۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۵

نصب محیط گرافیکی لینوکس

در مکتب خونه در هر سطحی که باشید، می‌توانید یادگیری لینوکس را شروع کنید. کافی است تا در دوره‌ی آموزش لینوکس از مقدماتی تا حرفه‌ای، شرکت کرده تا تمام نکات و ترفندهای این سیستم عامل را یاد بگیرید.
نصب محیط گرافیکی لینوکس
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------


یکی از با اهمیت‌ترین سرفصل‌های آموزش لینوکس، نصب محیط گرافیکی لینوکس است. نصب محیط گرافیکی (Graphical User Interface)، به کاربران این امکان را می‌دهد تا برای کار با سیستم عامل، از واسط گرافیکی (که هم ساده‌تر است و هم جذاب‌تر) بهره ببرند. در این مطلب، به آموزش لینوکس برای نصب محیط گرافیکی در آن، پرداخته‌ایم.
 

GUI چیست؟


GUI سرواژه‌ی Graphical User Interface به معنای رابط گرافیکی کاربر است. رابط گرافیکی به کاربر امکان کار با رایانه را از طریق ابزارهای گرافیکی مثل آیکون و منو می‌دهد. ابزارهای گرافیکی رایانه، نقش پررنگی در تسهیل کار با رایانه داشته‌اند. بدون این ابزارها، یادگیری رایانه سخت و منحصر به متخصصین می‌شد.
 

چرا محیط گرافیکی در لینوکس نصب نیست؟


از مواردی که در دوره‌های آموزشی لینوکس مطرح می‌شود، افزودن محیط گرافیکی به سیستم عامل لینوکس است. توزیع‌هایی مثل لینوکس اوبونتو، هیچ واسط گرافیکی ندارد. این امر برای سرور و سرور مجازی، یک مزیت است. چراکه واسط گرافیکی لینوکس در سرور، یک جور اتلاف منبع به‌شمار می‌آید. اما برای سیستم‌های کلاینت مثل دسکتاپ و لپ‌تاپ، این قضیه فرق دارد. وجود یک محیط گرافیکی برای سیستم عامل در کامپیوتر شخصی، کمک می‌کند تا افراد مبتدی و آن دسته از افرادی که به دستورات خط فرمان (command)، تسلطی ندارند، راحت‌تر بتوانند کار خود را پیش ببرند. ضمن این‌که جذابیت بصری خوبی برای کاربر نیز فراهم می‌آید. بنابراین کاربر باید با توجه به نیاز خود، ‌تصمیم بگیرد که آموزش نصب محیط گرافیکی در انواع لینوکس را دنبال کند یا خیر.
 

معرفی چند محیط گرافیکی لینوکس


لینوکس برخلاف سیستم‌ عامل‌های دیگر (مثل ویندوز و مک) تعداد زیادی محیط دسکتاپ (GUI) دارد که کاربران بسته به سلیقه و نیاز خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. در این بخش قصد داریم اشاره‌ی مختصری به مشهورترین و البته برترین محیط‌های گرافیکی سیستم عامل لینوکس نگاهی بیاندازیم.
 

GNOME


gnome لینوکس، مشهورترین و محبوب‌ترین محیط گرافیکی این سیستم عامل به شمار می‌آید. این محیط گرافیکی، رایگان، متن باز و ساده است. سادگی محیط گرافیکی GNOME سبب شده است تا یک واسط گرافیکی ایده‌آل برای مبتدیان و کسانی که تازه وارد یادگیری لینوکس شده‌اند، باشد.
 

KDE plasma


KDE یکی از قدرتمندترین واسط‌های کاربری گرافیکی در لینوکس است. با کمک این واسط گرافیکی، به تمام بخش‌های محیط دسکتاپ تسلط خواهید داشت.
 

Cinnamom


محیط گرافیکی Cinnamom بخشی از پروژه‌ی Gnome است که به صورت پیش‌فرض روی لینوکس نصب است.
 

MATE


این محیط دسکتاپی نیز بسیار جذاب و بصری است. این محیط گرافیکی را می‌توان روی توزیع‌های مختلف لینوکس استفاده کرد. در این محیط ابزارهای مفیدی مانند مدیریت فایل، ادیتور متن و … نیز قرار داده شده است.
 

آموزش لینوکس و توزیع‌های مختلف آن


زمانی که برای یادگیری لینوکس اقدام می‌کنید، با لیستی از توزیع‌های متنوع این سیستم عامل روبه‌رو خواهید شد. هر یک از این توزیع‌ها برای کاربرد خاص و به منظور مشخصی طراحی شده است. در این بخش، مروری گذرا بر روی توزیع‌های معروف لینوکس و کاربرد آن خواهیم داشت.
 

توزیع Debian

 
معرفی چند محیط گرافیکی لینوکس

دبیان یکی از توزیع‌های قدرتمند لینوکس است. به عقیده‌ی بسیاری از کاربران، دبیان بهترین توزیع لینوکس است. بسیاری از توزیع‌های دیگر، بر پایه‌ی دبیان نوشته شده‌اند. سرعت به‌روزرسانی این توزیع به نسبت توزیع‌هایی مثل اوبونتو و Mint کم‌تر است اما همیشه نسخه‌های جدیدی نیز بروز می‌دهد (آهسته اما پیوسته!).
 

توزیع Ubuntu


همان‌طور که در بخش قبلی نیز گفته شد، توزیع لینوکس اوبونتو بر پایه‌ی دبیان به وجود آمد. این توزیع برای افراد مبتدی و کسانی که تازه یادگیری لینوکس را شروع کرده‌اند، مناسب است. اوبونتو به نسبت دبیان، خیلی سریع‌تر به‌روزرسانی ارائه می‌دهد.
 

توزیع فدورا


فدورا، تمرکزی روی نرم افزارهای رایگان دارد. این توزیع لینوکس، توسط Red Hat پشتیبانی می‌شود.
 

توزیع Mint


این توزیع نیز به صورت رایگان و اوپن سورس در دسترس قرار دارد. توزیع مینت یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاربران خانگی است.
 

توزیع CentOS


لینوکس cent os یکی از توزیع‌های لینوکس است که هم برای سرورها و هم برای کامپیوترهای معمولی استفاده می‌شود. لینوکس centos بر اساس توزیع Red Hat نوشته شده است.
 

آموزش لینوکس اوبونتو


اوبونتو، یکی از رایج‌ترین توزیع‌های لینوکس است. این توزیع به‌خصوص برای افراد مبتدی و کسانی که تازه یادگیری لینوکس را شروع کرده‌اند، توصیه می‌شود. البته اوبونتو برای سرورهای ابری نیز کاربرد فراوانی دارد. توزیع لینوکس اوبونتو برای اولین بار توسط یک شرکت بریتانیایی در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. یکی از ویژگی‌های محبوب این توزیع، به‌روزرسانی‌های منظم و تنظیمات امنیتی گسترده‌ی آن است.
آموزش نصب ابونتو، برای افراد مبتدی تا متوسط، بسیار ضروری خواهد بود. بنابراین دنبال کردن آموزش نصب لینوکس اوبونتو یکی از توصیه‌های مهم ما به شماست. منتهی به دلیل نبود محیط گرافیکی روی این توزیع، می‌بایست با نصب محیط گرافیکی لینوکس اوبونتو نیز آشنا شوید. رابط گرافیکی معروف GNOME یکی از محبوب‌ترین رابط‌های گرافیکی است که در آموزش لینوکس اوبونتو، دنبال می‌شود.
 

آموزش نصب لینوکس


شما برای یادگیری هر نرم افزاری، اعم از سیستم عامل یا نرم افزار کاربردی، به نصب آن نیاز خواهید داشت. پس مرحله‌ی اول برای یادگیری لینوکس، نصب لینوکس است. برای نصب لینوکس، روش‌های مختلفی پیش رویتان قرار می‌گیرد. در این مطلب، سه روش را معرفی کرده‌ایم. نصب لینوکس از طریق بوت دوگانه، wsl، یا ماشین مجازی. در ادامه، شرح این روش‌ها را می‌خوانید.
 

آموزش نصب لینوکس با بوت دوگانه



یکی از روش‌هایی که می‌توانید برای نصب سیستم عامل لینوکس از آن استفاده کنید، نصب با بوت دوگانه است. با این روش، شما دو
 
آموزش لینوکس و توزیع‌های مختلف آن

سیستم عامل (ویندوز و لینوکس) را در سیستم خود خواهید داشت. استفاده از روش بوت دوگانه، بیش‌تر به دلیل وابستگی و نیاز به نرم افزارهای ویندوز است. در این روش بعد از روشن کردن سیستم، شما با دو سیستم عامل روبه‌رو می‌شوید که می‌توانید گزینه‌ی دلخواه را انتخاب کنید.
 

آموزش نصب لینوکس با WSL


برای نصب لینوکس، می‌توانید از تکنولوژی زیرسیستم ویندوزی لینوکس یا همان WSL استفاده کنید. این تکنولوژی به شما امکان می‌دهد که بدون استفاده از ماشین مجازی، بتوانید از امکانات لینوکس، نظیر خط فرمان و ابزارهای حرفه‌ای آن استفاده کنید. البته در این صورت، از محیط گرافیکی برخوردار نخواهید بود. در این روش، کار شما روی محیط ویندوزی اما با دسترسی به امکانات لینوکس قابل انجام است.
 

آموزش نصب لینوکس با ماشین مجازی VMware


روش سومی که برای نصب سیستم عامل لینوکس می‌توانید به کار ببرید، استفاده از ماشین مجازی است. ماشین مجازی یک محیط نرم افزاری است که شرایط سخت افزاری را شبیه‌سازی می‌کند. توانایی سخت ‌افزار دستگاه شما روی ماشین مجازی تأثیرگذار است. یعنی نمی‌توانید با ماشین مجازی، سخت‌ افزاری قوی‌تر از دستگاهتان را شبیه‌سازی کنید.
 

پیش‌نیازهای نصب محیط دسکتاپ لینوکس


برای نصب محیط گرافیکی لینوکس روی توزیع‌هایی مانند اوبونتو یا centos، نیاز است تا یک سرور لینوکس داشته باشیم و یک حساب کاربری root. (حساب کاربری sudo یا superuser نیز دسترسی‌های لازم را خواهد داشت.) ناگفته نماند که شما می‌توانید از سرور مجازی لینوکس استفاده کنید و به صورت ریموت دسکتاپ به آن متصل شوید.
 

آموزش لینوکس


برای یادگیری بهتر لینوکس، توصیه می‌کنیم تا سری به دوره‌های آموزشی بزنید. مکتب خونه، پر است از مقالات دوره‌ها و نوشته‌هایی که می‌تواند شما را برای شروع یادگیری لینوکس، راهنمایی کند. هم‌چنین در مکتب خونه، دوره‌های آموزش لینوکس برگزار می‌شود که برای علاقه‌مندان بسیار مفید خواهد بود. خبرِ خوش این‌که در مکتب خونه در هر سطحی که باشید، می‌توانید یادگیری لینوکس را شروع کنید. کافی است تا در دوره‌ی آموزش لینوکس از مقدماتی تا حرفه‌ای، شرکت کرده تا تمام نکات و ترفندهای این سیستم عامل را یاد بگیرید.
 
کد مطلب: 75501
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام