۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۲۱

انتشار نتیجه سنجش ردپای کربن حاصل از تولید تصاویر هوش مصنوعی

ایتنا - ChatGPT را در نظر بگیرید – نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می‌کنند که، این چت‌بات OpenAI، در اوج خود بیش از 10 میلیون کاربر در روز داشت و اکنون 100 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
انتشار نتیجه سنجش ردپای کربن حاصل از تولید تصاویر هوش مصنوعی
محققان استارت‌آپ Hugging Face با همکاری دانشگاه کارنگی ملون دریافتند که تولید یک تصویر با استفاده از هوش مصنوعی، چه برای تولید تصاویر آرشیوی (استوک) و چه عکس‌های شناسایی واقعگرایانه (realistic ID)، دارای ردپای کربنی معادل شارژ یک تلفن هوشمند است. با این حال، محققان متوجه شده‌اند که تولید متن، چه برای ایجاد مکالمه‌ای با یک ربات چت و چه پاک‌سازی یک مقاله، به انرژی بسیار کمتری نسبت به تولید عکس نیاز دارد. 

به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، این محققان به این نتیجه رسیده‌اند که متن تولید شده توسط هوش مصنوعی به اندازه شارژ یک گوشی هوشمند تا 16 درصد شارژ کامل انرژی مصرف می‌کند.

این مطالعه فقط به بررسی تولید تصویر و متن توسط برنامه‌های یادگیری ماشین بپرداخت. این محققان در مجموع 13 کار مختلف، از خلاصه‌سازی تا طبقه‌بندی متن را بررسی کردند و میزان دی اکسید کربن تولید شده در هر 1000 گرم را اندازه‌گیری کردند. به منظور منصفانه نگه داشتن این مطالعه و رعایت تنوع در دیتاست‌ها، این محققان گفتند که این آزمایش‌ها را بر روی 88 مدل مختلف با استفاده از 30 دیتاست انجام داده‌اند. برای هر کار، محققان در حین جمع‌آوری «کد کربن» برای اندازه‌گیری انرژی مصرف‌شده و کربن ساطع شده در طول یک تبادل، 1000 فرمان (پرامپت) را به اجرا در آوردند.

 

این یافته‌ها نشان دادند که انرژی‌برترین این وظایف آن‌هایی هستند که از یک مدل هوش مصنوعی می‌خواهند محتوای جدیدی تولید کند، چه با هدف تولید متن، خلاصه‌سازی، شرح تصویر و چه تولید تصویر باشد. تولید تصویر از نظر میزان انتشار در بالاترین رتبه قرار گرفت و طبقه‌بندی متن به عنوان کم‌مصرف‌ترین کار طبقه‌بندی شد.

این محققان از دانشمندان و کارشناسان یادگیری ماشین می‌خواهند «در مورد ماهیت و تأثیرات مدل‌های خود شفافسازی بیشتری کنند تا به درک بهتری از اثرات منفی‌شان بر زیست‌محیط برسند». 

با این که مصرف انرژی مرتبط با شارژ یک گوشی هوشمند به ازای هر تصویر AI تولید شده ممکن است وحشتناک به نظر نرسد، اما با توجه به محبوبیت و رواج یافتن مدل‌های هوش مصنوعی، حجم انتشار آلاینده‌ها به راحتی ممکن است رشدی چشمگیر پیدا کند. به عنوان مثال ChatGPT را در نظر بگیرید – نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می‌کنند که، این چت‌بات OpenAI، در اوج خود بیش از 10 میلیون کاربر در روز داشت و اکنون 100 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
کد مطلب: 75842
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام