۰
plusresetminus
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۴

10 گام دبیرکل نظام صنفي رايانه‌اي برای توسعه IT

حمیدرضا قمی، رییس خوش‌رو و فعال سازمان نظام صنفی رايانه‌اي استان یزد که با حفظ سمت، سه‌شنبه هفته گذشته در نشست شورای مرکزی سازمان با رای اکثریت به عنوان دبیرکل سازمان نظام صنفی رايانه‌اي کشور انتخاب شد، از ابتدای هفته جاری در محل سازمان مستقر شده تا در کنار همتای تهرانی خود مسایل و مشکلات صنف را سروسامان دهند.
10 گام دبیرکل نظام صنفي رايانه‌اي برای توسعه IT


دومین دبیرکل دور دوم هیات مدیره سازمان، فعالیت خود را از سال ۶۸ در بازار فناوری اطلاعات آغاز کرده و طی سال‌های گذشته به عنوان نایب رییس سازمان نظام صنفی رايانه‌اي کشور، تمامي تمرکز خود را روی طرح ساماندهی بازار IT گذاشته است.

قمی که با فاصله زمانی یک ساله از دبیر قبلی برکرسی دبیری سازمان تکیه زده ، فعالیت‌های عمده خود را در ۱۰ محور تعریف کرده است که برای آشنایی با اهداف وبرنامه‌هایش گفت‌وگویی با وی انجام داده‌ایم که در ادامه مي‌خوانید.

*** 

برای آشنایی بیشتر ابتدا توضیح کاملی درمورد میزان تحصیلات و سوابق شغلی خود بدهید.

من ‌لیسانس نرم‌افزار از دانشگاه صنعتی اصفهان و فوق‌لیسانس مدیریت صنایع از دانشگاه صنعت و معدن را دارم و در حال حاضر دانشجوی فوق‌لیسانس پلی تکنیک مدیریت فناوری اطلاعات هستم. از سال ۶۸ وارد بازار IT شدم و سال‌ها مدیر یک شرکت خصوصی در حوزه نرم‌افزار وپشتیبانی در شهر یزد بودم.سال‌های اول فعالیتم مصادف بود با همکاری با بخش فناوری اطلاعات معاونت ‌برنامه‌ریزی اداره صنایع استان یزد و مشاوره IT واحدهای صنعتی این استان.

فعالیتم در تشکل‌ها از تاسیس انجمن فناوری اطلاعات آغاز شد و با تاسیس سازمان نظام صنفی رايانه‌اي استان یزد به عنوان رییس سازمان انتخاب شدم. البته من عضو هیات مدیره انجمن‌های حمل و نقل و خانه صنعت و معدن یزد نیز بوده ام. در دور دوم هیات مدیره سازمان نظام صنفی رايانه‌اي کشور به عنوان نایب رییس و اکنون نیز به عنوان دبیرکل سازمان انتخاب شدم.

آیا پیشنهاد انتخاب شما به عنوان دبیر‌کل از طرف رییس سازمان بوده است؟

بله، طبق ماده ۶۸ اساسنامه سازمان، رييس سازمان مي تواند يك نفر از اعضاي شوراي مركزي يا خارج از آن را به عنوان دبيركل به شوراي مركزي براي كسب راي اعتماد معرفي و پیشنهاد كند. اگر اعضا به این شخص رای اعتماد دهند،. وی دبیرکل سازمان مي‌شود و بخشی از وظایف رییس سازمان به او سپرده خواهد شد. فرآیند انتخاب من نیز دقیقا این‌گونه بوده و در جلسه شورای مرکزی که اواخر هفته گذشته برگزار شد پس از پیشنهاد آقای رحمتی توانستم رای اعتماد بالایی کسب کنم.

فکر مي‌کنید دلیل اینکه آقای رحمتی شما را به عنوان دبیر‌کل در شورای مرکزی پیشنهاد داد،چیست؟

به نظر مي‌رسد سابقه فعالیتم در نظام صنفی رايانه‌اي استان یزد و تهران و تجربیاتی که در خصوص مسایل و مشکلات صنف IT استان‌ها دارم وهمچنین علايقم به فعالیت های صنفی دلیل اصلی انتخاب من به عنوان دبیرکل سازمان است.

به نظر شما چرا حالا که فقط شش ماه به پایان فعالیت هیات مدیره دور دوم مانده شورای مرکزی اقدام به انتخاب دبیر کرده است؟

واقعیت این است که هیات مدیره دور دوم سازمان با چند مشکل مواجه بودند که مهم‌ترین آن طولانی شدن اخذ حکم رییس سازمان بود.از زمان برگزاری انتخابات تا زمانی که رییس جمهور حکم ریاست آقای رحمتی را دادند ۹ ماه گذشت وما این زمان را از دست دادیم. از طرفی هرگونه انتخاب واقدامی در سازمان منوط به این حکم بود و شورای مرکزی روی این امر تاکيد داشت . دوسال اول دور دوم بیشترین وقت و انرژی سازمان صرف ایجاد زیر‌ساخت‌های ارتباطی، بهبود مناسبات با دولت و تثبیت و تبیین نقش سازمان در مراجع تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر شده است که برخی از دستاوردهای آن در سال ۹۰ به ثمر خواهد نشست و برخی دیگر برای دوره سوم به ارمغان مي‌ماند.

از زمان استعفای دبیرکل قبلی سازمان تا الان حدود یک سال مي‌گذرد، دلیل این وقفه طولانی برای انتخاب دبیر جدید چیست؟

همان‌طور که می دانید سازمان از نظر تشکیلات جوان است ودر شرایط متغیر کشورمان تثبیت جایگاه یک سازمان مردم نهاد پیچیدگی خاص خود را دارد وظرافت هایی را می طلبد لذا طی این مدت هیات ريیسه به‌ویژه ريیس سازمان وظایف دبیرکل را انجام می دادند . در واقع در حوزه دبیرکل ما نیازمند نیروهایی هستیم که با مسايل سازمان ازنزدیک آشنا بوده و بتوانند ارتباط موثر با هیات ريیسه و شورای مرکزی برقرار کنند . فکرمی کنم ما نیازمند ظرفیت سازی برای نیروی انسانی در این حوزه هستیم. 

به طور کلی وظایف دبیر‌کل سازمان نظام صنفی رايانه‌اي کشور چیست؟

طبق قانون رییس سازمان مي‌تواند برخی یا تمام وظایف واختیارات خود را به دبیر‌کل تفویض کند، برخی از وظایف رییس سازمان بر اساس اساسنامه سازمان شامل، نظارت بر عملكرد دبيرخانه و تهيه پيشنهادها و توصيه‌‌هاي لازم به منظور تحقق اهداف مندرج در قانون و ارايه آن به شوراي مركزي،نظارت بر عملكرد نظام‌هاي استاني با هماهنگي شوراي مركزي به منظور حسن جريان امور و حفظ حقوق، منافع، حيثيت و شوونات حرفه‌اي، ابلاغ دستورالعمل‌ها، مصوبات و بخشنامه‌‌هاي مربوط به فناوري به نظام مهندسي استان‌ها، امضاي مكاتبات عادي و اداري نظام و غيره مي‌شود اما در حال حاضر در دبیرخانه سازمان نظام صنفی رايانه‌اي کشور کار برای انجام دادن بسیار است که این برنامه‌ها در محورهای جداگانه دسته‌بندی شده است.

توضیح دهید محورهای اصلی برنامه‌تان چیست؟

اولین برنامه‌ام فعال کردن کمیسیون‌های سازمان نظام صنفی رايانه‌اي کشور است. در عین حال باید به انتخابات سال آینده سازمان و افزایش میزان مشارکت کل اعضا نیز توجهي ویژه داشت. از دیگر برنامه‌هایم تجدید ساختار سازمان برای دور سوم هیات مدیره، پیگیری مصوبات شورای مرکزی، بحث استانداردسازی که با همکاری موسسه استاندارد و نهاد ریاست جمهوری آغاز شده، تعامل با مجلس شورای اسلامی درخصوص وضع قوانین مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و همچنین پیگیری بودجه ۹۰ در راستای تحقق دولت الکترونیکی است.

و مهم‌ترین برنامه‌تان ...؟

مهم‌ترین برنامه‌اي که از سوی رییس سازمان به من محول شده پیگیری طرح ساماندهی بازار IT است. طرح اجرایی ساماندهی بازار فناوری اطلاعات کشور به عنوان یکی از نقاط عطف در تاریخ سازمان به شمار مي‌آید. به این جهت که پایان بخش تمام تنش‌های مرتبط بر نحوه اداره صنف است.اما متاسفانه از سوی رسانه‌ها توجه زیادی به آن نشد و در برخی فازهای اجرایی آن به دلیل اینکه سرعت لازم ازسوی دستگاه‌های اجرایی صورت نگرفت، پیشرفت مورد انتظار را حاصل نکردیم. 

پیاده‌سازی طرح ساماندهی بازار فناوری اطلاعات تا کجا پیش رفته است؟


در یک اقدام کم‌نظیر، ۳۴۱ نوع خدمت در حوزه فناوری اطلاعات کشور با بهره‌گیری از نیروی کارشناسی کل کشور شناسایی و قیمت‌گذاری شد. علاوه بر آن ۲۵ نوع آیین‌نامه گارانتی و خدمات پشتیبانی نیز در حوزه فاوا تعریف شد. هم‌اکنون تمام این مباحث نرم‌افزاری تهیه شده مورد ملاک و استناد بسیاری از دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده و اجرایی کشور

است.برای پیاده‌سازی این طرح باید از دست‌اندرکاران و روسای سازمان بازرگانی در هشت استان پایلوت به ویژه استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی براي تعامل سازنده شان تشکر کرد. امیدواریم این دستاوردی که توسط مهندس مفتح، معاون وقت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی برای جامعه IT حاصل شد، مورد توجه و مداقه جانشینان وي هم قرار بگیرد و در سایر استان‌ها نیز تعمیم پیدا کند.

این طرح چه دستاوردي برای صنف فناوری اطلاعات در پي دارد ؟

تسریع در رسیدگی به شکایات مصرف‌کننده، تعریف حقوق مصرف‌کننده، شفاف‌سازی آن و هویت‌بخشی به کالاهای حوزه بازار فاوا از دستاوردهای مهم این طرح است.

بسیاری از اعضاي سازمان به نحوه اطلاع رسانی سایت سازمان نظام صنفی رایانه‌اي کشور اعتراض دارند. برای این مورد چه برنامه‌اي دارید؟

من هم موافق هستم از لحاظ اطلاع‌رسانی درسایت سازمان ضعیف عمل کردیم. این مورد را در دستور کار قرار داده‌ایم تا هرچه سریع‌تر بحث اطلاع‌رسانی تقویت شود وبرنامه های مشخصی برای حل این موضوع داریم که به‌زودی ان‌شاالله اثرات آن مشاهده خواهد شد.

کد مطلب: 17348
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام