۰
plusresetminus
شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۰

مديران توقع حمايت از رسانه‌ها دارند، اما بدون اطلاع از كاركرد آنها

ايتنا - روزنامه‌ها، مجلات و نشریات آی‌تی روی میز بیشتر مدیران بخش دولتی و خصوصی به چشم می‌خورند اما آنها گاه فقط برای دیدن آگهی خود در یک نشریه آن را تورق می‌کنند.
راحله ميرخاني - دبير تحريريه بزرگراه فناوري
راحله ميرخاني - دبير تحريريه بزرگراه فناوري


راحله میرخانی از روزنامه نگاران باسابقه عرصه فناوري اطلاعات است كه كار خود را از سال ۷۷ آغاز کرده است. وي هم اکنون سمت دبیري تحریریه هفته‌نامه بزرگراه فناوری را بر عهده دارد.
در آستانه روز خبرنگار، ميرخاني با ایتنا به گفت‌وگو نشسته است كه در ادامه مي‌خوانيد.



اگر بخواهيم از توسعه آي.تي در چند ساله اخير در ايران صحبت كنيم، نقش رسانه‌ها در اين ميان كجاست؟ و به نظر شما چقدر تاثيرگذار بوده‌اند؟
اساسا آی‌تی، حوزه‌ای جوان در روزنامه‌نگاری کشور ما محسوب می‌شود و بخش مهمی از فرایند آشنا کردن مردم با این مقوله بر عهده رسانه‌ها بوده است.
تا چندسال پیش مردم با شنیدن واژه آی‌تی یا فناوری اطلاعات، با علامت تعجب و پرسش به گوینده این کلام نگاه می‌کردند، اما در حال حاضر به همت رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی که در این زمینه انجام شده است، بسیاری از شهروندان عادی نیز سعی در رتق و فتق امور خود در بستر آی‌تی دارند، البته اگر زیرساخت‌های لازم فراهم باشد!
امروزه دیگر عموم خبرگزاری‌ها و نشریات، حداقل ستون یا صفحه‌ای را به آی‌تی اختصاص داده‌اند و این امر نشانگر اهمیت و نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات و نشانگر تاثیرگذاری رسانه‌های فعال و روزنامه‌نگاران ساعی در این حوزه است.

موضوع عدم شناخت مديران(چه دولتي و چه خصوصي) از رسانه‌ها معمولا از سوي روزنامه‌نگاران اين حوزه مطرح مي‌شود، در اين مورد چه نظري داريد؟
متاسفانه این موضوع به شکل واقعیتی ملموس به چشم می‌خورد.
روزنامه‌ها، مجلات و نشریات آی‌تی روی میز بیشتر مدیران بخش دولتی و خصوصی به چشم می‌خورند اما آنها گاه فقط برای دیدن آگهی خود در یک نشریه آن را تورق می‌کنند و اصولا شناخت دقیقی از رسانه‌ها ندارند، درحالی که سطح توقع آنها از نشریات در حالی که شناخت کاملی از آنها ندارند بسیار بالاست.
مدیران چه در بخش دولتی و چه خصوصی انتظار حمایت بی‌بدیل دارند و در بیشتر گفت‌وگوها و نشست‌ها این شعار را مطرح می‌کنند که نشریات باید از ما حمایت کنند؛ اما انتقاد را برنمی‌تابند و بسیاری از آنها از اساس از کارکرد رسانه‌ها بی‌اطلاعند.

مهم ترين مشكل و مانع احتمالي در توسعه روزنامه‌نگاري و رسانه‌هاي اين عرصه را چه مي‌دانيد؟
کمبود نیروی انسانی متبحر در این حوزه، یکی از مشکلات و موانع توسعه روزنامه‌نگاری آی‌تی محسوب می‌شود.
اساسا افرادی که دراین مقوله کار می‌کنند اشراف کاملی به موضوع روزنامه‌نگاری آی‌تی ندارند؛ یا افراد متخصص در زمینه کامپیوتر هستند که به اصول و فنون روزنامه‌نگاری آشنایی ندارند و یا خبرنگارانی هستند که هنرشان نوشتن است و بر موضوعات فنی این حوزه اشراف کامل ندارند. از این رو رسانه‌های تخصصی همواره با این مشکل مواجه هستند که نیروی انسانی مورد نیاز را در اختیار ندارند.
شاید از این روست که روزنامه‌نگاران سرآمد حوزه فاوا انگشت‌شمارند.
مشکل دیگر عدم، تعامل مناسب شرکت‌ها و اصناف با رسانه‌هاست. در بسیاری از موارد مدیران شرکت‌ها و افراد صاحبنظر حتی حاضر نیستند پاسخ خبرنگاران را بدهند و با آنها مانند بازاریاب‌ها رفتار می‌کنند. به نظر می‌رسد تعامل مناسبی بین شرکت‌ها و رسانه‌های این حوزه برقرار نیست.
مشکلات مالی موجود در نشریات بخش خصوصی نیز یکی دیگر از موانع رشد رسانه‌های این حوزه قلمداد می‌شود.
کد مطلب: 19036
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام