۰
plusresetminus
چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۲۸

مقصر قطعي هاي اينترنت كيست؟

طي روزهاي گذشته شاهد كاهش كيفيت اينترنت و قطعي‌هايي در برقراري ارتباطات در برخي مناطق بوديم به نحوي كه قطعي‌هاي مكرر باعث بروز اختلال در فعاليت كاربران بوده است؛ شركت‌هاي اينترنتي اين مشكل را متوجه شركت ارتباطات زيرساخت مي‌دانند و شركت ارتباطات زيرساخت هم با ابراز بي‌اطلاعي اعلام مي‌كند كه اين موضوع به شبكه زيرساخت مربوط نيست.

 خدمات اينترنت دايل‌آپ طي هفته گذشته شاهد افت و خيزهاي شديد بود، به نحوي كه در پاره‌اي اوقات قطعي‌هاي پي در پي، حوصله كاربران را سرمي‌برد و در نهايت به قطع ارتباط تن مي‌دادند.

از سرعت پايين دسترسي به خاطر به اشتراك گذاشته شدن خطوط اينترنتي ميان چندين كاربر از سوي برخي شركت‌هاي اينترنتي كه بگذريم، قطعي‌هاي اينترنتي اين بار كار را به جايي رسانده كه به گفته برخي از ارائه‌دهندگان خدمات اينترنتي مشتريان آن‌ها كيفيت پايين را از چشم آن‌ها ديده و بعضا شركت‌ها كاهش شديدي را در تعداد كاربران داشته‌اند.

هرچند كه به گفته يكي از مديران شركت ISP اين اختلالات به تمامي بسترها و نقاط مختلف در اينترنت قابل بسط نيست و مي‌توان ارتباط اينترنتي شرکت‌هايي را حتي در شهر تهران عاري از هرگونه اختلال ديد و يا آنکه برخي از ISPها با بخش‌هايي از اينترنت دچار مشکلاتي هستند اما در ارتباط با قسمت‌هاي ديگر از اينترنت فاقد مشکل هستند.

كارشناسان حوزه اينترنت طبق بررسي‌ها و مشاهده‌هايشان عنوان كردند كه طبق نمودارهايي كه طي روزهاي گذشته براي ارائه دلايل قطعي‌هاي اينترنت به‌كار گرفته شد؛ قطعي‌هايي به مدت ۱۵ الي ۳۲ ثانيه در بازه‌هايي از هر ۱۴ دقيقه تا ۳۰ دقيقه يک بار در طول مدت اتصال به اينترنت رخ مي‌دهد.

ممکن است کاربر، اينترنت را با سرعت مناسب پايش کند، اما در آغاز بروز اختلال، تا ۳۲ ثانيه هيچ ارسال يا دريافت بسته صورت نپذيرد ولي مجدد اين مشکل مرتفع مي‌شود و ارتباط به حالت عادي باز مي‌گردد اما چند دقيقه بعد، دوباره همين اتفاق تکرار مي‌شود.

ظاهرا اين اختلالات به شهر يا شرکتي مشخص در کشور مربوط نيست و چنين به نظر مي‌رسد که بسته به دروازه‌هاي خروجي کشور برروي اينترنت، شرايط متفاوت است.

شايد گفتن اين موضوع كه اين اختلالات به شهر يا شرکتي مشخص در کشور مربوط نيست، كاربران را متوجه شركت ارتباطات زيرساخت كه ارايه‌كننده خدمات اينترنت به شركت‌هاست مي‌كند ولي شركت ارتباطات زيرساخت پس از طرح موضوع اختلال و قطعي ارتباط اعلام كرد كه هيچ‌گونه اختلالي در شبكه اينترنت اين شركت ارتباطات وجود ندارد.

مدير كل مهندسي عمليات شبكه ديتا شركت ارتباطات زيرساخت كه فقط حوزه شبكه بين‌استاني و بين‌الملل را در اختيار شركت ارتباطات زيرساخت مي‌داند، تصريح كرد: طي هفته گذشته شركت ارتباطات زيرساخت هيچ‌گونه اختلالي در شبكه اينترنت بين‌الملل و بين استاني نداشته است و هرگونه اختلال احتمالي كه در شبكه‌هاي برخي از شركت‌هاي اينترنتي و يا شركت‌هاي مخابراتي استاني رخ مي‌دهد، ربطي به اين شركت ندارد.

حسن كريمي درباره برخي ادعاها مبني بر اين كه ۵۶ درصد ريزش بسته‌هاي اينترنتي عامل اصلي اين قطعي‌هاي مكرر بوده است،گفت: تمامي ظرفيت‌هاي اينترنت مورد نياز كشورمان را ازطريق فيبر نوري تأمين مي‌كنيم و اصولاً شبكه‌اي كه بالاي پنج درصد ريزش بسته‌هاي اينترنتي داشته باشد، عملا از كار افتاده و ارتباط از بين مي‌رود آنگاه چگونه امكان دارد شبكه در حال كار ۵۶ درصد ريزش بسته‌هاي اينترنتي داشته باشد.

حال اين سوال مطرح است كه وقتي شركت ارتباطات زيرساخت كشور و ارايه‌كنندگان خدمات اينترنتي اين مشكل را متوجه خود نمي‌دانند و در شرايطي كه قطعي‌ها بعضا كاربران را از فكر سرعت پايين اتصال درآورده و حاضر بودند با سرعتي به مراتب پايين‌تر از گذشته به اينترنت وصل شوند، چه كسي بايد پاسخگو باشد؟

کد مطلب: 16337
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام