۰
plusresetminus
يکشنبه ۱ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۲

جی‌میل آماده خانه‌تکانی

ایتنا - از زمانی که گوگل تصمیم گرفته یکی از سرویس‌های مبتنی بر ایمیلش را حذف کند، کاری نمی‌توان کرد جز اینکه آماده تغییر و تحولات جدید بود.
جی‌میل آماده خانه‌تکانی


به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری دانشجویان، حدود ۲۰ ماه گذشته بود که گوگل سرویس گوگل‌باز خود را برای رقابت با سایر شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرد تا از چرخه رقابت شبکه‌های اجتماعی جا نماند اما به این قضیه واقف بود که به سختی خواهد توانست در این مسیر و با این سرویس به موفقیت برسد.

به همین منظور مسوولان اجرایی این شرکت در بدو ورود این سرویس به سرویس جی‌میل کاربران اعلام کردند که تنها قصد آن‌ها از راه‌اندازی گوگل‌باز ایجاد رفاه برای کاربرانشان بوده است تا به‌راحتی بتوانند به تبادل اطلاعات منظم و مبتنی بر چندرسانه‌ای بپردازند و از اعمالی هم‌چون صوت و تصویر برای فعالیت‌های اینترنتی و الکترونیکی خود بهره ببرند.

از این موضوع به سادگی می‌شد دریافت که سرویس گوگل‌باز به‌هیچ عنوان رقیبی برای دیگر شبکه‌های اجتماعی هم‌چون فیس‌بوک و حتی توییتر نخواهد بود و این زمانی به قطعیت رسید که مدیر اجرایی این شرکت اذعان کرد که به هیچ دلیلی قصد رقابت با سایر شبکه‌های اجتماعی را نداریم.

الگوریتم به‌کارگیری این سرویس که به قول عده‌ای از صاحب‌نظران عرصه فناوری اطلاعات، تقلیدی از سایر فعالان این بخش بوده است، به نوعی برای شرکت نوآور و بزرگی همچون گوگل لطمه و ضعف حساب می‌شد تا جایی که روند تصاعدی موفقیت در فعالیت‌های این شرکت عظیم را به مرز ثابتی رساند و مسوولان این شرکت از آنجا به فکر راه‌اندازی رویدادی جدید افتادند که مطابق با روند نوآورانه این شرکت باشد.

طولی نکشید که گوگل پلاس به‌عنوان پروژه مطرح گوگل در زمینه شبکه‌های اجتماعی مطرح شد و اذهان عمومی را به سمت آن سوق داد و به نوعی پرده پوشی گوگل باز شد.

به نظر می‌رسید سرویس گوگل‌باز از زمانی که به نقض حریم خصوصی کاربران متهم شد، روز به روز از اصالتش کاسته و حاشیه‌نشین‌تر شد چراکه نمایش اطلاعات خصوصی افراد در صفحه اطلاعاتی کاربران که برای سایر کاربران این سرویس قابل دسترسی بود و هم‌چنین خبرهایی مبنی بر سوءاستفاده سرویس جی‌میل از اطلاعات حریم شخصیشان، انزجاری نهفته را در تعامل‌گران با این سرویس قرار داد.

این سرویس کپی تمام عیاری از فرندفید (FriendFeed) است به کاربران خود درباره نحوه ارتباط با سایر دوستان و کاربران هیچ اطلاعی نمی‌دهد و برهمین مبنا که ظاهراً افرادی با ارتباطات بیش‌تر برای تعامل برگزیده می‌شوند، موجب می‌شود عده‌ای که مدت‌هاست ارتباطشان را با فرد خاصی قطع کرده‌اند از پیام‌ها، فکر و مشی فرد مذکور مطلع شوند و ناخواسته پیام‌هایی را که در ارتباط با آن‌ها نیست بخوانند.

مهم‌تر از همه این‌که اگر فردی به صورت غیرمستقیم و توسط کاربری واسط که با شخص مذکور ارتباط دارد، برای یافتن نفر اول تلاش کند به‌راحتی می‌تواند به نوشته‌ها و اطلاعات او دست یابد و در این میان هیچ پیغام و یا هشداری موجود نیست.

خوشبختانه خود مسوولان گوگل از این ضعف‌های امنیتی آگاه شده‌اند و درصددند که با نزدیک شدن به سال جدید میلادی تغییر و تحولاتی را در سرویس‌های خود به وجود آورند که ظاهراً در این راستا دیگر خبری از گوگل‌باز نخواهد بود.

با این اقدام فضای تقدیر بسیاری از کاربران جی‌میل از متصدیان انجام این کار باز می‌شود چراکه اگر یکی از برنامه‌های کاربردی همچون گوگل‌باز هم از محیط شلوغ جی‌میل حذف شود، خودش دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود.
کد مطلب: 20072
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام