ایتنا - وزیر ارتباطات در پیامی از کاربران اینترنت همراه خواست تا یک گیگابایت اینترنت رایگان از اپراتورهای خود دریافت کنند.
در هفته پایانی آبان ماه 98 پس از بروز برخی ناآرامیها در نقاطی از کشورمان، از شامگاه شنبه 25 آبان ماه اینترنت در ایران به دلیل(به گفته وزیر ارتباطات) مسائل امنیتی قطع شد و پس از آن و در نتیجه این محدودیت، کاربران ایرانی فقط میتوانستند به شبکه ملی اطلاعات دسترسی داشته باشند.
قطع اینترنت
قطعی اینترنت البته هم شامل اینترنت ثابت(خانگی) و مهمتر از آن، اینترنت همراه(موبایل) میشد که مطابق آمار، بخش زرگی از کاربران ایرانی از آن طریق به اینترنت متصل میشوند.
یک روز بعد از شروع قطعی اینترنت، زمان اتصال دوباره از سوی مسئولین "نامعلوم" عنوان شد و محمدرضا عارف به رئیس مجلس پیشنهاد کرد تا از وزیر ارتباطات برای حضور در مجلس دعوت شود تا تدابیر اتخاذ شده در خصوص اعمال محدودیتهای ارتباطی و حقوق ملت برای دسترسی به ابزار ارتباطی از جمله اینترنت را به نمایندگان توضیح دهد.
انتقادات از قطع اینترنت
دراین میان، از میزان خسارتی که به استارتآپها و کسبوکارهای مبتنی بر اینترنت نمیتوان چشمپوشی کرد و البته دانشجویانی که به منابع مقالات بینالمللی نیاز داشتند و خانوادههایی که نیاز به برقراری تماس به خارج از کشور داشتند.
آذری جهرمی وزیر ارتباطات در طی مصاحبهای در روز بیست و هفتم آبان در خصوص اینترنت ملی و جایگزین کردن آن با بخشی از اینترنت بینالملل اینگونه گفت: «قطع اینترنت ضررهای فراوانی برای مردم و نظام داشته و دارد. شورای امنیت کشور بزودی نسبت به صدور مجوز برقراری اینترنت در کشور اقدام خواهد کرد و ما هم پیگیر هستیم...مردم قضاوت کنند که آیا خدمات داخلی آنها بر شبکه ملی دچار اختلال شده است یا خیر. اگر زیرساخت شبکه ملی اطلاعات نبود خدمات ابری داخلی نداشتیم و بسیاری از زیرساختهای مهم دیگر امروز، شاید دو میلیون راننده تاکسی اینترنتی و مردم در عذابی بزرگ و مشکل بودند، بانکها مختل بودند و بسیاری مباحث دیگر...»
بدین ترتیب هم نمایندگان مردم و هم صاحبان کسب و کارها خواهان برطرف شدن محدودیتها و اتصال مجدد شبکه شدند.
آغاز اتصال تدریجی اینترنت
در نهایت از روز شنبه، به تدریج و با سرعتی آهسته و با مصلحتسنجی از سوی دولت، در شهرهای مختلف اتصال با اینترنت بینالملل شروع شد و کاربران توانستند پس از یک هفته به تدریج به شبکه جهانی دسترسی داشته باشند.
اما نکته مهم اینکه هنوز هم خبری از اینترنت همراه نبود( و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز اینترنت همراه قطع میباشد) و دسترسیها تنها به اینترنت خانگی امکانپذیر است که البته بر اساس گزارشها، گویا برخی نقاط ایران هنوز هم دسترسی به اینترنت بینالملل ندارند.
با اینحال مسئولین وعده دادهاند که برنامه اتصال مجدد اینترنت همراه نیز در دستور کار قرار دارد و به زودی وصل خواهد شد.
عذرخواهی وزیر ارتباطات و وعده اینترنت رایگان
پس از برقراری نسبی اینترنت در ایران، وزیر ارتباطات در پیامی ویدئویی در روز دوم آذرماه ضمن عذرخواهی از کاربران و کسبوکارهایی که بابت قطع اینترنت دچار ضرر و زیان شده بودند، برای دلجویی از کاربران به آنان وعده داد که همه اپراتورها موظف هستند «یک گیگابایت اینترنت رایگان» به کاربران هدیه کنند و ده روز نیز به اعتبار آنها اضافه کنند.
وی افزود: «از اپراتورها خواستیم که بستههای زمانی خریداری شده مردم را به ازای روزهای قطع ارتباط تمدید کنند. همچنین برای تکریم شما، یک بسته اینترنت یک گیگابایت به همه مشترکین تلفن همراه از سوی اپراتورها اعطا میشود.»
بدین ترتیب و مطابق وعده وزیر ارتباطات، کاربران همه اپراتورهای موبایل قادر خواهند بود که با شماره گیری #98* از این بسته هدیه استفاده کنند.
شایان توجه است که تاکنون اینترنت همراه در کشور هنوز متصل نشده و بنابراین وعده مورد نظر وزیر، فعلا بلااستفاده است، و باید در انتظار شرایطی بود که این وعده قابل اجرا باشد.
پیشدستی یک اپراتور
اما نکته قابل توجه اینجاست که مدیرعامل اپراتور دوم کشور، ایرانسل، بلافاصله پس از انتشار ویدئوی وزیر ارتباطات، در پیغامی توییتری با مضمون «ما برای وصل کردن آمدیم» تلویحا از کاربران خواست که از طریق این اپراتور به اینرنت متصل شوند و ضمنا یک گیگابایت اینترنت رایگان خود را دریافت کنند! و باز هم یادآوری میکنم که اینترنت همراه در کشور هنوز قطع است و دسترسی کاربران به اینترنت موبایل غیرممکن!
نکته مهمتر این است که مهلت استفاده از «یک گیگابایت اینترنت رایگان» ایرانسل، چهل و هشت ساعت است و در زمان تنظیم این گزارش که اینترنت موبایل در سراسر کشور قطع است، و کاربرانی که یک گیگابایت اینترنت هدیه را دریافت کردهاند، چگونه و از چه طریقی قرار است از آن استفاده کنند؟
به عنوان مثال کاربری که بلافاصله درخواست اینترنت رایگان خود را برای این اپراتور ارسال کرده، پاسخی مبنی بر فعال شدن این هدیه دریافت نموده که تنها دو روز اعتبار دارد و چه بس قبل از اتصال اینترنت همراه کشور، به اتمام برسد!
حال سوال این است که آیا این اقدام اپراتور دوم را میتوان هیجانزدگی در دلجویی از کاربران و یا پیشدستی در رقابت با دیگر اپراتورها دانست؟ چرا که در هر صورت، این اقدام بدون در نظر گرفتن اصل مطلب(یعنی قطع بودن اینترنت موبایل و نامعلوم بودن زمان اتصال) است و رفتاری حرفهای به شمار نمیرود، زیرا قطعا موجب سردرگمی و یا رنجش مجدد کاربران خواهد شد.
البته احتمال دیگر آنست که برای جبران این رفتار غیرحرفهای، این فرصتِ کاربران از سوی این اپراتور مجددا تمدید گردد، و یا اینکه پس از برقراری اینترنت موبایل، موضوع به شکلی شفاف به کاربران اعلام شده و فراخوانی مجدد برای دریافت درخواستها ارسال گردد.