روز دوشنبه را میتوان بدترین روز برای زاکربرگ دانست؛ چراکه در عرض چند ساعت، به دلیل افت سهام فیسبوک، بیش از ۶میلیارد دلار از ارزش ثروت او کاسته شد.
بزرگترین اختلال تاریخ اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک
دوشنبه سیاه زاکربرگ
14 مهر 1400 ساعت 12:51
روز دوشنبه را میتوان بدترین روز برای زاکربرگ دانست؛ چراکه در عرض چند ساعت، به دلیل افت سهام فیسبوک، بیش از ۶میلیارد دلار از ارزش ثروت او کاسته شد.
در ساعات پایانی دوشنبه گذشته به وقت ایران از کار افتادن ناگهانی اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک جهان را شوکه کرد. در بیسابقهترین قطع در تاریخ شبکههای اجتماعی دسترسی میلیاردها نفر به برخی از کاربردیترین سرویسهای امروز ارتباط جمعی بهطور کامل از کار افتاد.
برای بسیاری که از طریق اینستاگرام به کسب و کار میپردازند این قطع سرویس هزینههایی را به همراه داشت و قطع واتساپ که هماکنون بزرگترین پیامرسان جهان است ارتباط صدها میلیوننفر را در سراسر جهان دچار اختلال کرد.
شبکههای اجتماعی دیگر مانند توییتر و تلگرام در ساعات قطع امپراتوری فیسبوک محل مراجعه کاربران سرویسهای قطع شده و انتقاد یا خبر گرفتن از وضعیت آن شبکهها شدند اما هجوم دهها میلیون کاربر جدید به این شبکهها هم خود باعث اختلال و کندی آنها شد. مارک زاکربرگ و شرکت فیسبوک جداگانه با انتشار بیانیههایی بعد از اتصال مجدد سرویسها از کاربران به دلیل این اتفاق عذرخواهی کردند و آن را ناشی از یکسری تغییر تنظیمات در ترافیک و ارتباط با دیتاسنتر این شبکه اجتماعی دانستند با این حال کاربران عصبانی زاکربرگ و فیسبوک را مورد انتقاد زیادی قرار دادند.
خبر مرتبط:
- اختلال و از کار افتادن اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ
در ایران که بحث فیلترینگ اینستاگرام و محدود کردن شبکههای اجتماعی طی ماههای اخیر با توجه به تصویب طرح صیانت در مجلس بسیاری از کاربران را نگران کرده مواجهه کاربران ترکیبی از نگرانی و طنز بود. در آغاز بسیاری از کاربران ایرانی به تصور فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ به این ماجرا واکنش نشان دادند و بعد که مشخص شد قطعی سرویسها سراسری است نیز آن را تمرینی برای روز اجرای صیانت دانستند.
خبر مرتبط:
- فیلتر شدن اینستاگرام و واتس اپ شایعه است
اخبار ضد و نقیض و اشتباه نیز در فضای رسانهای ایران مطرح شد، از جمله خبری که بسیاری رسانهها و سایتهای خبری فارسی به نقل از رویترز نوشتند و قطع سرویسها را ناشی از هک فیسبوک توسط یک هکر ۱۳ساله دانستند. خیلی زود مشخص شد که اساسا رویترز چنین خبری را منتشر نکرده و سایتهای خبری بدون مراجعه به منبع اصلی صرفا از روی خبر اشتباه کپی کرده بودند. در دنیا هم گمانهزنیهای گمراهکننده دیگری روی برخی شبکهها منتشر شد، اما تقریبا تمام رسانههای رسمی و اغلب سایتهای شناختهشده حاضر به انتشار آن نشدند؛ از جمله گفته میشد، تمام اطلاعات کاربران فیسبوک برای فروش روی دارکوب قرار گرفته یا اینکه تمام اطلاعات کاربران حذف شده است. بعدا مشخص شد که اساسا این مشکل ارتباطی به دادههای کاربران نداشته و صرفا مربوط به مسیریابی ترافیک و سیستمهای فنی پشت آن بوده است.
چه اتفاقی افتاده بود؟
بهطور ساده، ساختار اینترنت اینگونه است که اطلاعات کاربران روی سرورهای شرکتها قرار دارد، ولی کامپیوتر یا موبایل کاربر هنگام درخواست او بلافاصله به سرور شرکت متصل نمیشود. هنگام درخواست یک کاربر (تایپکردن آدرس یا باز کردن اپلیکیشن) این درخواست از طریق سیستم نام دامنه (Domain Name System) مورد پردازش قرار میگیرد. DNS شبیه دفترچه تلفنی است که به سیستم کاربر میگوید، سرور مورد نظر در کجای اینترنت قرار دارد و این کار را در کمتر از یک ثانیه انجام میدهد. سرورهای سیستم نام دامنه با ترجمه نام تایپشده (مثلا facebook.com) به آدرس آیپی، به کامپیوتر و دستگاه کاربر میگویند سرور مورد نظر کجاست. تنظیم پروتکلهای این هدایت ترافیکی کاربر بر عهده خود شرکتهاست و در این زمینه هم بر اساس اعلام فیسبوک، اشکال از همین تنظیمات بوده است.
اتفاق از ساعت ۱۱:۴۰ پیش از ظهر به وقت شرق آمریکا آغاز شد و رکوردهای DNS (سیستم نام دامنه) فیسبوک از دسترس خارج شد. به این ترتیب، ترافیک درخواستی از فیسبوک آدرس دیتاسنترهای فیسبوک را روی اینترنت پیدا نمیکرد.
اشکال در DNS چیز عجیب و غریبی نیست. با وجود اینکه فیسبوک در بیانیهای به عذرخواهی و بیان کلی اشکال پرداخته است، اما به گفته متخصصان این اتفاق میتواند ناشی از یک اتفاق اساسی باشد. حالا میدانیم که تنظیمات پیکربندی در BGP (پروتکل دروازهای مرزی) باعث اختلال در DNS شده است. با قطع این مسیر آدرسدهی، در واقع فیسبوک داخل سیاهچالهای قرار گرفته بود که کسی آدرس آن را نمییافت و این فقط شامل کاربران نبود؛ در داخل شرکت هم تمام سرویسهای کارکنان از کار افتاده بود.
برخی از متخصصان معتقدند که وجود دورکاری تیم فنی باعث شد، متخصصان فنی نتوانند بهسرعت این مشکل را برطرف کنند. با این حال خبرهای رسیده حاکی از آن است که حتی حضور کارکنان فیسبوک در محل دیتاسنتر اصلی این شرکت هم در ساعات اولیه، کمکی به حل ماجرا نکرد؛ چرا که اساسا سیستم امنیتی دیتاسنتر به دلیل از کار افتادن سیستم داخلی فیسبوک اجازه باز شدن درهای دیتاسنتر برای حل سختافزاری موضوع را نمیداد. از سوی دیگر این اتفاق باعث شد که سیستم ارتباطی داخلی کارکنان هم عملا از کار بیفتد و کارکنان برای ارتباط با هم از گوگلداکز و زوم(سرویسهای رقبای فیسبوک) استفاده کنند.
با وجود اینکه فیسبوک در بیانه خود مشخص کرده که نفوذ و خرابکاری و حتی حمله اینترنتی در کار نبوده، سوالی که تاکنون به آن جواب نداده، این است که چرا BGP فیسبوک کاملا ناپدید شده بود. در واقع چنین اتفاقی اساسا طبیعی نیست؛ آن هم در سطح و اندازه بزرگترین شبکه اجتماعی جهان.
مدیر اینستاگرام: حس و حال یک روز برفی
فیسبوک در بیانیهای که در این زمینه منتشر کرده، به گفتن جملات کلی اکتفا کرده و جزئیات فنی مشخص نشده است. در این بیانیه آمده است: «میدانیم که میلیاردها نفر در سراسر جهان به سرویسهای ما و اتصال دائم آن وابستهاند. از صبر و بردباری شما برای آنلاین شدن دوباره متشکریم.»
جان گراهام، مدیر ارشد فنی شرکت کلادفلر که سرویسهای زیرساختی به شرکتها ارائه میدهد، به Wired گفت: نمیدانم دقیقا چه اتفاقی رخ داده است. اینترنت شبکه شبکههاست و همه چیز به هم متصل است، اما به نظر میرسد ناگهان فیسبوک اتصالش را قطع کرد و احتمالا همین امر باعث شد تا اختلالات دیگری در اینترنت در سایر کشورها دیده شود.
قطع سرویس تقریبا همهچیز را در کل امپراتوری زاکربرگ از کار انداخت. مدیر عامل اینستاگرام، در توییتر نوشت که حس و حال یک روز برفی را دارد. به گفته آدام موسری، مشکل اصلی این است که هنگام بازگشت تنظیمات، حجم عظیم ترافیک کاربران، اجازه به کار افتادن مجدد سیستم را نمیداد. با این حال، باید مجموعه عوامل دیگری را هم در احتمالات عدم حل سریعتر موضوع در نظر گرفت. اینستاگرام و واتساپ، دو برند بزرگ متعلق به فیسبوک، به اندازه کافی مستقل و دارای صدها میلیون کاربر هستند. وابسته شدن این دو سرویس به فیسبوک، بخشی از استراتژی بوده که طی سالهای اخیر زاکربرگ دنبال کرده است. خروج بنیانگذاران اینستاگرام و واتساپ از مدیریت آن شرکتها در پی اختلافی بود که آنها بر سر حفظ استقلال سرویسهایشان با زاکربرگ داشتند. سرانجام زاکربرگ موفق شد، مدیران مورد نظر خود را جایگزین بنیانگذاران کند، اما این وابستگی سرویسها در چنین بحران فنی، تجربه تلخی برای بنیانگذار فیسبوک بود.
کد مطلب: 66353
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/66353/دوشنبه-سیاه-زاکربرگ