۰
plusresetminus
شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۴۷

گكفا به جاي تكفا مي‌آيد ...

ایتنا- حالا پس از گذشت ۹ سال تکفا در نقاب گکفا ظاهر شده و این بار به جای توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات، گسترش این کاربردها را نشانه گرفته است.


دولت با تهیه و تصویب آیین‌نامه‌ای برای تسهیل اجرای پروژه‌های فاوای کشور می‌خواهد طرح تکفا را از نو بنویسند.

به گزارش ایتنا به نقل از هفته‌‌نامه عصر ارتباط، دولت با تهیه آیین‌نامه جدیدی در صدد ایجاد بسترهای اجرایی ساده‌تری برای اجرایی کردن مفاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در قانون برنامه پنجم برآمده است که این کارش بی‌شباهت به گرفتن مصوبه تکفا نیست.

این آیین‌نامه تحت عنوان «گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات» تاکنون توانسته مصوبه کمیسیون تخصصی کارگروه فاوا را بگیرد و در حال حاضر هم که به کارگروه راه یافته با کلیاتش موافقت شده و جزییات آن توسط اعضا در حال بررسی است.

این آیین‌نامه در واقع به ‌منظور ارائه تسهیلاتی برای اجرای مفاد مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات در قانون برنامه پنجم نوشته شده است.

آیین‌نامه گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات که یک آیین‌نامه فرادستگاهی است با همکاری مستقیم وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، دفتر فناوری اطلاعات نهاد ریاست‌جمهوری و دبیرخانه شورای عالي فناوری اطلاعات تدوین شده اگرچه دستگاه‌های ذیربطی که در قانون برنامه پنجم متولی اجرای پروژه‌هایی در حوزه ICT هستند هم در تهیه این آیین‌نامه دخالت داشته‌اند.

آیین‌نامه گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات که به‌ زودی در کارگروه فاوا به تصویب می‌رسد به عنوان مصوبه دولت برای تسهیل فعالیت‌های فناوری اطلاعات کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در قانون برنامه پنجم ۱۵ ماده به طور مستقیم به فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره دارد و حدود ۴۵ ماده نیز به ‌صورت غیرمستقیم با این حوزه در ارتباط است.
از همین رو همزمان با ابلاغ قانون برنامه پنجم از ابتدای سال جاری، فکر تدوین این آیین‌نامه هم روی کار آمد تا جایی که یکی از مباحث مطروحه درون‌دستگاهی در طول یک سال اخیر این بود تا دولت بسترهای اجرایی شدن مفاد قانونی آمده در برنامه پنجم را در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی مهیا کند.

بر اساس آیین‌نامه گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات، تسهیلاتی اعم از تخفیف‌های مالیاتی، حمایت‌های اعتباری و بیمه‌ای در اختیار دستگاه‌های مجری قرار می‌گیرد و کمبودهای قانونی- مقرراتی که در اجرای برخی پروژه‌ها پیش‌بینی برای آن صورت نگرفته جبران می‌شود.

در این آیین‌نامه که به تعبیری، ترجمه تخصصی قانون برنامه پنجم در حوزه فاواست، تقسیم وظایف پروژه‌ها صورت گرفته و مواردی که در قانون جا مانده از نو نوشته شده است.

اگرچه در برنامه پنجم مجری پروژه‌ها مشخص است اما در این آیین‌نامه در کنار اینکه تفکیک وظایف دوباره‌ای صورت گرفته، دستگاه‌های همکار در اجرای پروژه‌ها هم مشخص شده‌اند؛ درست مشابه آنچه در طرح تکفا وجود داشت.

تکفا که مخفف عبارت «توسعه کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات» است، در حقیقت نامی غیررسمی است برای تبصره ۱۳ قانون بودجه که در تدوین قانون بودجه سال ۸۱ گنجانده شد و به تصویب هیئت دولت رسید.

این برنامه با حمایت کامل سازمان مدیریت برنامه‌ریزی وقت کشور در سه سال پایانی برنامه سوم توسعه وارد چرخه اجرایی و اقتصادی کشور شد؛ برنامه‌ای که برای به‌کارگیری IT در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یکی از هفت برنامه محوری دوره دوم اصلاحات بود.

در آن زمان وظایف تمامی دستگاه‌ها برای پیشبرد و توسعه کاربردی فناوری اطلاعات با تعریف پروژه‌های کلان و جزء در این حوزه مشخص شد اما همگی آنها به نتیجه نرسید و بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها به قانون برنامه چهارم و سپس پنجم توسعه راه یافت.

حالا پس از گذشت ۹ سال تکفا در نقاب گکفا ظاهر شده و این بار به جای توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات، گسترش این کاربردها را نشانه گرفته است.

اما نکته‌ای را که نباید از یاد برد تدوین سند دیگری هم‌سو و هم‌جهت با همین آیین‌نامه است.
نقشه راه دولت الکترونیکی که بیش از ۲۶۰ پروژه را در دل خود جای داده و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها بیشتر از یک سال است که انتظار ابلاغش را مي‌كشند هم مشابه آیین‌نامه گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات، تفکیک وظایفی را برای دستگاه‌های دولتی در اجرای پروژه‌هایشان مشخص کرده است.

به‌ زعم نویسندگان آیین‌نامه گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات، این آیین‌نامه هم‌پوشانی با آنچه در نقشه راه دولت‌الکترونیکی آمده ندارد و ارتباط مستقیمی هم بین این دو نیست.
 
کد مطلب: 20691
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام