۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۰

حمله سایبری به صندوق بین المللی پول

ایتنا - اعضای یک گروه از هکر‌ها که تا کنون به دلایل مختلف شرکت‌های بزرگ را مورد هجوم سایبری قرار داده‌اند، در اسپانیا و چند کشور دیگر دستگیر شدند، با این همه به نظر نمی‌آید این دستگیری‌ها در کنترل حملات سایبری به مراکز مهمی مانند صندوق بین المللی پول تاثیر چندانی داشته باشد.
حمله سایبری به صندوق بین المللی پول

به گزارش ایتنا به نقل از مهر، هکرهای سرتاسر جهان طی روزهای اخیر به شدت خبرساز شده‌اند، از یک سو صندوق بین المللی پول اعلام می‌کند مورد هجوم شدید سایبری قرار گرفته است و از سویی دیگر پلیس اسپانیا سه هکر مظنون به عضویت در گروه مشهور «نا‌شناس» را دستگیر می‌کند.

گفته می‌شود این سه نفر در فعالیتهای این گروه از هکر‌ها در کشور اسپانیا همکاری داشته‌اند.

دستگیری این سه نفر به صورت همزمان در شهرهای مختلف بارسلونا، والنسیا، و آلمریا انجام گرفته است. گروه نا‌شناس تاکنون مسئولیت حملات سایبری به شرکت سونی، بانکهای اسپانیایی و حملات سایبری که در دفاع از افشاگری‌های وب سایت ویکیلیکز انجام گرفته‌اند را به عهده گرفته است.

دستگیری این سه نفر نتیجه تحقیقات و تجسسهایی بوده است که از اکتبر سال گذشته آغاز شده‌اند. پلیس سایبری اسپانیا برای یافتن این سه هکر میلیون‌ها خط از مکالمات اینترنتی را زیر و رو کرد تا در ‌‌نهایت توانست آن‌ها را شناسایی کند.

در برخی از حملات سایبری که توسط گروه نا‌شناس انجام گرفته‌اند از ابزاری تحت شبکه به نام Loic برای بمباران اطلاعاتی سایتهای مورد نظر استفاده شده است. وب سایتهای PayPal، مسترکارد و آمازون وب سایتهایی هستند که توسط این ابزار مورد هجوم قرار گرفته‌اند اما به نظر می‌رسد این ابزار در حفظ هویت افرادی که از آن استفاده می‌کنند، قدرت چندانی ندارد. از این رو پیش از اسپانیا، تعدادی از اعضای این گروه در آمریکا، انگلستان، و هلند نیز دستگیر شده‌اند.

گروه نا‌شناس از یک وب سایت اشتراک گذاری عکس به نام ۴Chan آغاز به کار کرده و خود را گروهی از شهروندان اینترنتی نگران توصیف می‌کنند. این گروه علاوه بر حمله به وبسایتهایی که از وبسایت ویکیلیکز پشتیبانی نکردند، به وب سایتهای دولتهای تونس و مصر نیز حمله کرده است تا به این شکل از جنبش مردمی در این کشور‌ها حمایت کرده باشد.

صندوق بین المللی پول قربانی حمله سایبری

این صندوق امروز ۱۲ ژوئن اعلام کرد مورد هجوم سایبری بسیار پیچیده و شدیدی قرار گرفته است. مقامات صندوق از نوع این حمله اطلاعات دقیقی منتشر نکرده‌اند اما اعلام کردند این حملات که اخیرا انجام گرفته‌اند حجم زیادی از اطلاعات مهم را درباره سیستمهای این صندوق فاش کرده است.

مقامات امنیت سایبری اعلام کردند این حمله به گونه‌ای طراحی شده بود تا نرم افزاری بر روی سیستمهای صندوق نصب شود که می‌تواند حضور کارمندی دیجیتالی را در سیستم تعریف کند. صندوق بین المللی پول که اطلاعات محرمانه مالی زیادی از کشورهای مختلف جهان در اختیار دارد می‌گوید این حمله کاملا عملیاتی و اجرایی بوده است.

به نظر می‌آید این حملات طی دوره‌ای چند ماهه و پیش از دستگیری «دومینیک استراس کان» رئیس صندوق آغاز شده است. «دیوید هالی» سخنگوی صندوق تایید کرد که در حال بررسی و رسیدگی به این موضوع هستند. به گفته نیویورک تایمز، کارمندان صندوق بین المللی از روز چهارشنبه گذشته به واسطه دریافت ایمیل از وقوع این حمله آگاه شده بودند اما این صندوق تا کنون خبر رسمی آن را اعلام نکرده بود.

یک متخصص امنیت شبکه به رویترز اعلام کرده که این نفوذ یک حمله هدف دار بوده است و گروهی از متخصصان به شبکه بلومبرگ اعلام کردند هکرهایی که هنوز شناسایی نشده‌اند با دولتهای خارجی در ارتباط بوده‌اند و ردگیری این حملات کاری بسیار دشوار است.

در پی این حمله بانک جهانی ارتباط خود را به دلیل سطح بالای هشدار با صندوق بین المللی پول قطع کرد. این رویداد یکی از جدید‌ترین و بزرگ‌ترین وقایعی است که در میان حملات سایبری بزرگی که به تازگی در جهان رخ می‌دهند، قرار گرفته است.

از دیگر قربانیان حملات بزرگ سایبری که طی سال جدید میلادی خبر هک شدن آن‌ها در رسانه‌های جهان بازخورد فراوانی داشته است می‌توان به شرکت سونی، شرکت وابسته به وزارت دفاع آمریکا، لاکهید مارتین، و FBI اشاره کرد.

«لئون پانتا» رئیس CIA طی این هفته در مجلس آمریکا اعلام کرد حملات سایبری گسترده‌ای که می‌توانند قدرت، اقتصاد، امنیت و سیستمهای حکومتی کشور‌ها را دچار نقصان سازند در جهان امروز احتمالی واقعی و جدی به شمار می‌روند.
کد مطلب: 18423
نام شما
آدرس ايميل شما