبارتی ۱۰ برابر شدن موضوع تولید محتوا باز میگردد. نکته اینجاست که کمیت هیچ تاثیری در جذب مخاطب نداشته و این داشتن استراتژی در تولید محتوای کیفی است که میتوانند منجر به تحقق هدف کلان موضوع تولید محتوا و جذب مخاطبان داخلی به منابع داخلی میشود.
رسیدن به محتوای موثر و پربازدید کیفی نیز نیازمند مطالعات و بعد از آن تعیین اولویتهای استراتژیک و در نهایت شناسایی مجری توانمند برای تزریق منابع و بودجههای دولتی است. بدیهی است در غیر اینصورت باز هم شاهد هدر رفت بودجهها خواهیم بود بی آنکه مشخص شود آیا ما هزینه و فایده درستی از این گذر داشتهایم یا نه؟
هفتهنامه عصر ارتباط هفته آینده به بازگشایی پروندهای قدیمی و بیسرانجام در حوزه تولید محتوای الکترونیکی خواهد پرداخت که بسیار با حال و هوای امروز جور است.
کد مطلب: 43500
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/43500/پروژه-مبهمی-نام-افزایش-چندبرابری-محتوا