۲۵
۰
plusresetminus
شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۱
دوستان سه ثانيه‌اي

چرا من از فیس بوک بیزارم

اصلا درک نمی‎کنم که وقتی فهرست دوستان کسی به بیش از دویست نفر می‎رسد، تصور آن فرد از دوست، دوستی، وقت آزاد، ارتباط اجتماعی و یا کار چگونه تعریف خواهد شد.
چرا من از فیس بوک بیزارم


وبلاگ شبكه - ما، منظورم همه کسانی است که به نوعی با IT سروکار دارند، بیش از بقیه از تاثیرات کامپیوترها و فناوری‎های جدید بر نحوه زندگی بشر(بویژه نوع ایرانی‎اش) آگاهی داریم.
این تاثیرات در بیشتر موارد مثبت بوده‎اند. اما به نظر می‎رسد که تمام جنبه‎ها و تاثیرات تکنولوژی در مملکت ما، به نوعی دگرگون می‎شود و باز در بیشتر موارد در جهت منفی شدن حرکت می‎کند. همانطور که از عنوان این نوشته مشخص است، نمونه‎ای که اخیرا توجه من را جلب کرده است فیس‌بوک است.

من نمی‎توانم درک کنم که فردی که تنها یک بار در هر سال و به اجبار سعادت دیدارش را دارم، چگونه مرا دوست خود می‎داند. با هر کس بیش از سه ثانیه سلام و علیک داشته باشید، حتما فردا باید به درخواست دوستی‎اش در فیس‎بوک جواب بدهید.
به نظر من که این تمایل به دوستی و بنده‎نوازی سریع‎السیر بیش از آنکه مهمان‎نوازی و محبت ما ایرانیان را برساند نشان دهنده حس کنجکاوی شدید ما(بخوانید فضولی در زندگی دیگران) است.
اصلا درک نمی‎کنم که وقتی فهرست دوستان کسی به بیش از دویست نفر می‎رسد، تصور آن فرد از دوست، دوستی، وقت آزاد، ارتباط اجتماعی و یا کار چگونه تعریف خواهد شد.

مورد آزار دهنده دیگر تبدیل فیس‎بوک به رسانه اشتراک تصویر و ویدیو است.
وقتی کاربر ایرانی هزارجور زحمت را متحمل می‎شود و هزار خطر را به جان می‎خرد تا از لابلای این قیف تصفیه اینترنت بگذرد و به فیس‎بوک برسد، چرا از همین امکان برای دسترسی به مثلا فلیکر یا یوتیوب استفاده نمی‎کند تا تصویر یا ویدیو را در جای درستش به اشتراک بگذارد.
تازه بعد از گذاشتن یک تصویر(حتی جالب) در فیس‏بوک با tag کردن خواص و عوام و تمام فهرست دوستان سعی می‎کند توجه همه را جلب کند و به نوعی آنها را مجبور به سر زدن(و برای رعایت ادب لایک زدن) کند.
دردسر زمانی آشکار می‎شود که بعد از عبور از قیف تصفیه، سعی می‎کنید به سایت وارد شوید. سرور فیس‎بوک تشخیص می‎دهد که دیروز از انگلستان وصل شده‌‎اید و امروز در گینه بیسائو هستید و برای اثبات هویت‏تان، باید چندین نفر را از روی عکس تشخیص دهید و نمی‎دانید در این طبیعت بی‎جان، خاله خان‎باجی شما این سیب است یا آن سبد میوه موجود در عکس.

اپلیکیشن‎ها و بازی‎‌ها و سایر امکانات بی‎مزه را هم به این ملقمه اضافه کنید. چند بار به بازی آلو خوشمزه‎تر است یا زردآلو دعوت شده‏اید؟ چندبار کسی مثل نوه عمه پدربزرگتان روی Wall شما نوشته است که:
- ایشان را آدم خوب/بد/بشردوست/مسخره/صادق/غایب/. . . می‎دانید: جواب من: بله

به هر حال من که روز به روز، بیشتر و بیشتر از این گسترده‎ترین شبکه اجتماعی و به یقین تاثیرگذارترین پدیده دنیای IT بیزار و دور می‏شوم.
نظر شما چیست؟

کد مطلب: 17606
نام شما
آدرس ايميل شما


الی
feedback
Iran, Islamic Republic of
من که خیلی دوسش دارم
خودم
feedback
Iran, Islamic Republic of
همچین میگی برید یوتیوب انگار سایتش بازه
دوست
feedback
Iran, Islamic Republic of
وقتی دوستان شما فقط دوستان واقعی خودتان هستند نه غریبه
خیلی هم جالب است
حتی روز های جمعه هم با فامیل و دوستانتان ارتباط دارید
dost
feedback
kamelan mkhalefam
unkhown
feedback
Iran, Islamic Republic of
با نظر شما کاملا موفقم
من حدود ۲ ماه پیش اکانتم رو پاک کردم
Araz
feedback
Iran, Islamic Republic of
به نظر من فيس بوك با شهرت جهاني كه كسب كرده تونسته افراد بسياري رو به خودش جذب يا حتي معتاد خودش كنه !! از اين رو كسي از فيس بوك بيزار نيست ! منم ازش بدم نمياد .
ماندانا
feedback
Iran, Islamic Republic of
من با اینکه زیاد وصفش رو شنیده بودم اما عضو نبودم تازه بعد کلی دعوت دوستان رفتم عضو شدم و اصلا هم خوشم نیومد با اینکه بسیار معتاد به نت هستم ! ولی یه جوری بود . هر چند میشه محدود کرد مثلا دوستان رو ولی بازم اصلا جای جالبی نبود
Nima
feedback
Iran, Islamic Republic of
من از اولشم از فیس بوک بخاطر مواردی مشابه این چیزهایی که نوشتید بیزار بوده و هستم
مرسی
Galaxy
feedback
Kuwait
با نظر شما كاملا مخالم چون اصلا اين يك نظر شخصيه چرا شما اين رو به خبر تبديل كردي كذاشتي توي سايتي مثل ايتنا فيس بوك بري يا نري نه به من ربطي داره نه به يه نفر ديكه.اين فقط يك نظر شخصيه لطفا به عنوان خبر نذاريد
محمد
feedback
از یه نظر که با دوستات در ارتباطی بیشتر خوبه ولی از نظرای دیگه بده واقعا سایت و مطالبی که میذارین عالیه ممنون
نادر
feedback
به نظر من فیس بوک و فعالیت هایی که تو فیس بوک توسط افراد مختلف صورت میگیره نشون دهنده ی شخصیت افراده.فیس بوک یه جامعه ی مجازیه کوچیکه و مثل تمام ابزارهای صمعی و بصری اونم یه رسانس.
این ما هستیم که باید انتخاب کنیم.
کسی اسلحه نذاشته پشت سر شما بگه منو اد کن.به قول شما اون دوستی که کمتر از 3 ثانیه با شما صحبت کرده به شما یه پیشنهاد داده و شما میتونی این پیشنهادو رد کنی.هیچ اتفاق خاصیم نمییوفته.
البته اینم بگم که 50 درصد نقداتون بجا بود ولی این خود ما هستیم که انتخاب میکنیم.
Majid
feedback
United States
فیسبوک که فیلتره !! شما چه جوری وارد سایت شدی ؟
bita
feedback
شما که هنوز درک درستی از تکنولوژی پیدا نکردید بهتره اظهارنظرهای شخصی و توآم با عقده و بی سوادیتونو برای خودتون نگه دارید .
پارسا
feedback
Iran, Islamic Republic of
"چرا از همین امکان برای دسترسی به مثلا فلیکر یا یوتیوب استفاده نمی‎کند تا تصویر یا ویدیو را در جای درستش به اشتراک بگذارد"


دوست عزیز شما قبل از اینکه مطلبت رو روی نت پخش کنی بهتر بود یه بار توی مرورگرت آدرس سایت فلیکر و یوتیوب رو میزدی، تا صفحه ی مبارک پیوندها جلوی روت سبز میشد...
Mohammad
feedback
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم چی بگم .
من خودم فقط برای Share کردن مطالب سایتم میرم و چون برای این کار میرم سری هم به چیزای جدید که برام اومده سر میزنم .
در کل زیاد باهاش حال نمیکنم .
مرتضی
feedback
Europe
خیلی خوب میشد که مینوشتید نگارنده این یادداشت چه شخصی هستند ؟ آیا این فرد محترم اصلا" مدرکی در این زمینه دارند یا نه ؟ و نظری هست محترم و شخصی مربوط به خود آن شخص ولی با توجه به نظر شخصی اصلا" نمیشه گفت که مثلا" سایتی مثل فیسبوک خوبه یا بد .
feedback
Iran, Islamic Republic of
دوست مقاله نويسم به نظر ميرسد يا اينكه شمابا فيس بوك كار نكرده ايد و يا اينكه فقط بر اساس جو ناخواسته در جامعه ما به نوعي ايرادهايي نا واقعي بر فيس بوك ميگذاريد.توجه شما را به موارد زير جلب ميكنم:
1- فيس بوك سايت دوست يابي نيست كه هر كه دوستش بيشتر باشد بهتر باشد.فيس بوك شبكه اي اجتماعي است در معناي عام كه هر كسي بنا بر نياز خود ميتوانداز ان استفاده كند.
2- فيس بوك جدا از اجتماعي بودن خود به نوعي ميتواند در انتشار سريع اخبار و رويدادها كمك كند.در حال حاضر بسياري از سايتها در فيس بوكنيز عضو هستند و شما ميتوانيد مشترك مثلااخبارورزشي آن هم ازنوع تخصصي باشيد.كه اين هر لحظه در صفحه شما به اشتراكگذاشته ميشود.
3- وجه تمايزفيس بوك در سهولت به اشتراك گذاشتن محتواي سايتها و كليپهاي ويديويي است.اين موضوع دقيقا با بحث يوتيوب مورد نظر شمافرق دارد.ازاين روست كه اكثر مرور گرها قسمتي براي اشتراك محتوا در فيسبوك دارند.
4-فيس بوك درياي عظيم و متلاطمي است كه هر كس بنا بر وسع خويش ميتوانداز ان استفاده كند.كسي كه ظرفيت و وقتو علاقه اي به اين پديده نداردلازم نيستاز آناستفاده كند.
marvel
feedback
United States
من که کاملاااااااااااا مخالفم. اصلا جنبه خبری نداره!!!!!!!
کی اجازه ی نشر این چرت پرت ها رو داده؟
سایبری
feedback
Latvia
من نمیدونم چرا هر کی از شکم مادرش میاد بیرون نظر میده، مقاله میده، فکر نکرده حرف میزنه؟؟؟؟؟؟
اینو هر کی جواب بده خوشحال میشم!!!
gor babaye facebook
feedback
سلام دوستان عزیز واقعا برای کشور خودمون متاستفم که این جوری همه دنبال فیس بوک میرن.بدونید که توی کشور ما 40% عضو شدن توی فیس بوک برای پز دادن به فک وفامیله. مثلا توی خود خانواده ما بچه اول راهنمایی که دست چپ و راستش رو نمیشناسه توی فیسبوک عضوه و روزی 4 تا مطلب میزاره!!اما کسی رو میشناسم که پسزش توی خارجه اما به دلیل این که با اون ارتباط داشته باشه مجبورند توی فیسبوک اکانت داشته باشند. این هم بدونید که فیسبوک تمام اطلاعات تمام افرادی که عضوند رو زیر نظر داره.
مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
نظر من اینه که تو یه ادم بیزار از تکنولوژی هستی همون بهتر که بری جنگل شکار کنی!
تو رو چه به فیس بوک!!
maryam
feedback
man vaghean nemidoonam in doostayi ke migan facebook o sayer sitaye zekr shodebaz nemishe yani vaghean nemidoonan chetori vared shan?jalalkhalegh??/??????
محسن
feedback
United States
فقط اینو میدونم اینقدر بعضی ها کوته فکر هستند که خیال میکنند اگه عکس بی حجاب خودشون رو در فیس بوک قرار ندن کلاسشون میاد پایین
واقعا دختر با اصل و نصب دار ایرونی باید اینقدر بی جنبه بشه؟؟؟ یعنی تو فیس بوک نمیشه عکس با حجاب قرار بدی؟؟؟
اون دنیا که از یه تار مو آویزونت کردن بگو فیس بوک نجاتت بده
sara
feedback
نظر شما برای خودتان محترم است فیس بوک محلی برای تبادل افکار است شما می توانید به این همایش بزرگ داخل شوید یا نشوید یک تمایل شخصی است
kamran
feedback
Netherlands
از كبری خانم وطنی!ببخشيد(mis katrin) كه با چندين عمل زيبايی و اضافه وزن تغييری نكرده بودپرسيدم تو كه در رژيم غذايی شديد هستی پس چرا هر روز سرو كله ات توی رستورانها آنهم گرانترينشان پيدا ميشه؟! چه لذتی ميبری از اين كار؟! كبری (katrin)بادی به غبغب انداخت و همينطور كه موبايلشو بمن ميداد كه از لباس مارك دارش و فضای رستوران عكس بگيرم جواب داد واسه قضای مجازيِ عَسلم؟!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام