۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۰۰

ظاهر شدن دنباله‌دار شیطان پس از ۷۱ سال در آسمان شب

ایتنا - ستاره‌شناسان می‌گویند دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks طی هفته‌های آتی با چشم غیرمسلح در آسمان نیم‌کره شمالی قابل رویت است. این دنباله‌دار که تنها ۱۴ دقیقه نوری با ما فاصله دارد آخرین بار در ۱ خرداد سال ۱۳۳۳ شمسی دیده شده بود.
ظاهر شدن دنباله‌دار شیطان پس از ۷۱ سال در آسمان شب

ستاره‌شناسان با فرا رسیدن بهار، چشم به آسمان دوخته‌اند و دوربین‌‌های نجومی خود را به سوی یک دنباله‌دار زیبا به نام 12P/Pons-Brooks مشهور به "دنباله‌دار شیطان" تنظیم کرده‌اند. به گفته آن‌ها این دنباله‌دار که هر ۷۱ سال یک‌بار در آسمان ظاهر می‌شود در تاریکی شب با تلسکوپ‌های کوچک و دوربین‌های دوچشمی و حتی چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است.

قطر هسته اصلی دنباله‌دار پونز-بروکس که در تابستان سال ۱۸۱۲ میلادی کشف شده، حدود ۳۰ کیلومتر تخمین زده و اهالی زمین، این دنباله‌دار را آخرین بار در سال ۱۹۵۴ میلادی (۱۳۳۳ شمسی) مشاهده کرده‌‌اند.

ملاقات بعدی این دنباله‌دار با زمین، ۳۱ اوت سال ۲۰۹۵ میلادی در فصل تابستان (۱۰ شهریور ۱۴۷۴) خواهد بود و از این رو احتمالا این تنها بخت ما برای مشاهده آن به شمار می‌رود.

ستاره‌شناسان می‌گویند بهترین زمان برای مشاهده این دنباله‌دار، در هفته‌های آتی یعنی پایان ماه مارس تا اوایل ماه آوریل است. در صورتی که آسمان غروب صاف باشد، می‌توان این دنباله‌دار را در آسمان پیدا کرد. 

برخی از منجمان و عکاسان نجومی از این فرصت استفاده کرده و تصاویر این دنباله‌دار را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. میشائیل یگر، عکاس نجومی دنباله‌دارها، از هفته‌‌های گذشته تصاویری را از این دنباله‌دار به اشتراک گذاشته است.

 
ظاهر شدن دنباله‌دار شیطان پس از ۷۱ سال در آسمان شب

بسیاری از دنباله‌دارها حین حرکت سریع در آسمان به رنگ سبز می‌درخشند. دانشمندان می‌گویند دُم دنباله‌دارها از مواد فرّار و ناپایدار درون دنباله‌دارها ساخته شده‌اند که در حال تبخیر است و غبار و گاز بیرون آمده از دنباله‌دار، نیز با انعکاس نور خورشید سبب درخشش آن می‌شود.

یخ و گرد و غبار آمیخته با آن در هسته دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks زمانی که در معرض پرتو خورشید قرار می‌گیرد منظره زیبایی را ایجاد می‌کند.

دانشمندان زمانی که آن را رصد می‌کردند، شاهد آن بودند که این دنباله‌دار به طور ناگهانی صد برابر درخشان‌تر شده و کما یا گیسوی آن شبیه به تصویر رایج از شکل شاخ‌های شیطان در آمده است و به این دلیل، نام آن افزون بر اسم نجومی، به "دنباله‌دار شیطان" نیز مشهور شده است.
کد مطلب: 78034
برچسب ها: دنباله‌دار فضا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام