ایتنا - در حال حاضر این دو سایت خرید و فروش اینترنتی پیش از آنکه فضایی برای معامله کالا بدون واسطه و دلال باشد، به مرجع قیمتگذاری و تعیین نرخ بازارهای مهمی ازجمله مسکن و خودرو در کشور تبدیل شده است.
سایت دیوار و شیپور تعادل بازار را بر هم میزنند
15 ارديبهشت 1398 ساعت 22:46
ایتنا - در حال حاضر این دو سایت خرید و فروش اینترنتی پیش از آنکه فضایی برای معامله کالا بدون واسطه و دلال باشد، به مرجع قیمتگذاری و تعیین نرخ بازارهای مهمی ازجمله مسکن و خودرو در کشور تبدیل شده است.
خرید و فروش و معامله اجناس و کالاهای مختلف نو و دست دوم، اگرچه چند سالی است که با شکلگیری سایتهای دیوار و شیپور شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته و بهاصطلاح «دیجیتالی» شده، اما زمینه سوءاستفاده و دلالی سودجویان و واسطهگران را بیش از پیش فراهم و تسهیل کرده است تا جایی که التهابات به وجود آمده در بازارهایی مانند مسکن و خودرو ماحصل دلالیهایی است که از طریق سایتهای خرید و فروش اینترنتی مانند دیوار و شیپور انجام میشود.
بهعبارت دیگر، در حال حاضر این دو سایت خرید و فروش اینترنتی پیش از آنکه فضایی برای معامله کالا بدون واسطه و دلال باشد، به مرجع قیمتگذاری و تعیین نرخ بازارهای مهمی ازجمله مسکن و خودرو در کشور تبدیل شده است.
براساس اطلاعات مندرج در سازمان نظام صنفی رایانهای تهران، سایت دیوار از سال 1392 آغاز بهکار کرده است. این سایت توسط شرکت «آگهپردازان هوشمند» (سهامی خاص) به مدیریت اشکان میرآرمندهی در تهران به ثبت رسیده است. سایت شیپور نیز فعالیت خود را از مردادماه سال 1391 با موضوع نیازمندیهای آنلاین آغاز کرده است. نام و برند تجاری شیپور بهنام شرکت نتتجارت اهورا (سهامی خاص) در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است و براساس اطلاعات مندرج در سازمان نظام صنفی رایانهای تهران، این شرکت با مدیریت رضا اربابیان در تهران فعالیت میکند.
اطلاعات دقیقتری از نحوه فعالیت این دو سایت خرید و فروش اینترنتی و منافعی که از راهاندازی سایتهای مذکور، عاید گردانندگان آن میشود در دست نیست و تماسهای مکرر ما با روابطعمومی سایت دیوار و شیپور برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نیز بینتیجه ماند. با وجود این طی یکی دو روز گذشته سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده پروندههای تخلف گرانفروشی خودرو از طریق سایتهای دیوار و شیپور در یکماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر افزایش یافته است. لذا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید پایگاههای اینترنتی خرید و فروش کالا در فضای مجازی را بیشتر کنترل کند.
پاسکاری مسئولیت بین مسئولان
بهدنبال افزایش شاکیان پروندههای تخلف در خرید و فروش سایت دیوار و شیپور، رئیسپلیس فتا در پایان سال گذشته اعلام کرد سایت دیوار یک شرکت انتفاعی است که در حال نفعبردن از مبادلات در این سرویس است، بنابراین خودشان هم باید امنیت پلتفرم خود را برقرار کنند. از سوی دیگر، مدیر روابطعمومی سایت دیوار با انتقاد از صحبتهای رئیسپلیس فتا، این استدلال را مغایر با وظیفه ذاتی پلیس که مقابله با جرایم است دانسته و گفته اگر قرار باشد پلیس با چنین رویکردی پیش برود باید همه سرویسهای حوزه تجارت الکترونیکی ایران مسدود شود.
به گفته مدیر سایت شیپور نیز، تاکنون 20 مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت این سایت دریافت شده است، با این حال قانون و نهاد اجرایی و نظارتی واحدی برای کسبوکارهای اینترنتی وجود ندارد.
در ادامه پاسکاری وظایف مسئولان، وزیر ارتباطات نیز اعلام کرده است سایتهای خرید و فروش کالا باید نظارت بیشتری بر محتوا داشته باشند. این در حالی است که در جریان این پاسکاریها و نبود هیچ ارگان و نهاد ناظری بر فعالیت سایتهای خرید و فروش اینترنتی، بازارهای مختلف ازجمله مسکن و خودرو تحتتاثیر بازی دلالان و واسطهگران، هر روز با التهابات قیمتی مواجه میشوند.
در این راستا چند نکته حائز اهمیت است؛ نخست آنکه به گفته مدیران سایتهای اینترنتی خرید و فروش، این سایتها تنها انتشاردهنده آگهیها هستند و هیچ دخل و تصرفی در معاملات انجامشده نداشته و منفعتی عاید آنها نمیشود. این در حالی است که چارچوب مشخصی برای شیوه فعالیت این سامانهها و نحوه نظارت بر آنها در قانون وجود ندارد. به عبارت دیگر، نهاد مشخصی برای نظارت بر فعالیت و سیاستگذاری این سایتها وجود ندارد. نکته دوم اینکه سایتهای خرید و فروش اینترنتی معمولا از بخشهای مختلفی ازجمله خرید و فروش مسکن، خودرو، خدمات، وسایل شخصی و موارد دیگر تشکیل شده که هرکدام از این بخشها نیازمند ناظران متخصص در زمینه مربوطه است.
برای مثال برای نظارت بر روند فعالیت و خرید و فروش در بخش خودرو، کارشناسان متخصص در این حوزه باید نظارت بر خرید و فروش خودرو را برعهده داشته باشند. همچنین برای نظارت بر روند معاملات مسکن، باید کارشناسان بازار مسکن بر قیمتگذاری و خرید و فروش مسکن نظارت کنند. بدیهی است که بهدلیل وسعت کالاها و خدماتی که در سایتهای دیوار و شیپور ارائه میشود، دامنه نظارت بر خرید و فروش نیز باید گسترده باشد. در حالی که اکنون هیچ ارگانی بر هیچیک از بخشهای سایتهای مذکور، نظارت دقیق و کارشناسیشدهای ندارد.
همین امر موجب شده مسئولان اتحادیههای صنفی بحران ایجادشده در بازار مسکن یا بازار خودرو را دستاورد بازی دلالان در سایتهای اینترنتی و عدم نظارت بر عملکرد آنها بدانند. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو معتقد است عدهای در فضای مجازی و در سایتهای دیوار و شیپور با قیمتها بازی میکنند و بهصورت هماهنگشده قیمت خودرو را افزایش میدهند.
کد مطلب: 56504
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/56504/دیوار-شیپور-تعادل-بازار-هم-می-زنند