۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۴۲
دیکتاتورها بیکار نمی‌نشینند

چالش‌های پیش‌روی انقلاب اینترنتی در کشورهای عربی

ایتنا – دیکتاتورهای عرب به منظور مخدوش کردن تلاش‌های جوانان فعال در اینترنت، به استفاده از شگردهایی چند روی آورده‌اند.
چالش‌های پیش‌روی انقلاب اینترنتی در کشورهای عربی


در شش ماه اخیر جوانان خشمگین عرب توانستند با بهره‌گیری از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بر ترس ناشی از وحشی‌گری‌های دیکتاتورهای منطقه غالب شوند و صدای اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانند.

به گزارش ایتنا، شکی نیست که فیس‌بوک، توییتر و کلاً اینترنت نقش بی‌بدیلی در ساماندهی فعالان «بهار عربی» ایفا کرده است.

بهار عربی به مجموعه اعتراضات بی‌سابقه‌ای گفته می‌شود که در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ کشورهای جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا را در نوردید.

جرقه این اعتراضات در ۱۷ دسامبر سال گذشته و با خودسوزی محمد بوعزیزی جوان معترض تونسی زده شد و به دلیل وجود شرایط مشابه در سایر کشورهای منطقه و موفقیت راهپیمایی‌ها در تونس، اعتراضات با زنجیره‌ای از ناآرامی‌ها در الجزایر، اردن، مصر، یمن، بحرین، لیبی و عربستان و در سطحی کوچک‌تر در دیگر کشورهای عرب ادامه یافت.

به گزارش ایتنا به نقل از الاقتصادیه، یک معارض فعال یمنی به نام هاشم الصوفی می‌گوید: هنگامی که برای اولین بار از طریق فیس‌بوک برای برپایی تظاهرات فراخوان دادم، بسیاری از افراد کمترین چیزی از تعداد کسانی که این دعوت را اجابت می‌کنند نمی‌دانستند ولی نتیجه شگفت‌آور بود: ساعاتی پیش از زمان برگزاری راهپیمایی، صدها تن از جوانان در میدان دانشگاه صنعا گرد آمده بودند.

با این حال به نظر می‌رسد دیکتاتورها و اعوان و انصار آنها نیز بیکار ننشسته‌اند و می‌کوشند اعتبار تلاش‌های اینترنتی مخالفان خود را به چالش کشیده و آن را با بحران هویت روبرو سازند.

به گزارش ایتنا به نقل از بی‌بی‌سی، به عنوان مثال پس از مدت‌ها از شروع فعالیت وبلاگ پرطرفدار «یک دختر همجسنگرا در دمشق» که شهرتی جهانی یافت، مشخص شد که نویسنده وبلاگ یک مرد است.

تا مدت‌ها باور بر این بود که نویسنده این وبلاگ خانم امینه عراف، فمینیست نیمه آمریکایی – نیمه سوری در سوریه است.

او در نوشته‌های خود تصویر روشن و واضحی از دمشق، پایتخت سوریه در جریان ناآرامی‌های این کشور ارائه می داد.

وی همچنین در این نوشته‌ها از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه انتقاد می‌کرد.

این وبلاگ که از فوریه امسال راه‌اندازی شده بود، شهرت جهانی یافت و به دقت از سوی رسانه‌های خبری بین‌المللی دنبال می‌شد.

چند روز پیش، نوشته‌ای در این وبلاگ به نقل از یکی از اقوام امینه منتشر شد که در آن گفته شده بود که او توسط افراد مسلحی که احتمال می‌رود از اعضای حزب بعث باشند، ربوده شده است.

این خبر در رسانه‌های خبری انعکاس وسیعی یافت و وبلاگ‌نویسان و فعالان حقوق بشر و سیاسی، در فضای مجازی با به راه انداختن کمپین آزادی وی را خواستار شدند.

روز یکشنبه در این وبلاگ، متنی با عنوان «عذرخواهی از خوانندگان» با امضای فردی به نام تام مک مستر، چهل ساله از آمریکا منتشر شد.

این فرد که فعال مسایل خاورمیانه است و در دانشگاه ادینبورگ تحصیل می‌کند، نوشت که او در این مدت تنها نویسنده این وبلاگ بوده است.

آقای مک مستر خاطرنشان کرده که او می‌خواسته تا مردم به حقایق فارغ از این که چه کسی آن را نوشته گوش دهند.

او می‌گوید از موفقیت این وبلاگ متعجب شده و انتظار نداشته اینقدر به آن توجه شود.

آقای مک مستر پذیرفته که کار او می‌تواند وضع وبلاگ‌نویس‌های سوری را در کشور مشکل کرده باشد.

به گزارش ایتنا چالش دیگری که انقلاب اینترنتی مردم خشمگین عرب را تهدید می‌کند این است که خشونت‌ها در «بهار عربی» در حال افزایش است.

در واقع به جای اعتراضات مسالمت‌آمیزی که به سرعت نتیجه مطلوب را در اختیار انقلابیون قرار می‌داد (نظیر تونس و سوریه)، اکنون مخالفت ها به عملیاتی خونین، دردناک و فرسایشی تبدیل شده است.

این وضعیت را به خوبی می‌توان در یمن، سوریه و لیبی مشاهده کرد.

همچنین شناسایی و دستگیری فعالان اینترنتی، یکی از خطراتی است که همواره این افراد را تهدید می کند.

در این خصوص به عنوان نمونه می‌توان به دستگیری طل الملوحی وبلاگ‌نویس ۱۹ ساله سوری اشاره کرد که دادگاهی در دمشق وی را به جرم جاسوسی برای آمریکا، به پنج سال زندان محکوم نمود.

این در حالی است که بنا به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر، خانم الملوحی به دلیل انتشار شعری در انتقاد از محدودیت‌ها و نبود آزادی بیان در سوریه زندانی شده است.
کد مطلب: 18505
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
چه جالب!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام