۸
۰
plusresetminus
جمعه ۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۵۱

وزیر ارتباطات: به اپراتورها مجوز نسل ۴ می‌دهیم

ایتنا - واعظی: دوره فناوری ˈ۳ جیˈ با سرعت به پایان رسیده و بسیاری از کشورها هم اکنون از فناوری نسل چهارم شبکه تلفن همراه یا ˈ۴ جیˈ با توجه به پهنای باند بالا استفاده می‌کنند.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که عمر نسل سوم شبکه تلفن همراه یا ˈ۳ جیˈ پایان یافته و اپراتورهای تلفن همراه در کشور باید در پی نسل جدید این شبکه‌ها باشند.


به گزارش ایتنا ˈمحمود واعظی هنگام ترک بانکوک پایتخت تایلند در گفت‌وگوی تلفنی با ایرنا در کوالالامپور، تاکیدکرد از نظرعملی اجلاس سران ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای آسیا و اقیانوسیه و نمایشگاه و نشست‌های تخصصی آن نشان داد دوره فناوری ˈ۳ جیˈ با سرعت به پایان رسیده و بسیاری از کشورها هم اکنون از فناوری نسل چهارم شبکه تلفن همراه یا ˈ۴ جیˈ با توجه به پهنای باند بالا استفاده می‌کنند.

وی گفت که دوره انحصاری شرکت رایتل بر نسل سوم تلفن همراه در ایران نیز در نیمه نخست سال آینده به پایان می‌رسد و بعد از آن پروانه‌ای که برای شبکه تلفن همراه باید صادر شود باید با فناوری نسل چهارم باشد.
وی گفت نباید اجازه داد اپراتورها بر روی فناوری که با این سرعت وارد و خارج شده و عمرش به پایان رسیده، بار دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ورود زودهنگام فناوری نسل چهارم شبکه تلفن همراه با پهنای باند بالاتر به کشور را دستاوردی مفید برای نسل آینده ایران دانست.

وی که دستاوردهای حضور هیات ایرانی در اجلاس سران ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای آسیا و اقیانوسیه و نمایشگاه و نشست‌های تخصصی آن را تشریح می‌کرد، گفت که در مذاکرات و نشست‌ها نقش باند پهن در توسعه کشورها، دولت الکترونیک، سلامت و ... مورد بررسی قرار گرفت.
وی گفت ما نیز باید باند پهن را در ایران عملیاتی کنیم و از مزایای آن در تمام بخش‌ها بهره‌برداری نماییم.

واعظی گفت که روسای کشورهای منطقه و وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات آسیا و اقیانوسیه در این اجلاس سیاست‌های آینده در عرصه مخابرات و ارتباطات و برنامه‌ها و سیاست‌های آینده اتحادیه بین‌المللی مخابرات را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
وی گفت در این اجلاس راهبرد کلی و جهت گیری های آینده در حوزه فناوری اطلاعات بویژه در مناطق کمتر توسعه یافته بررسی شد و به طور مشخص کشورهایی هدف قرار گرفته شده بود که در این منطقه از جهان قرار گرفته تا خود را با فناوری هایی که با سرعت تغییر می‌کنند، تطبیق دهند.

وی در پاسخ به این سوال که ایران چه برنامه‌ای برای ایجاد کریدور ارتباطی شبکه‌های شرق و غرب آسیا و شمال به جنوب به منظور ارتقاء ارتباطات در آسیا و گسترش آن با دیگر مناطق جهان انجام داده است، گفت: این کریدور هم اکنون وجود دارد و ارتباط بین کشورها برقرار است.
وزیر ارتباطات، کانال سوئز را گذرگاه ارتباطی عظیمی دانست، اما گفت که با توجه به شرایط منطقه اگر ایران بر روی فیبرنوری پرسرعت با ظرفیت بالا سرمایه گذاری کند می تواند نقش انتقال دهنده و ترانزیت را برای تمامی کشورهای آسیایی از طریق خلیج فارس به سمت اروپا بازی کند.

وی گفت که مذاکرات مختلفی در این زمینه انجام شده و مقدمات کار فراهم شده و امروز در ۱۳ محور با همسایگان در تماس و ارتباط هستیم.
به گفته وی ، با این ارتباط علاوه بر رفع نیازهای داخلی، می‌توان برنامه‌ریزی کرد در مرحله نخست انتقال دیتا با کشورهای همسایه داشته باشیم و در مرحله بعد بتوانیم به عنوان ˈهابˈ منطقه عمل کنیم.

واعظی گفت که نیاز کشورهای همسایه به انتقال دیتا در حال افزایش است و وزارت ارتباطات بدنبال آن است تا دو سال و نیم باقی مانده از برنامه پنجساله درگاه‌های ورودی و خروجی را از ۱۳ درگاه به ۲۳ درگاه برساند.
وی گفت که افزایش درگاه‌های ورودی و خروجی دیتا به روان کردن کریدور کمک می‌کند.

ˈمحمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن سخنرانی دراین اجلاس، در حاشیه آن با دکتر ˈتورهˈ دبیرکل اتحادیه جهانی ارتباطات راه دور و وزیران ارتباطات و فناوری چین، تایلند، افغانستان و جمهوری آذربایجان نیز دیدار و مذاکره کرد.
در حاشیه این اجلاس نمایشگاه بزرگی از دستاوردهای نوین مخابراتی و ارتباطی کشورهای مختلف برپا شد و آخرین فناوری در این زمینه به نمایش گذاشته شده بود.

اجلاس سران ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای آسیا و اقیانوسیه امروز در بانکوک پایتخت تایلند بکار خود پایان داد.
 
کد مطلب: 28485
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
خندم گرفت....شما تو دایل اپ و 2G موندی که!
feedback
ما تو دایالاپش موندیم 3G کیلویی چند؟ تو بگو فناوری 20G اومد، کو پهنا باند؟ کو کلی پول که بابتش بدیم؟ اصلا گیریم که هم پول موجود بود هم پهنا باند، مگه اقایون استفاده عمومی از سرعت بالاتر از 128 رو ممنوع نفرموده اند؟
ایمان
feedback
اینها فقط بلد هستند که وعده های زیبا ولی دروغین بدهند. متاسفانه بیش از 10 روز است که اختلال سراسری شدیدی بر روی پورت 443 بوجود آمده است. این اختلال اخیر در مقایسه با موارد مشابه در دولت قبلی، بمراتب وخیم تر است.

آقای وزیر بجای حرفهای دلخوش کننده، فقط قدری برای اعصاب و حقوق مسلم کاربران اینترنت داخل ایران ارزش قائل شوید.
Arash
feedback
اختلال SSL یا پورت 443 مربوط به تجهیزات Passive فیلترینگ است ،
کلاً این یک قانون است : پردازش داده ها در وسط راه باعث کندی سرعت و کاهش کارایی شبکه ها می شود .

با تشکر
یک دانشجو
feedback
Iran, Islamic Republic of
نکنه اینم بر مبنای هرتز هست.
Mori
feedback
Iran, Islamic Republic of
واقعا که!
feedback
United States
به نظر من وزیر محترم باید تمرکز خود را بر توسعه فناوری نسل 7 متمرکز کند چون هنگامی که پیش شرط های اجرای آن در کشور ما فراهم شد این نسل فناوری هم ابداع شده است
احمد
feedback
عمر ADSL تو ایران شد 10 سال حالا میگی رایتل باید جمع کنه بره ... خیلی خنده دار بود
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام