آثار مثبت و منفی شبکههای اجتماعی بر زندگی کاربران
ایتنا - رسانههای اجتماعی یک فروم اساسی برای اعتبار سنجی اجتماعی است و حس خوبی را با ارتباط و اشتراک گذاری و غیره در افراد زنده میکند.
تلاش برای دریافت لایکهای بسیار زیاد در شبکههای اجتماعی ممکن است به افشای اطلاعات خصوصی ختم شود.
یافتههای اصلی کاربران در شبکههای اجتماعی حس بهتری دارند. حدود نیمی از افراد پستهایی را انتخاب میکنند که شاد هستند، مثل چیزهایی که آنها را به خنده میآورد (۶۱%). با این حال شبکههای اجتماعی همیشه حس مثبتی را برای کاربرانش ندارد، ۵۷% از افراد اعتراف کردهاند که پس از ترک شبکههای اجتماعی احساس بهتری دارند. افراد با استفاده از شبکههای اجتماعی در فرومها اعتبار اجتماعی بدست میآورند. اما تنها یک سوم (۳۱%) از کاربران در مورد تعداد لایکهایی که از پستهای خود گرفتهاند ناراحت نیستند.
کاربران به خصوص مردان اگر آنطور که انتظار دارند برای پستهای خود لایک نگیرند، بسیار آشفته میشوند. یک چهارم از مردان (۲۴%) از آنها گفتهاند که اگر که در میان دوستان خود لایک کمتری بگیرند خیال میکنند که شخص محبوبی نیستند، در حالی که این آمار در بین زنان حدود (۱۷%) است.
تلاش برای دریافت لایکهای بسیار زیاد در شبکههای اجتماعی ممکن است به افشای اطلاعات خصوصی ختم شود. حدود ۳۷% از کاربران شهر خود را به اشتراک ، ۳۱% از آنها ایمیلهای خود، ۳۰% استاتوسهای روابط خود، ۱۸% جزئیات محل کار خود و ۱۴% آدرسهای خود را به اشتراک میگذارند.
شبکههای اجتماعی به روابط افراد در زندگی واقعی آنها لطمه میزند. یک سوم (۳۱%) از پاسخدهندگان در این نظرسنجی اعتراف کردند که ارتباطشان با والدین خود بسیار کم شده و (۳۳%) آنها ارتباط کم خود را با فرزندان، (۲۳%) کم شدن ارتباط را با همسر خود، (۳۵%) با دوستان خود و (۳۴%) از افراد رابطه شان با همکلاسیهای خود کم شده است، زیرا که آنها میتوانند با این افراد در شبکههای اجتماعی ارتباط برقرار کنند و فضای مجازی را ترجیح میدهند.
متدولوژی این مطالعه آنلاین توسط شرکت تحقیقاتی Toluna در اکتبر و نوامبر سال ۲۰۱۶ انجام شد و کاربران آنلاین ۱۸ کشور جهان مورد بررسی قرار گرفتند. در مجموع ۱۶.۷۵۰ نفر بالای ۱۶ سال در این نظر سنجی شرکت کردند و این بررسی به طور مساوی بین مردان و زنان تقسیم شده بود. این اطلاعات توسط نمایندگان جهانی سنجیده شدند.
معرفی شبکههای اجتماعی پتانسیل این را دارند که ما را به عنوان یک جامعه آنلاین از همیشه به هم نزدیک تر کنند. این شبکهها به ما اجازه میدهند تا لحظات، خاطرات و عکسهای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و دوستیهای خود را به این طریق حفظ کنیم. با توجه به بروزرسان شدن افراد شاید جای تعجب هم ندارد که در سه ماه سوم سال ۲۰۱۶ فیسبوک به ۱.۶ میلیارد کاربر فعال ماهانه و توییتر به طور متوسط به ۳۱۷ میلیون کاربر رسید.
با این حال با واضح شدن اوضاع شبکههای اجتماعی گاهی اوقات این حس را در ما ایجاد میکند که آنها را ترک کنیم تا که بتوانیم امنیت آنلاین خود را حفظ کنیم. با این پیش فرض در ذهن، لابراتوار کسپرسکی مطالعهای در مورد رابطه افراد در رسانههای اجتماعی ترتیب داده تا بتواند علت این تردیدها را به طور واضح تری درک کند.
یافتههای ما بسیار جذاب بودند. در سراسر جهان ما شواهدی از رسانههای اجتماعی بدست آوردیم که به آنها حس حقارت یا منفی میدهد. بدتر از آن در برخی موارد ما متوجه شدیم که آنها به خاطر افزایش اعتبار اجتماعی خود حاضرند حتی اطلاعات حساس خود را بر روی شبکههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارند و البته در این مورد مردها ریسک پذیری بیشتری نسبت به زنان دارند.
در لابراتوار کسپرسکی، وظیفه و ماموریت اصلی ما این است که به افراد کمک کنیم تا از مهمترین اطلاعات و حریم شخصی خود محافظت کنند. و البته ما این کار را انجام خواهیم داد، به همین خاطر ما با استفاده از این یافتهها به افراد کمک میکنیم تا رابطهای سالم تر را در شبکههای اجتماعی تجربه کنند و خود را در شبکههای اجتماعی در معرض خطر حس نکنند.
بخش اول: بیچشم داشت زندگی کنید یافتههای این تحقیق نشان میدهد که اگرچه بسیاری از افراد در ابتدای پیوستن به شبکههای اجتماعی و گذراندن وقت زیادی را در آنها احساس خشنودی میکنند و از این سرگرم شدن راضی هستند، اما گاهی اوقات حس ناامیدی میکنند. یافتههای ما نشان میدهد که تبلیغات آزاردهنده، لایک نخوردن پستهای کاربران و حس حسادت آنها اثرات منفیای است که کاربران در ابتدای ورود به شبکههای اجتماعی تجربه میکنند.
در این نظر سنجی نشان میدهد که اثرات مثبت شبکههای اجتماعی روی کاربران در (۶۵%) از آنها برای برقراری ارتباط و ماندگاری دوستان و همکاران و آشنایان خود و (۶۰%) از آنها در رسانههای اجتماعی برای دیدن سرگرمی و پستهای خنده دار فعالیت میکنند.
چه پستهایی در شبکههای اجتماعی میگذارید؟
تمایل به استفاده از رسانههای اجتماعی برای سرگرمی و اثرات مثبت آن نتایج بررسیهای ما است که این گزینه محبوبترین پاسخ بین پاسخ دهندگان بوده است. بیش نیمی از افراد (۶۱%) اثرات مثبت آن را انتخاب کرده و آن را بیان کردند، تاکید آنها بیشتر بر روی چیزهایی بوده که آنها را به خنده میآورد.
اگرچه کاربران در شبکههای اجتماعی بیشتر به سمت چیزهای مثبت و پستهای شاد و سرگرم کننده، حوادث و غیره میروند، اما تعدا بسیار کم آنها هستند که احساس رضایت تمام از شبکهها داشته باشند. رسانههای اجتماعی حس سرخوردگی را در بیشتر کاربران خود فعال میکند و یکی از علتهای مهم ترک آنها از شبکهها این موضوع است که در (۳۷%) آنها این حس وجود دارد. (۵۹%) آنها اگر دوستان خود را در مهمانی ببینند که آنها در آن حضور نداشته انند دچار نارضایتی و ناراحتی میشوند. (۴۵%) کاربران با دیدن تصاویر تعطیلات خوب و شاد دوست خود حس حسادت و ناراحتی میکنند و حدود سه چهارم کاربران (۷۲%) اذعان کردهاند که تبلیغات آزاردهنده در رسانههای اجتماعی اثرات منفی بر روی خلق و خوی آنها میگذارد.
چه دلایلی برای تاثیرات منفی بر رفتار دارد؟
بخش ۲: تلاش برای اعتبار اجتماعی مطالعات و یافتههای ما از فرومهای شبکههای اجتماعی نشان میدهد که جستجوی افراد در پی اعتبار اجتماعی حس بسیار خوبی به آنها میدهد. به همین خاطر است که آنها از امنیت خود میگذرند و اطلاعات حساس خود را پست میگذارند.
تنها (۳۱%) از پاسخ دهندگان در مورد تعداد لایکهایی که از پستهای گذاشته شده خود میگیرند ناراحت نمیشوند. اما در بیش از (۵۱%) از کاربران این موضوع اهمیت بسیاری دارد، و آنها پس از گذاشتن پست چندین و چند بار تعداد لایکها را میشمارند و آنها را چک میکنند.
این یافتهها همچنین نشان میدهد که مردان بیشتر در معرض چک کردن شبکههای اجتماعی خود نسبت به زنان هستند. و میزان ناراحتی در مردان به علت توقع آنها بسیار بیشتر از زنان است. یک چهارم از مردان(۲۴%) اعتراف کردهاند که با لایک گرفتن تعداد کم حس میکنند که در بین دوستان خود محبوب نیستند و این آمار در میان زنان (۱۷%) بود. یک چهارم (۲۸%) از آنها اذعان کردهاند که با اهمیت و ارزش آنها در تعداد لایکهای آنها است و (۲۴%) از آنها بر این باورند که اگر دوستان آنها پستهای شخصی دیگر را لایک کند به آنها حسودی خواهند کرد.
طبق این نتایج، واضح است که افراد در شبکههای اجتماعی مشتاق هستند که هرطور که شده لایک بگیرند و به عمومی شدن آن توجهی نمیکنند. آنها تلاش میکنند تا به هر قیمتی اعتبار اجتماعی خود را کسب کنند و پستهای خود را به پستهای شرم آور یا نامناسب و چیزهایی که باعث میشود تا نظر دیگران را جلب کند و آنها حس محبوب تری را داشته باشند پست کنند. (۲۷%) آنها اعتراف کردهاند که پستها خنده دار را لایک میکنند و (۲۶%) آنها هم همین نظر را داشتهاند اما به شرطی که از امن بودن آن پست مطمئن باشند. حدود یک نفر از ده نفر مایلند تا چیزهای محرمانه و خصوصی را در مورد همکاران، دوستان و کارفرمایان خود مشاهده کنند. مردها دو برابر زنها بیشتر مایلند تا این کار را انجام بدهند که در مردها این آمار به (۱۲%) و در زنها به (۵%) میرسد.
آیا حاضرید به ازای لایکهای بسیار امنیت شما در شبکههای اجتماعی به خطر بیوفتد؟
به خاطر دریافت لایکهای بیشتر در بین دوستان، کاربران تلاش میکنند تا مسائل شخصی خود را به اشتراک بگذارند تا بهاندازهای که توقع دارند لایک بگیرند، اما غافل ازینکه آنها اطلاعات شخصی خود را افشا و آنها را به خطرانداختهاند. طبق پژوهشهای انجام شده یک سوم از افراد (۳۳%) با پی بردن دیگران از محل زندگی آنها احساس نگرانی میکنند و (۳۶%) آنها زمانی که از منزل خود دور هستند حس نگرانی را تجربه میکنند و (۳۳%) آنها با پی بردن دیگران به سن فرزندشان و چگونگی یافتن او نگران و آشفته میشوند. و همچنین (۲۲%) از پاسخ دهنگان با پی بردن دیگران از تاریخ دوستیابی آن ها، (۳۰%) با پی بردن دیگران به حقوق و دستمزد و (۵۱%) آنها از فاش شدن اسرار روابط خود نگران میشوند.
با این وجود، تحقیقات نشان میدهد که افراد هیچ گونه محافظتی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود در نظر نمیگیرند و با اشتراک گذاری آنها کار را برای افراد کنجکاو آسان تر میکنند. حدود ۳۷% از کاربران شهر خود را به اشتراک ، ۳۱% از آنها ایمیلهای خود، ۳۰% استاتوسهای روابط خود، ۱۸% جزئیات محل کار خود و ۱۴% آدرسهای خود را به اشتراک میگذارند. تمام این اطلاعات، میتواند امنیت شما را به خطر بیندازد و باعث سوء استفادههای غیر قابل باور شود.
اگر دیگران سر از زندگی شما درآورند تا چهاندازه نگران میشوید؟
بخش ۳: ارتباطات آنلاین، روابط واقعی ما را تغییر میدهد تحقیقات نشان میدهد که شبکههای اجتماعی به روابط افراد در زندگی واقعی آنها لطمه میزند. بسیاری از پاسخ دهندگان به این نظر سنجی بر این باورند که ارتباطات آنها با پدر و مادر، دوستان، زن و شوهر، همکاران و غیره انعکاس عجیبی از فعالیت بیش از حد در شبکههای اجتماعی است و ارتباط منظم تری را برقرار کردهاند. (۸۰%) از آنها با دوستان، (۷۷%) آنها با همکلاسیهای خود، (۷۰%) با همسر خود در شبکههای اجتماعی ارتباطی با قعده را در شبکههای اجتماعی برقرار میکنند.
حدود نیمی از پاسخ دهندگان بر این باورند که کیفیت رابطه آنها در شبکههای اجتماعی بهتر میشود. این امر بویژه در مورد رابطه پدر و مادرها با فرزندان خود صدق میکند، حدود (۵۵%) از پاسخ دهندگان گفتهاند که رابطه با کیفیت تری در شبکههای اجتماعی با فرزندان خود دارند. به طور مشابهی، (۵۰%) از آنها گفتهاند که رابطه بهتری با همکاران خود در شبکههای اجتماعی دارند و (۴۵%) گفتهاند که رابطهای جدیدتر و بهتری با همسر خود در شبکههای اجتماعی داریم.
آیا تاثیرات شبکههای اجتماعی بر روابط شما باعث منظم تر شدن آنها شده است؟
با این حال تحقیقات ما نشان میدهد که شبکههای اجتماعی میتواند اثرات منفی هم بر روی روابط بگذارد. با گرایش افراد برای ارسال عکسهای خود با دیگران، تصاویر کارهای عجیب و غریب و ناهنجار ممکن است به بسیاری از روابط آسیب بزند. در این مورد (۲۱%) از والدین اظهار کردهاند که کودکان خود را در شرایطی دیدهاند که به مراد دل آنها نبوده است. حدود یک نفر از پنج نفر (۱۶%) از پاسخ دهندگان اعتراف کردند که ارتباط خود با همسرشان بر سر این موضوع آسیب دیده است، که این یکی از اثرات ملموس شبکههای اجتماعی بر روابط شخصی است.
اظهار نظری که دکتر Astrid Carolus، روانشناس رسانه در دانشگاه Würzburg داشته است به این ترتیب بوده است: " مطالعات نشان میدهد که ارتباطات دیجتال امروز مکملهای ارتباطی در زندگی واقعی هستند. ما در دنیایی زندگی میکنیم که علی رغم دوری از نظر مسافت با دوستان و همکارانمان به آنها بسیار نزدیک هستیم. ارتباطات دیجیتالی فرصت را برای پر کردن شکافهای زندگی مدرن ما در شهرها و کشورها ایجاد میکند. با این حال، ارتباطات دیجیتالی هیچ گاه نمیتواند جایگزین ارتباط چهره به چهره شود، حداقل نه همیشه و به طور کامل. ارتباطات دیجیتالی، کانالهای حسی ما را کمتر تحت تاثیر قرار میدهد و در نتیجه به کاهش کیفیت احساس منجر میشود".
حدود یک سوم از پاسخ دهندگان اعتراف کردند که به خاطر تاثیرات شبکههای اجتماعی آنها ارتباط چهره به چهره کمتری دارند، (۳۱%) از آنها با پدر و مادر خود ارتباط چهره به چهره کمتری داشتهاند، با کودکان (۳۳%)، زن و شوهر(۲۳%)، دوستان (۳۵%) و همکاران (۳۴%) به علت وجود شبکههای اجتماعی ارتباط چهره به چهره کمتری داشتهاند.
نتیجهگیری یافتههای تحقیقات ما نشان میدهد که امروزه شبکههای اجتماعی میتواند همانند شمشیری دولبه عمل کند. به نظر میرسد که ارتباط در کانال و پیجهای مختلف نمیتواند جایگزینی برای ارتباط چهره به چهره باشد، اما با این وجود روابط ما در شبکههای اجتماعی در حال تغییر است. این تغییرات بر روی چگونگی رفتار ما و ارتباط خود با دیگران اثر میگذارد و میتواند به حذف روابط ما در دنیای واقعی منجر شود. رسانههای اجتماعی یک فروم اساسی برای اعتبار سنجی اجتماعی است و حس خوبی را با ارتباط و اشتراک گذاری و غیره در افراد زنده میکند. با این حال این بدان معنی نیست که هر فعالیتی در شبکههای اجتماعی میبایستی برای ما حسی خوبی را در بر داشته باشد.
در لابراتوار کسپرسکی، ما به شما کمک میکنیم تا از مهمترین اطلاعات خود محافظت کنید. این مطالعه نشان میدهد که افراد محبوب بودن خود را از تعداد لایکهای خود میسنجند و بدون اینکه متوجه باشند بسیاری از اطلاعات شخصی خود را به اشتراک میگذارند، به طور بالقوهای در معرض خطر قرار میگیرند. به منظور محافظت از خود، نیاز است دقت و توجه بیشتری داشته باشید و اطلاعاتی که امنیت سایبری شما را به خطر میاندازد را به اشتراک نگذاریم. منبع: کسپرسکیآنلاین