۱
۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۳۸

جنگ لیبی، مورد توجه اسپمرها

ایتنا - آزمايشگاه كسپرسكي اعلام كرد حجم هرزنامه‌ها در مقایسه با ماه فوریه ۹/۰ درصد افزایش را نشان داد و به میانگین ۶/۷۹ درصد رسید، که وقایع ژاپن و درگیری‌های نظامی لیبی محبوب‌ترین زمینه‌های مورد علاقه اسپمرها در این ماه بودند.
جنگ لیبی، مورد توجه اسپمرها


به گزارش ایتنا، هم‌اکنون درگیری‌های لیبی درصدر تمام اخبار جهان قرار دارد.

اسپمرها نیز اقدام به سوء استفاده از آن در پیام‌های دروغ آمیز خود نموده‌اند.

تعدادی نامه‌های معروف به «نیجریه‌ای» منتشر شده‌اند و گفته می‌شود برای نیمی از اعضای دولتی که سعی می‌کنند میلیون‌ها دلار دارایی‌شان را به خارج از بانک‌های لیبی منتقل کنند، پیام‌هایی فرستاده شده است که از گیرندگان درخواست می‌شود مقداری پول برای کمک به قربانیان هدیه کنند.

وقایع بحرانی اخیر لیبی بدافزارها را نیز به دنبال خود آورد و اسپمرها از شیوه آزموده شده ارسال پیام‌هایی حاوی پیوندهایی به «آخرین» اخبار لیبی اقدام می‌کنند.

به نظر ما، جالب توجه‌ترین پیشرفت مشاهده شده در ماه مارس، ظهور پیام‌های سیاسی پیرامون حوادث لیبی بود.

این پیغام‌ها معمولا در مقالات روزنامه‌ها یا پست‌های وبلاگ‌ها نیز نقل قول می‌شوند. زبان نگارش آنها به انگلیسی است که بدان معنی است که مخاطب هدف آنها لیبیایی‌ها نیستند.

این نوع هرزنامه‌ها تلاش دارند توجه کاربران را در آمریکا و اروپا جلب کنند و توسط حامیان رژیم حاکم و همین طور مخالفان آنها ارسال می‌شود.

این گزارش می افزاید اواسط مارس اعلام شد تلاش‌های مشترک مایکروسافت و سازمان‌های متولی قانون ایالات متحده منتهی به بستن بات‌نت راستاک (نام یکی از شهرهای لیبی) که برآورد می‌شود مسئول ۳۰ تا ۴۰ درصد اسپم‌های جهان باشند، شده است.

متخصصان کسپرسکی بین ۱۷ تا ۲۰ مارس کاهش حجم هرزنامه‌ها را ثبت کردند و میزان ایمیل‌های اسپم حدودا ۱۵ درصد افت داشت.

در هر حال، طی یک هفته‌ای که بات‌نت در حال سقوط بود، ترافیک هرزنامه‌ها مجددا رشد داشت.

ماریا نامستینکووا، تحلیل‌گر ارشد هرزنامه‌های کسپرسکی در این خصوص می‌گوید:« اسپمرها و بات مسترها از چنین انسدادهایی در اواخر ۲۰۱۰ درس‌هایی آموخته بودند و با وجود اندازه و خروجی بات‌نت بسته شده راستاک، آنان فورا اقدام به بازتعمیم ظرفیت‌هایشان کردند.»

به گفته متخصصان شرکت، حجم روزانه متوسط هرزنامه‌ها در حال رشد است و به نظر می‌رسد به سطوح مشاهده شده در تابستان ۲۰۱۰ بازگردد.

در بخش دیگری از گزارش آمده است که در ماه مارس، هندوستان همچنان متداول‌ترین منبع هرزنامه‌ها بود و ۴۲/۱۱ درصد مجموع هرزنامه‌ها را (با افزایش ۵۹/۲ درصدی) در بر می‌گرفت.

برزیل نیز از روسیه پیشی گرفت و با انتشار ۶/۶ کل هرزنامه‌ها جایگاه دوم را به اشغال خود درآورد. برزیل در مقایسه با آمار فوریه ۲ درصد افزایش داشت.

روسیه با انتشار همان مقدار اسپم فوریه (۸/۴ درصد) در جایگاه سوم ایستاد.

آمارهای اندونزی (۳/۴ درصد) و ایتالیا (۴ درصد) عملا تغییری نکردند و جایگاه‌های چهارم و پنجم را برای این دو کشور به ارمغان آوردند.

ماریا نامستینکووا، تهیه کننده این گزارش، می‌افزاید:« بر خلاف انتظارات ما آمریکا جزو منبع اصلی هرزنامه‌های ماه مارس نبود.
درصد هرزنامه‌های منتشر شده از قلمرو این کشور در مقایسه با فوریه عملا بدون تغییر ماند.
گرچه جالب است اشاره کنم که حملات مخرب با هدف آمریکا افزایش داشت که می‌تواند حاکی از این باشد که تلاشی متمرکز از سوی تبهکاران سایبر برای احیای بات‌نت‌هایشان در این کشور وجود دارد.»

در ماه مارس، در ۲۳/۳ درصد از کل ایمیل‌ها، فایل‌های مخرب یافت شدند که نشانگر ۵/۰ درصد رشد در مقایسه با ماه پیش از آن است.

همچون همیشه تغییرات عمده‌ای در فهرست کشورهایی که آنتی‌ویروس میل آنها بدافزار کشف کرده است، مشاهده می‌شود.

روسیه همچنان صدرنشینی خود را به عنوان کشوری که در ترافیک میل آن بیشترین بدافزارها تشخیص داده می‌شود (۷/۱۲ درصد از تمام پیوست‌های مخرب) حفظ کرد.

آمریکا با ۹/۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل یا ۵/۱۲ درصد سهم به جایگاه دوم رسید.

انگلیس با ۲/۶ درصد سهم از تمام ایمیل‌های بلوکه شده با پیوست‌های مخرب و ۱/۱ درصد افزایش نسبت به آمارهای قبل، جایگاه سوم را اشغال کرد.

سهم بدافزارهای ناشی از هند (۳۵/۴درصد) و ویتنام (۶۱/۵درصد) به طور پیوسته طی ماه‌های اخیر کاهش داشت.

در ماه مارس هندوستان دوپله سقوط کرد و به مکان ششم رفت و ویتنام از جایگاه سوم به چهارم.

بیش از نیمی از Top ۱۰ برنامه‌های مخرب مارس انتشار یافته از طریق ایمیل‌ها، مربوط به خانواده تروجان دانلودر Win۳۲.Deliver می‌شود.

این نوع برنامه‌ها در رده تروجان دانلودرهایی دسته بندی می‌شوند که نسخه‌های جدیدی از برنامه‌های مخرب را بر رایانه قربانی، بدون اطلاع او، نصب می‌کنند.

سیستم‌های بانکداری آنلاین، تحت فشار سنگین حملات فیشینگ
PayPal صدر نشین بی‌چون و چرای ده سازمان برتری بود که بیش از همه تحت حملات فیشرها قرار گرفتند.

فیس‌بوک، هابو (بازی آنلاین محبوب) و دنیای وارکرافت نیز در میان اهداف محبوب فیشرها بودند.

سرویس‌های برخط در این رده‌بندی نیمی از اهداف را تشکیل می‌دهند.

اما فیشر‌ها مشخصا توجه کمتری به بانک‌ها نشان دادند (البته در مقایسه با سامانه‌های بانکداری برخط) و اغلب در انتهای رده‌بندی‌ها قرار دارند.

ایمیل‌های فیشینگ ۰۲/۰ درصد از کل ترافیک‌ ایمیل‌های ماه مارس را شامل می‌شدند و در مقایسه با ماه پیش از آن ۰۱/۰ درصد نزول داشتند.
کد مطلب: 17898
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
این گزارش عجب طولانی شده ها