۰
plusresetminus
شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۸
کارشناس حوزه فناوری اطلاعات:

تدوین پیوست فرهنگی و امنیتی اینترنت اشیا ضروری است

ایتنا- مهمترین مزیت همه‌گیر شدن اینترنت اشیا، قابلیت اتصال انواع اشیا و وسایل به دنیای مجازی است.
تدوین پیوست فرهنگی و امنیتی اینترنت اشیا ضروری است


کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: ضروری است قبل از ورود اینترنت اشیا (IOT) به کشور، پیوست فرهنگی و امنیتی آن تدوین شود تا مردم با خیالی آسوده و به دور از هرگونه آسیبی از این تکنولوژی نوین بهره‌مند شوند.


اینترنت اشیا (Internet of Things) فناوری پیشرفته‌ای است که در آن برای هر موجود قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی اعم از اینترنت یا اینترانت فراهم می‌شود.

واژه اینترنت اشیا، برای نخستین‌بار در سال ۱۹۹۹ میلادی توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت؛ او جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی از جمله اشیا بی‌جان، برای خود هویت دیجیتال دارند و به رایانه‌ها اجازه می‌دهند آنها را سازماندهی و مدیریت کنند.

اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل کرده است اما با اینترنت اشیا، تمام اشیا به هم متصل می‌شوند.

اینترنت اشیا

وقتی تمام وسایل به اینترنت متصل شوند، در واقع تمام اشیا خانه نیز اینترنت‌دار می‌شوند؛ به عنوان مثال فرض کنید به خانه خود نزدیک می‌شوید، خودروی شما که قابلیت اینترنت اشیا را دارد به بقیه دستگاه‌های داخل خانه اطلاع می‌دهد که شما درحال رسیدن به خانه هستید.

چراغ‌های خانه به طور خودکار روشن می‌شوند، تلویزیون روی شبکه مورد علاقه شما روشن شده و موزیک مورد علاقه‌تان پخش و دمای هوا به طور مطبوع تنظیم می‌شود تا زمانی که وارد خانه می‌شوید همه چیز برای استراحت کامل آماده باشد.

یا فرض کنید که با خودروی خود به مسافرت می‌روید اما در طول راه تصادف شدیدی می‌کنید، خودرو به طور هوشمند به اورژانس اطلاع می‌دهد که شما تصادف کرده‌اید و نیاز به کمک دارید.

با بهره‌گیری از این فناوری پیشرفته خدمات فراوانی به انسان‌ها ارائه می‌شود و آنها در رفاه بیشتری قرار می‌گیرند اما این نوآوری می‌تواند خطراتی نیز برای انسان‌ها به همراه داشته باشد که با رفع آنها می‌توان خدمات مطلوب‌تری به مردم ارائه کرد.

مسعود جلالی افزود: حفظ حریم خصوصی و امنیت از جمله چالش‌های اینترنت اشیا است که با تدوین این پیوست‌ها باید برای آنها چاره‌ای اندیشید و سپس اقدام به ورود و بومی‌سازی این فناوری پیشرفته کرد.
وی بر لزوم اجرای شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد و گفت: اجرای شبکه ملی اطلاعات در کشور می‌تواند از بروز مشکلات در استفاده از این فناوری پیشرفته بکاهد.

تمام اشیای جهان آماده خدمت‌گذاری به انسان‌ها

وی اظهار کرد: به زودی شاهد بهره‌گیری از تکنولوژی جدید اینترنت اشیا در زندگی روزمره خواهیم بود که در قالب این فناوری پیشرفته، اشیا هوشمند شده و در خدمت انسان‌ها قرار می‌گیرند.

جلالی ادامه داد: برای مثال در حال حاضر نمونه‌های اولیه آن مانند عینک گوگل و یا ساعت اپل به بازار عرضه شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ میلیارد دستگاه جدید به اینترنت وصل شوند.

نقض حریم‌خصوصی
کارشناس حوزه فناوری اطلاعات بیان کرد: زمانی به اینترنت اشیا متصل شوید، تلویزیون می‌تواند از زندگی خصوصی شما عکس و فیلم بگیرد، وسایل معمولی دیگر مانند کولر، گاز، فر و یخچال نیز قابل اعتماد نیستند و تمام اینها می‌توانند اطلاعات زندگی خصوصی شما را به طور ۲۴ ساعته ضبط و یا به اینترنت مخابره کنند.

جلالی گفت: خودرویی که سوار می‌شوید کاملا هوشمند می‌شود یعنی اگر فردی بخواهد آن را هک کند، می‌تواند به راحتی ترمز آن را از کار بیاندازد، همان طور که اخیرا در مورد یک نوع از خودروهای BMW این امر صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اگر وسایل داخل خانه هک شوند فاجعه بیشتر است، به راحتی گاز را بدون آنکه شما بخواهید روشن می‌کنند. با هک کردن دوربین فیلم برداری هوشمند، از تمام فیلم‌های خصوصیتان را کپی می‌کنند.

جلالی ادامه داد: از مزاحمت‌های دیگر نیز می‌توان به سرد کردن محیط خانه در حد ۱۰ درجه زیر صفر یا از کار انداختن یخچال و خاموش کردن تمام چراغ‌ها اشاره کرد که سبب آسیب رساندن به مردم می‌شود.

فرهنگ استفاده از اینترنت اشیا، نیازمند آموزش همگانی
وی اظهار کرد: هرچند پیشرفت تکنولوژی سبب امکانات و رفاه بیشتر برای مردم می‌شود، اما ضروری است قبل از ورود تکنولوژی‌های پیشرفته، فرهنگ استفاده از آن با آموزش همگانی در جامعه نهادینه شود.

کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: در واقع اهمیت این امر حتی در کشوری مانند آمریکا آن قدر بالا است که به مردم هشدار داده می‌شود قبل از آگاهی از خطرات این موضوع اقدام به استفاده از آن نکنند.

وی با اشاره به استفاده کودکان از برخی اشیا هوشمند و آسیب‌هایی که می‌تواند متوجه آنها باشد، گفت: برای مثال تلویزیون هوشمند، به راحتی از طریق اینترنت می‌تواند هر برنامه‌ای را پخش و در اختیار کودکان قرار دهد که این مساله می‌تواند آسیب‌های جدی از نظر تربیتی برای کودکان داشته باشد.
کد مطلب: 41526
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام