۱
۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۴۵
برنامه‌هاي وزارت ارشاد چيست؟

نشريات تخصصي تحت فشار قرار دارند

ايتنا - آگهي‌نامه‌ها فراوان و بي‌ضابطه توانسته‌اند عرصه را بر اين رسانه‌ها چنان تنگ كنند كه بنا به نظر يكي از كارشناسان، در سال جاري بايد شرايط بسيار دشواري را فراروي رسانه‌هاي تخصصي پيش‌بيني نمود.

ایتنا - رسانه‌هاي مكتوب، نقش مهمي در اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي هر حوزه‌اي دارند و مي‌توانند به افزايش آگاهي و دانش عمومي و نيز ارتقاء سطح دانش و صنعت منجر گردند.

فناوري اطلاعات و ارتباطات از جمله عرصه‌هاي تاثيرگذاري است كه پايه و محور مهم توسعه و پيشرفت جوامع امروز شمرده مي‌شود و از آنجا كه رسانه‌ها و نشريات تخصصي اين حوزه نيز داراي نقش و تاثيرگذاري مهمي در اين ميان هستند، اقتصاد آنها ارتباط مستقيمي در اجراي اين نقش و توسعه كشور خواهد داشت.

به گزارش ایتنا عليرغم فعاليت تعداد قابل توجهي از نشريات تخصصي باسابقه و با دوره انتشار متفاوت، آگهي‌نامه‌ها فراوان و بي‌ضابطه توانسته‌اند عرصه را بر اين رسانه‌ها چنان تنگ كنند كه بنا به نظر يكي از كارشناسان، در سال جاري بايد شرايط بسيار دشواري را فراروي رسانه‌ها تخصصي پيش‌بيني نمود.

برخي از اين آگهي‌نامه‌ها(كه اتفاقا در عرصه كامپيوتر و آيوي نيز فراوانند) غالبا بدون اتكاي به كمترين دانش تخصصي در اين حوزه و صرفا با هدف كسب سود هر چه بيشتر فعاليت مي‌كنند، و عمدتا پا را از حيطه قانون نيز فراتر مي‌گذارند و نهايتا با عملكرد خود و نيز شكستن قيمت‌ها(به هر قيمتي!)، نشريات تخصصي مستقل را تحت فشار قرار مي‌دهند.

ارشاد وارد مي‌شود
به گزارش ایتنا با بالا گرفتن انتقادات مديران رسانه‌ها و نيز كارشناسان و صاحبنظران رسانه از اين پديده، اخيرا وزارت فرهنگ و ارشاد ارشاد اعلام نموده كه برنامه‌اي براي حل اين معضل در دست اجرا دارد.

معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگويي با فارس بر ضابطه‌مند شدن انتشار «آگهي‌نامه‌هاي تبليغاتي» تاكيد كرد.
محمدجعفر محمدزاده با بيان اين مطلب اظهار داشت: معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پي ضابطه‌مند كردن انتشار آگهي‌نامه‌هاي تبليغاتي است.

وي خاطرنشان كرد: معاونت مطبوعاتي نه با تعطيلي آگهي‌نامه‌هاي تبليغاتي موافق است و نه با بي‌ضابطه‌مند منتشر شدن آنها، بلكه تاكيد معاونت بر انتشار ضابطه‌مند در چارچوب قانون مطبوعات است.
معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: در اين راستا، جلساتي را با مسئولان و دست‌اندركاران آگهي‌نامه‌هاي تبليغاتي داشته‌‌ايم.

همچنين مدتي پيش مديركل مطبوعات داخلي ارشاد نيز در ديداري با مديران مسئول مطبوعات، اين معضل را مورد توجه قرار داده و قول مساعد براي رفع آن داد.

دامپينگ قيمت، ضربه ديگر به رسانه‌هاي تخصصي مستقل
«دامپینگ قیمت، هزینه‌های زیادی را به رسانه‌ها تحمیل کرده است.»
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با مهر افزود: بعضی از جریانات قدرتمند رسانه‌ای که عقبه‌هایی هم دارند، دامپینگ قیمت می‌کنند؛ یعنی نشریه‌ای را که ارزش تمام شده آن ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ تومان باشد، ۹۰۰ تومان می‌فروشند!

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این دامپینگ قیمت منجر به ورشکستگی رسانه‌های رقیب این جریانات قدرت می‌شود.
وی گفت: در حال حاضر ما سرگرم بررسی هستیم و امیدواریم بتوانیم سیاست معطوف به کاهش قیمت با هدف حذف رقبا را مهار کنیم.

به نظر مي‌رسد با توجه به اجراي قانون هدفمند شدن يارانه‌ها كه طبعا مي‌تواند دغدغه نشريات تخصصي مستقل را نسبت به دشواري شرايط اقتصادي فعاليت مطبوعاتي و اطلاع‌رساني به دنبال داشته باشد، توجه به اين آفت‌ها و آسيب‌هاي رايج رسانه‌اي به منظور بازشناسي و رفع آنها، بيش از پيش ضروري مي‌نمايد.

کد مطلب: 17906
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
به به چه مملکت گل و بلبلی داریم ما!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام