سبک کردن اتومبیلهای برقی به امید رفع نگرانی در مورد محدودیت برد
ایتنا - یکی از بزرگترین موانع برای اتومبیلهای برقی مسافتی است که با یک بار شارژ کامل میتوانند طی کنند، برای همین خودروسازان درحال کاهش وزن آنها برای افزایش برد هستند.
یکی از بزرگترین موانع برای اتومبیلهای برقی مسافتی است که با یک بار شارژ کامل میتوانند طی کنند، برای همین خودروسازان درحال کاهش وزن آنها برای افزایش برد هستند.
به نظر انتخاب سادهای میرسد. استفاده گسترده از وسایل نقلیه برقی میتواند ما را به «نقطه عطفی» برای مهار گرمایش زمین نزدیکتر کند. اما خیلی از رانندگان هنوز آماده روی آوردن به این فناوری کمکربن نیستند.
به گزارش ایتنا و به نقل از بیبیسی، هرچند سرعت رشد بازار خودروهای برقی بالا بوده، اما مقاومت بسیاری از رانندگان باعث شده رونق این بازار کمتر از پیشبینی شرکتهای اتومبیلسازی باشد.
قیمت، امکانات برای شارژ و نگرانی درباره برد آنها - موسوم به «اضطراب مسافت» - از دلایل مقاومت رانندگان برای خریدن آنها است.
به گفته اچیوت جاجو، از شرکت «سِیلزفورس» که اخیرا از دو هزار راننده نظرسنجی کرد، مصرفکنندگان دوست دارند زمان شارژ به اندازه پر کردن یک باک بنزین باشد، و میخواهند ماشین برقی آنها بتواند با یک شارژ مسافتی قابل مقایسه با ماشین احتراقی طی کند.
خودروهای برقی موجود که از باتریهای لیتیوم-یون بهره میگیرند برد محدودی دارند.
اما در نمایشگاه «سیایاس» (نمایشگاه وسایل الکترونیکی) در لاس وگاس آمریکا در اوایل ماه ژانویه، نشانههایی وجود داشت که برخی شرکتهای خودروسازی به دنبال راههای ابتکاری برای فائق آمدن بر این مشکلات هستند، به خصوص در بازار آمریکای شمالی. راه حل آنها؟ سبکتر کردن اتومبیلها.
اندرو پولیاک، مدیر ارشد فناوری بخش آمریکای «پاناسونیک اتوموتیمو»، میگوید: «هر یک اونس (تقریبا ۲۸ گرم) که از وزن ماشین کم شود برد آن بیشتر میشود.»
این شرکت میگوید اجزایی مانند بلندگو و سیستم صوتی مورد استفاده در خودروها را تولید کرده که نه فقط ۳۰ تا ۶۰ درصد سبکتر هستند، بلکه ۶۰ درصد برق کمتری مصرف میکنند بدون آنکه عملکرد آنها افت کند.
پولیاک میگوید پاناسونیک در جریان نمایشگاه پارسال «سیایاس» بلندگوهایی را به نمایش گذاشت که در داشبورد جا میگیرد و قادر به کاهش تولید اصواتی به قدرت بلندگوهای بزرگتر ۱۵ سانتیمتری است که معمولا در درهای ماشین جاسازی میشود. این فناوری باعث کاهش قابل توجه وزن درها شد.
او میگوید که پاناسونیک اکنون میخواهد با استعمال همین فناوری از وزن سایر بخشهای درونی خودرو بکاهد.
مفهوم «سبکسازی» پاناسونیک در خودرو شاسیبلند تمام الکتریکی «فیسکر اوشن وان» و «اینفینیتی کیو اکس ۸۰» به نمایش درآمد.
خودروساز بزرگ دیگر، هوندا، درحال بررسی عنصر مهم دیگری برای کاهش وزن خودروهای برقی است: خود باتری. این شرکت سرمایهگذاری زیادی در توسعه باتریهای حالت-جامد کرده است که کوچکتر و سبکتر از باتریهای متعارف لیتیوم-یون هستند که استفاده از آنها هم اکنون در خودروهای برقی استاندارد است. این فناوری همچنین توانایی شارژ سریعتر را دارد و کمتر در مقابل داغ کردن موقع شارژ با سرعت بالا آسیبپذیر است.
کریس مارتین سخنگوی هوندا میگوید این فوایدی دارد. به گفته او رفع نگرانی در مورد داغ کردن باتری یعنی کاهش تجهیزات ایمنی که از وزن ماشین میکاهد.
مارتین میگوید: «وقتی وزن ماشین بالاتر میرود، باید باتری بزرگتری داشته باشید تا برد آن ثابت بماند. آسیبپذیری باتریهای لیتیوم-یون تاثیری زنجیرهای در این زمینه دارد. اگر این ضعف برطرف شود، میتوان وزن خودرو را کم کرد و باتری بیشتری را در فضای باز شده جا داد.»
خودروهای برقی سال پیش کارنامه ناهمگونی داشتند. بازار تقاضا در میان رانندگان معمولی در بریتانیا افت کرد، اما سفارش ناوگانی از طرف شرکتها بالا رفت. و درحالی که پیشبینیهای جهانی حاکی از رشد تصاعدی آنها بود، برخی خودروسازان هشدار میدهند که این رشد سریع، افت خواهد کرد. اما اجزای سبکتر میتواند قیمت آنها را هم کم کند.
پولیاک میگوید: «فکر میکنم اجتنابناپذیر است که با پیشرفت فناوری، هزینه اولیه توسعه و تولید این خودروها کاهش خواهد یافت.»