۰
plusresetminus
دوشنبه ۶ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۳۰
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات؛

ايجاد ديتاسنتر اطلاعات حياتي كشور

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: آينده، آينده توسعه شبكه‌هاي مجازي است كه اصلي‌ترين زيرساخت آن اطلاعات GIS است.
ايجاد ديتاسنتر اطلاعات حياتي كشور

رضا تقي‌پور در هفتمين همايش ملي GIS اظهار كرد: از ديدگاه ما GIS و اطلاعات مكاني يك زيرساخت براي فناوري اطلاعات است و استفاده موثر از اطلاعات حتي در سازمان‌هاي كوچك هم به‌عنوان اصل و ضرورت مطرح مي‌شود.

وي ادامه داد: شكي نيست كه در سطح ملي و حاكميت بدون وجود ساختارها و زيرساخت‌هاي اطلاعاتي حكومت و كشورداري ممكن است.

او افزود: بايد به آسيب‌ها و نقاط ضعف پي برد و ديد در توليد اطلاعات، كاربرد، صنعت و كسب و كارهاي مختلف مشكل چيست كه ما امروز چنين مساله‌اي را در جايگاهي كه بايد باشد، نداريم.

تقي‌پور با تاكيد بر اين كه مباحث برنامه‌ريزي در ايران حداقل براي ۶ يا ۷ دهه پيش است اظهار كرد: داده‌هاي مكاني و داده‌هاي سطح ملي نيز يكي از زيرساخت‌هاي هر نوع برنامه‌ريزي است، بنابراين لازم است كه با اين بحث در جايگاه خود پرداخته شود.

وزير ارتباطات با اشاره به اين كه امروز داده‌هاي مكاني در حوزه‌هاي بسياري داراي كاربرد مشخص است، برنامه‌ريزي مكاني را در بحث كشاورزي، محيط زيست، حمل و نقل و مديريت آن و... بسيار حائز اهميت دانست و تاكيد كرد: ما از نظر علمي، دانشي و ابزارهاي توليد اين اطلاعات در كشور مشكل زيادي نداريم.

وي ادامه داد: هنگامي كه در كشور حتي فناوري فضايي را در حد توليد تصوير داريم، اين موضوع به اين معني است كه اگر كاربرد و نياز به صورت جدي مطرح شود قابل دسترسي است.

او با بيان اين كه وقتي يك درخواست و نياز مطرح مي‌شود، براي آن برنامه‌ريزي و هزينه مي‌شود و باعث فعال شدن آن مي‌گردد، ادامه داد: از اول بايد پروتكل‌ها و استانداردها جوري تعريف شود كه مشكل جدي نداشته باشيم، در بحث مشكلات غيرفني شايد بزرگ‌ترين موضوع فرهنگ مديران و نگاه آن‌ها به اطلاعات مكاني باشد.

تقي‌پور خاطرنشان كرد: نياز است كه بخشي از اين بحث با الزامات قانوني و بخشي ديگر با فرهنگ‌سازي و غناي بيش‌تر پرداختن به موارد كاربردي صورت بگيرد.

او ادامه داد: امروز در فرهنگ‌سازي توسعه‌ي كاربرد مشكل وجود دارد و بايد به سراغ كساني كه به اين اطلاعات نياز دارند برويم و بگوييم اين اطلاعات در كشور قابل توليد و بهره‌وري بهينه است.

تقي‌پور اعلام كرد كه بعد از تشكيل كميته فناوري اطلاعات در دولت، امروز همه سازمان‌ها در كشور ملزم‌اند كه مركز فناوري اطلاعات را زير نظر بلافصل رييس سازمان و وزير اين مركز تشكيل دهند و اين فرصتي است براي همه براي اينكه به فناوري اطلاعات در جايگاه خود بپردازند.

وي تصريح كرد: ايجاد سامانه SDI در برنامه پنجم توسعه تكليف شده و از ديرباز نيز وزارت ارتباطات توجه كافي به اين موضوع داشته است.

تقي‌پور با بيان اين كه قطعا صنايع و كسب و كارهاي بزرگ در كشور از بزرگ‌ترين بهره‌وران اين سامانه خواهند بود، از تشكيل ديتاسنتر براي اطلاعات حياتي در سطح ملي خبر داد و گفت: امروز ظرفيت داخل كشور بسيار بيش‌تر از نياز است و لازم است اطلاعات در داخل كشور ساماندهي شود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاكيد بر اينكه ظرفيت شبكه‌هاي ديتا در ايران در حال توسعه است و اين ظرفيت امروز دو برابر شده، تصريح كرد: در تامين پهناي باند مورد نياز براي اطلاعات مكاني مشكلي وجود ندارد.

او تصريح كرد كه نكته ديگر بحث توليد و تكميل اطلاعات مانند كد پستي و غيره است زيرا همانطور كه مي‌دانيم كد ملي، كد پستي و كارت هوشمند ملي سه ركن مهم هستند.

وي در پايان خاطرنشان كرد كه تلاش ما در سطح ملي و دولت اين است كه در چارچوب قوانين بتوانيم اين بخش اطلاعات مكاني را توسعه دهيم.
کد مطلب: 16274
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام