۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۴

کتابخانه دیجیتالی ملی راه اندازی می شود

ایتنا- توسعه دانشنامه‌های علوم اسلامی و توسعه کتابخانه‌های برخط دیجیتالی حوزه علوم اسلامی از اهداف ایجاد این کتابخانه دیجیتالی است.
کتابخانه دیجیتالی ملی راه اندازی می شود



پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مركز ملي فضاي مجازي در راستاي مشاركت در ايجاد كتابخانه ديجيتالي ملي تفاهم نامه همکاری امضا كردند.


به گزارش ایتنا از مهر ، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مركز ملي فضاي مجازي در راستاي ايجاد انواع ساختارهاي توليد، ساماندهي و عرضه محتواي مرتبط با علوم اسلامي در فضای مجازی تفاهم نامه امضا كردند.

توسعه نظام‌هاي معنايي و اصطلاح‌نامه‌های علوم اسلامی و تدوين استاندارد‌هاي مرجع ذيربط، توسعه دانشنامه‌‌هاي برخط علوم اسلامی و مشاركت در ايجاد دانش‌نامه جامع علوم، توسعه كتابخانه‌هاي برخط ديجيتالي حوزه علوم اسلامي و مشاركت در ايجاد كتابخانه ديجيتالي ملي از جمله موضوعات تفاهم‌نامه منعقد شده است.

توسعه پايگاه‌هاي برخط اطلاعات و مدارك اسلامي و نشر الكترونيكي كتاب‌هاي حوزه علوم اسلامي در فضاي مجازي و نيز توسعه هستي‌شناسي (هستان‌نگار) علوم اسلامي و مشاركت در طرح‌هاي برچسب‌گذاري محتواي فضاي مجازي نيز از ديگر موضوعات اين تفاهم نامه است كه به امضاي دو طرف رسيد.

در این باره معاون محتوايي مركز ملي فضاي مجازي با اشاره به اينكه گسترش و تعمیق اسلام ناب محمدی (ص) و گفتمان انقلاب اسلامی در فضای مجازی گفت: طراحي و توسعه نظام‌های معنایی علوم اسلامی (همانند اصطلاح‌نامه‌ها و هستان‌نگارها) و مبنا قرار دادن آنها براي ايجاد انواع ساختارهاي توليد، ساماندهي و عرضه محتواي مرتبط با علوم اسلامي در فضای مجازی، بحثي ضروري است.

دكتر كشاورزي اصطلاح نامه‌ها و هستان‌نگار‌های با ارائه اصطلاحات یا برچسب‌های استاندارد و همچنين تعيين شبکه روابط میان آنها را موجب بهبود فرایندهای نمایه‌سازی یا برچسب‌گذاری محتوا دانست و افزود: برچسب‌گذاري موضوعي محتوا نيز كاربردهاي فراواني در زمينه‌هايي از قبيل جستجو و مديريت محتوا ايجاد مي‌كند كه اين امر در ارتقاي قابليت‌هاي انواع خدمات (همانند موتورهاي جستجو، سامانه‌هاي مديريت دانش و يادگيري، دانش‌نامه‌هاي برخط و ...) بسيار موثر خواهد بود.

وي با اشاره به سابقه طولاني (بيش از دو دهه) مركز اطلاعات و مدارك اسلامي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي (وابسته به دفتر تبليغات حوزه علميه قم) در زمينه دانش‌نامه‌ها و اصطلاح‌نامه‌هاي علوم اسلامي و كتابخانه‌هاي ديجيتالي گفت: این تفاهم‌نامه‌ از طرف مركز ملي فضاي مجازي با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منعقد شده كه طبق مفاد اين تفاهم‌نامه، پروژه‌هاي مرتبط با موضوعات اين تفاهم‌نامه، پس از تصويب در قالب قراردادهاي مجزا از سوي مركز ملي تأمين اعتبار مي‌شوند و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي نيز متعهد به اجراي آنها تحت هدايت و نظارت مركز ملي خواهد بود.
کد مطلب: 27030
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام