۰
plusresetminus
يکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۳
نگاهي به بازار تجهيزات شبكه

فعلا کم رونق

ايتنا - طی یک‌سال اخیر بازار تجهیزات شبکه شاهد رشد عرضه نمونه‌های قاچاق به بازار بوده است. فعالان بازار علت این موضوع را افزایش هزینه‌های واردات کالا و رشد قیمت‌ها عنوان کردند.


بازار تجهیزات شبکه، طی سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و طی سال‌های اخیر شاهد افزایش تنوع برندهای فعال در این حوزه هستیم.

اگر چه فعالان بازار معتقدند، طی یک سال گذشته به دلیل رشد هزینه‌های واردات تجهیزات شبکه، قیمت‌ها تا حدودی افزایش یافته و میزان تقاضا نیز تا حدودی کاهش یافته است، اما شرکت‌های فعال در این زمینه تمام تلاش خود را برای افزایش سهم فروش خود در بازار می‌کنند.
باید به این نکته هم اشاره کنیم که طی یک‌سال اخیر بازار تجهیزات شبکه شاهد رشد عرضه نمونه‌های قاچاق به بازار بوده است.
فعالان بازار علت این موضوع را افزایش هزینه‌های واردات کالا و رشد قیمت‌ها عنوان کردند.

در هر صورت، در حال حاضر در بازار تجهیزات شبکه برندهای مختلفی مانند D-LINK TP-LINK،3COM و... در بازار موجودند که بنا به گفته فعالان بازار،D-LINK توانسته است همچنان در رتبه نخست پرفروش‌های بازار بایستد.

البته گروهی از فعالان بازار در مورد پرفروش‌های بازار این کالاها می‌گویند: نمی‌توان رده‌بندی مشخصی از برندهای پرفروش تجهیزات شبکه داشت؛ زیرا هر برندی در یک حوزه کاری پرفروش است. به عنوان مثال برند D-link که عنوان پرفروش بازار را یدک می‌کشد، در زمینه شبکه‌های داخلی جزو پرفروش‌ها است.

صالح‌آبادی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گوید: از آنجا که شبکه ایندورا یا شبکه‌هایی که برای یک ساختمان مورد نیاز هستند پرمخاطب هستند، برند D-link توانسته است عنوان پرفروش بازار را یدک بکشد.
وی معتقد است شاید بتوان گفت برند D-link یکی از برندهایی است که بر خلاف سایر برندها رشد زیادی را از لحاظ قیمت تجربه نکرده است و به همین دلیل توانسته است سهم فروش بالایی را به خود اختصاص دهد.

به گفته آنها، خریداران در وهله اول باید نوع نیاز خود را از کالایی که قصد خرید آن را دارند مشخص کنند و پس از آن به خدمات پس از فروش و گارانتی کالا توجه کنند؛ چراکه در حال حاضر برندهایی که با محدودیت‌هایی ازجمله تحریم روبه‌رو می‌شوند، از طریق قاچاق وارد می‌شوند و ممکن است دچار ایراد شده باشند.

نتایج آخرین نظر سنجی انجام گرفته در هفته چهارم تیر ماه سال ۹۰ در بین اعضای باشگاه فعالان بازار آی سی تی ایران در مورد برندهای برتر تجهیزات شبکه نیز نشان دهنده این موضوع است که برند D-LINK توانسته است برند اول بازار تجهیزات شبکه باشد.

D-LINK که یکی از شرکت‌های پیشرو و برنده جوایز مختلف در زمینه طراحی، توسعه و ساخت شبکه‌های کامپیوتری، باند پهن، سیستم‌های بی‌سیم، ارتباط دیتا /صوت و همچنین راهکارهای ارتباط دیجیتالی برای مقاصد تجاری و خانگی است با کسب ۲۵ درصد در جایگاه نخست عرضه‌کنندگان تجهیزات شبکه در ایران ایستاده است.

پس از D-LINK برند TP-LINK با در اختیار داشتن ۶/۱۳ درصد در جایگاه دوم رده بندی قرار دارد.
این شرکت که راهبر بازار محصولات شبکه‌ای در چین است به صورت جدی از سال ۲۰۰۵ وارد بازار بین‌المللی شد و با رشد قابل ملاحظه و همچنین سرمایه‌گذاری در کشورهای انگلیس، آلمان، روسیه و آمریکا توانسته است که به نام‌های بزرگی در این زمینه همچون DLINK نزدیک شود؛ همچنین این برند به بازار ایران هم نگاه ویژه‌‌ای داشته که توانسته است در دو دوره اخیر این رده بندی در کسوت نایب قهرمان بازار SOHO به خط پایان برسد.

جایگاه سوم نیز به برند LINKSYS اختصاص دارد.
این شرکت که بعضا نام ابر قدرت بازارجهانی cisco را که بخش عظیمی ‌از زیر ساخت‌های دنیای کامپیوتری، الکترونیکی و دیجیتالی جهان را در اختیار دارد، بر محصولات خود حک می‌کند، جایگاه خود را در رده بندی نسبت به دوره قبل حفظ کرده است.

اما  3COM هم که روزگاری در جایگاه دوم بازار ایران قرار داشت، چند وقتی است که دچار تنزل رتبه شده و گویا در طبقه چهارم بازار ایران ساکن شده است.
اما نکته قابل توجه این است که در این دوره شاخص محبوبیت، معیار کاربردهای کلان نبوده و بیشتر بر سطوح SOHO و SMB توجه شده است و به این دلیل است که نام پر آوازه‌ای چون cisco به چشم نمی‌آید.
مطمئنا در صورت وجود این برند، شاهد حضور آن در میان سه رده نخست می‌بودیم.
گرچه توجه به مخاطب و کاربرد حرفه‌ای، تنوع محصول کم و تفاوت قیمت نسبی از جمله دلایلی است که مانع قرار گرفتن این برند در جایگاه نخست بوده؛ اما نام پرآوازه، کیفیت بالا و سازگاری با سیستم مخابراتی بعضی شهرها آن را همیشه در میان برترین‌ها قرار داده است.
همچنین انتظار می‌رود که در دوره‌های بعدی شاهد کم شدن فاصله، میان برخی برند‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ای، چون SMC,Cordia,Aopen با صدرنشین‌ها و رقابتی‌تر شدن بازار باشیم.
کد مطلب: 18886
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام