۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۴

اپل آماده ورود رسمی به حوزه هوش مصنوعی

ایتنا - انتظار می‌رود اپل اولین مجموعه راه‌حل‌های هوش مصنوعی خود را برای آیفون و مک در کنفرانس WWDC 2024 در ماه ژوئن به نمایش بگذارد.
اپل آماده ورود رسمی به حوزه هوش مصنوعی

انتظار می‌رود اپل اولین مجموعه راه‌حل‌های هوش مصنوعی خود را برای آیفون و مک در کنفرانس WWDC 2024 در ماه ژوئن به نمایش بگذارد.

با توجه به فروش هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو، اولویت بزرگ بعدی اپل، افزودن ویژگی‌های هوش مصنوعی به آیفون و سایر محصولات در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

این خبر از سوی تیم کوک، مدیر عامل اپل، تایید شد.

فرصتی بزرگ برای اپل
کوک طی تماسی با تحلیلگران گفت: «در حالی که به آینده نگاه می‌کنیم، به سرمایه‌گذاری در این فناوری‌ها و سایر تکنولوژی‌هایی که آینده را شکل می‌دهند، ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: این سرمایه‌گذاری شامل هوش مصنوعی نیز می‌شود، زیرا ما همچنان زمان و تلاش زیادی را صرف می‌کنیم و هیجان‌زده هستیم که جزئیات کار و چگونگی انجام آن را تا اواخر امسال به اشتراک بگذاریم.

به شیوه معمول اپل، تیم کوک زیاد راجع به جزئیات صحبت نمی‌کند، اما اظهارات او ثابت می‌کند که اپل بخش بزرگی از صحنه رقابت هوش مصنوعی خواهد بود و به هر طریق ممکن قصد دارد با مایکروسافت، گوگل و OpenAI رقابت کند.
کوک اضافه کرد که فرصت بزرگی برای هوش مصنوعی وجود دارد.

تغییر موضع اپل
برای ماه‌ها، اپل از بحث و اظهار نظر درباره برنامه‌های خود برای ارائه ویژگی‌های هوش مصنوعی به آیفون‌ها، مک‌ها و سایر محصولات و سرویس‌هایش اجتناب می‌کرد.
با تبدیل شدن هوش مصنوعی مولد به داغ‌ترین بحث در حوزه فناوری، شرکت‌هایی مانند مایکروسافت میلیاردها دلار برای آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

با دانستن این موضوع که دو سال پیش، به هوش مصنوعی مولد، پرداخته نمی‌شد و کمتر کسی به جایگاه امروز هوش مصنوعی مولد فکر می‌کرد، اما محبوبیت "ChatGPT" همه چیز را تغییر داد. از آن زمان، هر شرکت، بزرگ یا کوچک، محصولاتی را منتشر کرده است که برای استفاده از هوش مصنوعی مولد طراحی شده‌اند، تا جایی که که گوگل، ادوبی و کوالکام همگی محصولات خود را بر پایه هوش مصنوعی مولد تولید و روانه بازار می‌کنند.

 


این بی اعتنایی اپل (در گذشته) بدان معنا نیست که این غول فناوری، تابه‌حال ویژگی‌های هوش مصنوعی را به محصولات اصلی خود اضافه نکرده است، اما این تغییر را در سطحی مشابه سایر رقبا و غول‌های فناوری انجام نداد.

سامسونگ، بزرگ‌ترین رقیب اپل در زمینه گوشی‌های هوشمند، جدیدترین گوشی‌های گلکسی اس 24 خود را به عنوان گوشی‌هایی با هوش مصنوعی به بازار عرضه کرده است تا بتواند نبض بازار گوشی‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی را به دست گیرد.

این گوشی‌های پیشرفته مجهز به «Galaxy AI» هستند که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها که ترجمه تماس و پردازش اشیا در تصاویر را  ارائه می‌کند.

 همه منتظر iOS 18 هستند
کارشناسان و نحلیلگران حوزه فناوری انتظار دارند اپل ویژگی‌های پیشرفته هوش مصنوعی مولد را با iOS 18، نسخه جدید سیستم عامل محبوب خود، به نمایش بگذارد.

اپل معمولا نرم‌افزارهای جدید را در ماه ژوئن در کنفرانس توسعه دهندگان WWDC سالانه خود معرفی می‌کند. همچنین احتمال می‌رود اپل در طول این کنفرانس، از عبارت Generative AI استفاده نکند، همانطور که عمداً از کلمات "واقعیت افزوده" و "واقعیت مجازی" برای تبلیغ هدست 3500 دلاری ویژن پرو استفاده نکرد. 

سیطره اپل بر منابع هوش مصنوعی
در کنار گوگل و مایکروسافت، اپل یکی از معدود شرکت‌هایی است که منابع لازم برای سرمایه گذاری در هوش مصنوعی مولد را دارد.

به احتمال زیاد، اپل به گونه‌ای متفاوت حرکت خواهد کرد و به جای استراتژی‌های شتابزده‌ای که بسیاری از همتایانش برای جلب مخاطب استفاده می‌کنند، رویکرد قابل اعتمادتری را انتخاب خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات افشا شده، سال گذشته  اپل روزانه میلیون‌ها دلار در هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرد. گفته می‌شود پیشرفته‌ترین مدل زبان بزرگ اپل که با نام "Ajax GPT" شناخته می‌شود و اپل سرمایه‌گذاری عظیمی برای این پروژه انجام داده است.

اوایل سال گذشته، تیم تحقیقاتی یادگیری ماشین اپل بی سر و صدا چارچوبی به نام "MLX" را منتشر کرد تا پایه و اساس مدل‌هایی را بسازد که برای اجرا بر روی تراشه‌های آن طراحی شده‌اند و به طور بالقوه برنامه‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی خلاقانه را به مک‌بوک ها می‌آورند.
کد مطلب: 77114
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام