بحران بروز پاندمی کرونا، و همهگیری یک بیماری ویروسی جهانی، بیتردید بیشترین تاثیر را بر رشد فناوری ارتباطات، به ویژه جنبههای کاربردی آن داشت؛ اکنون به دلیل قرنطینههای گسترده، قطع ارتباطات مستقیم و مراسم و برنامههای حضوری و حتی جلسات محدود و کمتعداد، همگان ناگزیر به ابزارهای تکنولوژیک روی آوردند تا نیازهای خود را از این طریق برطرف کنند.
اینجا بود که ابزارهای برپایی جلسات و کنفرانسها و برنامههای مجازی مبتنی بر فناوری، بهخوبی ظرفیت خود را به نمایش گذاشتند و همه نیازهای افراد گوناگون جامعه را کم و بیش عملی ساختند، از کلاسهای وسیع و بیشمار آموزش برای سطوح مختلف دانشگاهی و مدارس، تا ارتباطات کاری و اداری و رسمی، و تداوم کسب و کارها و فعالیتها، تا سرگرمی و ارتباطات انسانی، همه و همه به مدد فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفتند، فضایی که اساسا مبتنی بر حضور در شبکه اینترنت است که توسط شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی، و خصوصا اپراتورها تلفن همراه ارائه میگردد.
به عبارت خلاصهتر، تداوم جریان کار و آموزش و ارتباطات و سرگرمی در جوامع، توسط بستر فراهم شده توسط این شرکتها عملی شد.
نگاهی به سیر این دوره، بخوبی وضعیت طی شده و عملکرد اپراتورها را در این میان نشان میدهد.
آغاز همهگیری کرونا را باید اواخر زمستان سال 1398 (به طور دقیق از اسفند 1398) دانست که بهتدریج بر فعالیتهای فردی و جمعی آحاد جامعه تاثیر گذاشت، بنابراین مقایسه مقطع مورد نظر با جدیدترین آمار منتشره، بخوبی میتواند تصویری از اوضاع ارتباطات را در اختیار ما قرار دهد.
ابتدای دوران کرونا
مطابق آمار رسمی ارائه شده توسط رگولاتوری، در ابتدای مقطع مورد نظر ما، یعنی پایان سال 1398، تعداد مشترکان اپراتورها بر حسب فناوری، به قرار زیر بوده است:
- نسل سوم (3G): همراه اول حدود دوازده و نیم میلیون، ایرانسل حدود نه و نیم میلیون، و رایتل حدود یک میلیون
- نسل چهارم (4G): همراه اول حدود بیست و یک و نیم میلیون، ایرانسل حدود بیست و دو و نیم میلیون، و رایتل حدود دو میلیون
- در مجموع، همانطور که در آمار دیده میشود، در ابتدای دوره شیوع کرونا، همراه اول حدود 34 میلیون مشترک پهنباند داشته، ایرانسل حدود 32 میلیون، و رایتل چیزی حدود 3 میلیون کاربر داشته است.
- اما مجموع مشترکان پهنباند اپراتورها در دوره ابتدای بحران کرونا، حدود 69 میلیون بوده و ضریب نفوذ حدود 83 را برای کشور به ارمغان آورده است.
ضمن اینکه اعداد به طور صریح، سهم غالب اپراتور اول را در این میدان نشان میدهند.
آمار وضعیت در سال 1400
در ادامه، و بر طبق آخرین آمار رسمی ارائه شده توسط رگولاتوری، که مربوط به پایان تابستان سال 1400 میباشد، تغییرات کاربران اپراتورها به شکلی دیده میشود که به وضوح افزایش قابل توجه شمار کاربران پهنباند را به نمایش میگذارد.: بدین ترتیب، تا پایان تابستان 1400 تعداد مشترکان اپراتورها بر حسب فناوری، به قرار زیر است:
- نسل سوم (3G): همراه اول بیش از 10 میلیون، ایرانسل حدود 5.5 میلیون، و رایتل حدود 750 هزار کاربر
- نسل چهارم (4G): همراه اول حدود 38 میلیون، ایرانسل بیش از حدود 32 میلیون، و رایتل حدود 2 میلیون
- در مجموع، همانطور که در آمار دیده میشود، در دوره جدید، همراه اول حدود 48 میلیون مشترک پهنباند(اعم از نسل سوم و چهارم) داشته، ایرانسل حدود 38 میلیون، و رایتل چیزی حدود 4 میلیون کاربر داشته است.
- اما مجموع مشترکان پهنباند اپراتورها در این دوره، بیش از 90 میلیون بوده و ضریب نفوذ بیش از 106 را برای کشور به ارمغان آورده است.
اینجا هم سهم غالب اپراتور اول دیده میشود، و بیشترین سهم را در گسترش مشترکان پهنباند در کشور و ترافیک مصرفی کاربران بر عهده داشته است.
در ادامه، جداول را با جزئیات میبینید:
میزان رشد کاربران و ترافیک اپراتورها در دوران شیوع کرونا
نکته دیگری که قابل ملاحظه است، میزان رشد اپراتورها در طی این دوره زمانی است.
مطابق آمار جدول های بالا، مقایسه پایان تابستان 1400 (دوره فعلی) با پایان زمستان 1398(ابتدای شیوع کرونا) برای هر یک از اپراتورها، رشدی به ترتیب زیر را نشان میدهد:
- همراه اول: حدود 42 درصد
- ایرانسل: حدود 19 درصد
- رایتل: حدود 29 درصد
بدین ترتیب همراه اول در دوران شیوع و گسترش کرونا نیز توانسته با عملکرد خود، سهم بیشتری از رشد شمار کاربران پهنباند و نیز ترافیک مصرفی کاربران را از آن خود نماید.