۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۴

IT ؛ حذف، مثله یا ادغام

ايتنا - این بخش‌ها که مثله و جدا شود، بخش دیگرش هم خصوصی شده؛ پس چیزی وجود ندارد که ما بخواهیم نگرانش باشیم.


شبنم كهن‌چي - دولت نظری ندارد. هیچ هم مهم نیست فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز چه نقش پررنگی در توسعه و پیشرفت کشورها دارد. ما می‌خواهیم دولت را کوچک کنیم، وزارتخانه‌ها را ادغام می‌کنیم. پیشینه و وظایف و ماهیت آنها هم اهمیت زیادی ندارد، مهم نگاهی است که ما به آنها داریم.

مثلا مهم نیست که وزارت ارتباطات که پیش از این پست و تلگراف و تلفن بوده، از دوران قاجار در همه دولت‌ها جایگاه ثابتی داشته.
اهمیت چندانی هم ندارد که ارتباطات و فناوری اطلاعات این روزها اصلی‌ترین محور توسعه و پیشرفت کشورها محسوب می‌شود.
ما «می‌توانیم» نگاه ِ زیرساختی به آن داشته باشیم؛ بخش‌های مربوط به نرم‌افزار، نظارت و تکنولوژی‌اش را به دست فراموشی بسپاریم یا اینکه مثله‌اش کنیم و هر تکه‌اش را بدهیم دست یک نفر تا به وضعیت‌اش رسیدگی شود.
در عوض ما برویم به مسکن مهر فکر کنیم و جاده‌های بین شهری. در کنار سیاست‌های مربوط به تنظیم قیمت مسکن و عوارض راه‌ها، قیمت اینترنت و مکالمه با تلفن همراه و ثابت را هم برآورد کنیم.

همزمان با اجرای قوانین مربوط به صدور جواز پایان کار ساختمان‌ به صدور مجوز برای راه‌اندازی اپراتورهای جدید فکر کنیم و آزادراه‌های تازه بسازیم.
تعرفه واردات سی‌پی‌یو و مادربورد و دیگر سخت‌افزارها را بگذاریم کنار قیمت هر متر زمین در شمیران، ولنجک، زعفرانیه و در جلسات همفکری کنیم که باید سیاست کاهشی داشته باشیم یا افزایشی. بعد در کنار معضل نشست ساختمان‌هایی که کنار دست‌شان مهندسان در حال گودبرداری هستند و منجر به مرگ هموطنان‌ می‌شود،

فکری هم به حال کندی اینترنت و افتادن لنگرهای کشتی روی فیبرهای نوری خفته در کف اقیانوس‌ها کنیم.
یا وقتی قرار است برای ساخت آزادراه‌های جدید مناقصه برگزار کنیم، برنامه زمان‌بندی راه‌اندازی دولت الکترونیکی را نیز مرور کنیم. یا در کنار برنامه‌ریزی برای نظارت بر فعاليت هاي شهرسازي بخش خصوصي از حيث رعايت معيارها و ضوابط شهرسازي، برای فیلترینگ سایت‌ها هم قوانین جدید تدوین کنیم.

همچنین در کنار آمار مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی و تعداد جوازهای پایان کار ساختمان‌ها که صادر شده، آمار تعداد مشترکان تلفن همراه و کاربران اینترنت را نیز اعلام کنیم. می‌توانیم یک جلسه بگذاریم و از نمایندگان مهندسان ناظر، معماران، بساز بفروش‌ها، مهندسان راه‌سازی و فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مثل طراحان نرم‌افزار، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی، مسوولان در بخش دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک و غیره، دعوت کنیم. بعد بنشینیم مشکلات‌ را بررسی و راه حل ارائه کنیم.

دولت نظری ندارد اما ما نباید نگران چیزی باشیم.
عده‌ای هستند که فکر می‌کنند بخشی از وظایف وزارت ارتباطات را باید به وزارت ارشاد سپرد، بخشی را هم به وزارت صنایع، بخشی را هم به وزارت بازرگانی، بخشی هم وزارت اطلاعات باید عهده‌دارش شود.
این بخش‌ها که مثله و جدا شود، بخش دیگرش هم خصوصی شده؛ پس چیزی وجود ندارد که ما بخواهیم نگرانش باشیم.
کد مطلب: 18344
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام