۰
plusresetminus
يکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۰۰
فناوری و کاهش اعتماد عمومی

غول‌های فناوری در پی اعتمادسازی دوباره

ایتنا- فناوری این روزها در عین راحت‌تر کردن زندگی برای مردم مشکلات زیادی را برای حریم خصوصی آنها به همراه داشته است و همین موجب شده است تا اعتماد عمومی به این صنعت تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
غول‌های فناوری در پی اعتمادسازی دوباره
فناوری این روزها در عین راحت‌تر کردن زندگی برای مردم مشکلات زیادی را برای حریم خصوصی آنها به همراه داشته است و همین موجب شده است تا اعتماد عمومی به این صنعت تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  cybernews، در طول چند سال گذشته شاهد آن بودیم که بسیاری از ایده‌ها از داستان علمی به واقعیت تبدیل شده اند. کتاب ها، فیلم‌ها و حتی کارتون‌های تخیلی نوید دنیایی را می‌دهند که تحت سلطه فناوری باشد. جیمز باند در سال 1965 با استفاده از کمربند موشکی خود توانست به آسمان پرواز کرده و از مهاجم‌ها بگریزد و چند دهه بعد بیل سوئیتر با جت پک به مراسم افتتاحیه المپیک 1984 وارد شد. با این حال فناوری هنوز نتوانسته است این ایده‌ها را به صورت واقعی در دنیا پیاده سازی کند.
 
البته خبر خوب این است که فناوری به کاهش اثر کربن، افزایش پایداری و اتخاذ رویکرد ترکیبی در کارها کمک می‌کند. رفته رفته تفکر ما با همگرایی فناوری‌های نوظهور بزرگ‌تر می‌شود و غیر ممکن‌های زیادی ممکن خواهد شد. ایلان ماسک این روزها به فکر پا گذاشتن انسان به مریخ است و در جای دیگر جنسن هوانگ از انویدیا در حال ساخت نسخه‌ای مجازی از زمین است.
 
با این حال اتکای زیاد ما به پلتفرم‌های دیجیتال و فناوری‌های نوظهوری که درک درستی از آنها نداریم، موجب شده است که اعتماد ما به فناوری کم رنگ بشود. تعداد انگشت شماری از شرکت‌های فناوری فعالیت‌های ما را به صورت آفلاین و آنلاین ردیابی می‌کنند. اتاق‌های پژواک خود ساخته ما اطلاعات را به منظور تقویت و نه به چالش کشیدن جهان بینی، به ما تغذیه می‌کنند. توهم انتخاب باعث شده بسیاری احساس کنند که در نسخه واقعی فیلم نمایش ترومن زندگی می‌کنند.
 
 
 
همچنین نگرانی‌های زیادی در مورد حریم خصوصی داده‌ها و تأثیراتی که تصمیم گیری خودکار بر جامعه خواهد داشت وجود دارد. افزایش نظارت در محل کار همراه با سرمایه گذاری دولت‌ها در برنامه‌های پیام رسان خصوصی موجب شده است که بسیاری از افراد در مورد اینکه وسواس ما در فن آوری ما را به کجا سوق می‌دهد، تعمق می‌کنند. مقامات می‌توانند تاریخچه مرور وب ما را رصد کرده و حرکات ما را با فناوری تشخیص چهره ردیابی کنند. همه اینجا موجب شده است که ایده‌های ما درباره یک ارمان شهر مجهز به فناوری‌های پیشرفته به یک کابوس تلخ شباهت بیشتری داشته باشد.
 
حرکت سریع‌تر فناوری نسبت به نهادهای نظارتی، کمبود مقررات در مورد نحوه استفاده و ذخیره اطلاعات شخصی زمینه را برای به وجود آمدن شرایط فعلی هموار کرده است. گزارش‌های به دست آمده از Edelman Trust Barometer نشان دهنده آن است که اعتماد ما به فناوری این روزها به پایین‌ترین حد خود رسیده است. این گزارش نشان داد که اعتماد به فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی ، واقعیت مجازی ، 5G و اینترنت اشیا در 27 کشور کاهش یافته است.
 
بسیاری تازه می‌فهمند که هزینه واقعی فدای حریم خصوصی برای راحتی و رضایت فوری چیست. اما فناوری فقط یک ابزار است و یک موجود هوشمند خبیث نیست. ما باید به مردم و شرکت‌های فناوری برای ساختن جهانی فراگیر اعتماد کنیم. برای دستیابی به این هدف صنعت فناوری به شدت به اعتماد سازی مجدد نیازمند هستند و می‌توانند در این زمینه موفق عمل کنند.
 
در این بین اپل نسخه 14.5 iOS را برای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های خود منتشر کرده و در این نسخه توجه خود را بیش از پیش به حفظ حریم خصوصی کاربر معطوف کرده است. این به روزرسانی کنترل بهتر و شفافیت بیشتری را در زمینه فعالیت هر نرم‌افزار به کاربر ارائه می‌شود و  به همین ترتیب گوگل نیز کوکی‌های شخص ثالث را از مرورگر کروم خود حذف می‌کند. با این حال فیس بوک همچنان از این قافله عقب مانده است.
 
کد مطلب: 64912
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام