۹
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۶
سوءاستفاده از اعتقادات ديني مردم

انتقاد شدید ایران از همراه اول

ایتنا - بايد گفت اگر ارسال آيات قرآن براي اين شركت مخابراتي سودآوري دارد، درحقيقت اين شركت خطايي را مرتكب شده است.


گزارش از سوءاستفاده از اعتقادات ديني مردم
سودآوري و درآمدزايي با «فال انبياء»!

روزنامه ایران - گروه اجتماعي -  «تلفن‌همراه» واژه بسيار نام آشناي دنياي مدرن و صنعتي امروز است، البته به معني واقعي‌اش هم «همراه» است، چرا كه وابستگي عميقي كه بين مردمان عصرجديد با اين وسيله ارتباطي وجود دارد، باعث شده ۲۴ ساعته به ما وصل باشد، حتماً دقت كرده‌ايد كه وقت خواب و بيداري‌مان را هم با آن تنظيم مي‌كنيم.

برنامه‌هاي روزانه و شبانه بسياري از ما را نيز تلفن‌همراه مان يادآوري مي‌كند. حالا كه اين وسيله همه كاره! براي ما كلي طرح و برنامه مي‌ريزد و شده وصله جداناشدني ازما، بايد بدانيم كه به همين اندازه كه ما به بعضي از اين قابليت‌هاي! تلفن‌همراه آگاهيم، اپراتورهاي ارائه‌دهنده خدمات مخابراتي بسيار بيشتر از اين‌ها پي به كنه ماجرا برده‌اند.

به اين شكل كه با پيامك‌هاي وقت و بي‌وقت‌شان حتي در نيمه‌هاي شب، خواب شايد آرام برخي از ما را آشفته و خواب آشفته برخي ديگر را آشفته‌تر مي‌كند، بماند كه چطور اين مجوز بدون كوچكترين اطلاعي به مشتركان تلفن همراه صادر شده است و چرا همه از كنار اين زيرپاگذاشتن‌هاي پي‌درپي حقوق شهروندي به راحتي عبور مي‌كنند و چرا هيچ حق انتخاب و تصميم گيري نسبت به دريافت يا عدم دريافت پيامك‌هاي غالباً تبليغاتي نداريم. بماند كه قطعاً خلأهاي قانوني در اين ميان وجود دارد كه از ديده پنهان بوده است.

اما اين روزها به اشكال قبلي پيامك‌هاي تبليغاتي ازجمله حراج «مبلمان و لوستر»، «پيش‌بيني نتيجه مسابقات فوتبال»، «انتخاب نماينده مجلس»، «فال حافظ» و... گزينه «فال انبيا» و «دريافت هرروزه آيات قرآن» را هم بيفزاييد كه همراه اول آن را به مشتركان خود ارسال كرده است.اين دست ابداعات شاهكارانه و جديد، سوءاستفاده به شكلي نوين از علايق و اعتقادات ديني مردم است.

در روزهاي اخير يكي از اپراتورها با ارسال پيامكي از مشتركان خود خواسته كه با ارسال واژه «aye» هر روز آياتي از قرآن را در قالب پيامك دريافت كنند.
بايد گفت اگر ارسال آيات قرآن براي اين شركت مخابراتي سودآوري دارد، درحقيقت اين شركت خطايي را مرتكب شده است.

حالا كه اين شركت مخابراتي نگران! حال خوب ديني و اعتقادي مردم است، چرا از جوايز خارجي در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني استفاده مي‌كند نه كالاهاي داخلي؟

و اما ابداع فال جديدي به اسم «فال انبيا» را هم بايد يكي از كشفيات! اين شركت مخابراتي به شمار آورد كه شگرد جديدي است براي به بازي گرفتن اعتقادات ديني ايرانيان.
به هرحال اگر فعاليت‌هاي تبليغاتي شركت‌هاي مخابراتي در راستاي ترويج دين و فرهنگ ديني است، اشكالي به آن وارد نيست اما اگر بابت انجام چنين كارها و ابداعاتي پولي از مردم اخذ شود حكايت چيز ديگري است.

در اين باره كارشناسان ديني و مذهبي نظرات متفاوتي داده‌اند كه جاي تأمل دارد.

حجت‌الاسلام ابوذر عبادي، كارشناس مذهبي در گفت‌وگو با خبرنگار با تأكيد بر اينكه هيچ مستند شرعي و روايي براي فال انبيا وجود ندارد، مي‌گويد: فال انبيا نيز جزو مواردي است كه موجب خرافات در بين مردم مي‌شود، حتي در بحث ادعيه هم از تأكيدات قرآن و منابع روايي است كه از خرافات بپرهيزيم. امام سجاد‌(ع) مي‌فرمايند كه اگر دعا را ياد مي‌دهيد، اين را هم ياد بدهيد كه افراد اصرار به دعا بكنند نه استجابت آن تا از مبدأ اصلي منحرف نشوند.

وي با بيان اينكه ترويج اين فكر كه فال موجب بازگشايي در كاري براي افراد مي‌شود، از نظر شرعي نهي شده است، توضيح مي‌دهد: در كل آموزش معارف منصوص است و در فقه هم گرفتن هزينه بابت اين امر حرام است.
وي مي‌افزايد: اگر اين پيامك‌ها به منظور ترويج قرآن در بين مردم باشد، اساساً نبايد هزينه‌اي بر آنها مترتب شود. در كل توصيه لازم اين است كه چون اين اقدامات موجب ايجاد تفكرات منفي مانند اينكه انجام اين كارها مستمسكي براي دريافت هزينه است مي‌شود، لذا بهتر است كه احتياط لازم انجام و از اين اقدامات پرهيز شود.

حجت‌الاسلام محمد مهدي حائري‌پور، عضو هيأت علمي پژوهشكده مهدويت هم با بيان اينكه فال انبيا هيچ اساسي ندارد، به مي‌گويد: اگر افرادي در ازاي دريافت هزينه‌اي از افراد جامعه مطالبي را به آنها منعكس كنند كه پايه و اساس صحيحي ندارند، جايز نيست، ضمن اينكه اساساً نه در قرآن بلكه در هيچ جاي ديگري نيامده كه از انبيا فالي بيان شده باشد و اين مطالب سنديت ندارد. وي همچنين درباره ارسال پيامك‌هايي حاوي آيه‌هاي قرآن مي‌گويد: اساساً اگر افراد اطلاعي از دريافت هزينه بابت اين اقدامات نداشته باشند، اين اقدامات جايز نيست و بايد قبل از همه‌چيز از شرعي بودن اين اقدامات ممطئن شد.

فرزانه حكيم‌زاده، استاد حوزه و پژوهشگر هم ارسال پيامك‌هايي چون فال انبيا، ختم صلوات و ارسال آن براي چندين نفر ديگر و گرفتن حاجت و امثال آن را بازاري براي كسب درآمد مي‌داند و مي‌گويد: هيچ‌يك از عالمان ديني به اين موارد توصيه نكرده‌اند و نه در كتاب خدا و نه در سنت معصومين چنين مواردي مشاهده نمي‌شود، ضمن اين‌كه اساساً چيزي با عنوان فال انبيا سنديت ندارد.

حجت‌الاسلام علي آل‌كاظمي هم در اين‌باره با اشاره به اينكه فال انبيا در معارف اسلامي وجود نداشته و در اصل پايه و اساس شرعي و ديني ندارد، تأكيد مي‌كند: هرگونه فعاليت فرهنگي كه در حوزه قرآن، انبياي الهي و ائمه اطهار انجام مي‌شود، كار تخصصي افرادي است كه در اين زمينه درس خوانده و تحقيق كرده‌اند.
وي با تأكيد بر اين‌كه همه دستگاه‌ها از جمله اپراتورهاي مذكور براي انجام اين‌گونه كارها بايد از حوزه علميه مجوز داشته باشند، مي‌گويد: بايد همه اين پيامك‌ها از سوي كارشناسان حوزه مورد به مورد بررسي و از سوء‌استفاده‌ها و رواج خرافات در اين زمينه جلوگيري شود. وي مي‌افزايد: همچنين پيامك‌هايي كه با مضمون فعال كردن نرم‌افزاري خاص براي دريافت آيات قرآن ارسال مي‌شود، اگر به‌منظور سودجويي و فروش قرآن باشد، به هيچ‌وجه كار پسنديده‌اي نيست، چرا كه اين اقدامات به نوعي سبك كردن قرآن، سوء‌استفاده از معنويات و احساسات مردم است.
 
کد مطلب: 22181
نام شما
آدرس ايميل شما


مرتضی
feedback
United Kingdom
فکر میکنین که مخابرات یا اپراتور همراه اول چنین مقاله هایی رو میخونن و یا براشون این جور چیزها مهمه ؟ اگر جوابگو بودن که اینقدر مزاحمت برای مردم ایجاد نمیکردن .فقط با اونکه تنها سازمانیه که همیشه داره سود میکنه و هیچوقت بیکار نمیمونن, سود کردن و منفعت مهمه با اونکه این همه سود بدست میارن بازم دست به هر کاری میزنن که سودشون چند برابر بشه و متاسفانه نه سازمانی میتونه به روی کارشون نظارت کنه و نه جوابگو هستند و از روی اجبار , مجبوریم فعلا" با مزاحمت های این سازمان کنار بیایم و تحملش کنیم.
مشترک همراه اول
feedback
Canada
آخه شما موقعی بیا این حرف رو بزن که هر کتاب فروشی رفتیم گفتیم قرآن می خواییم مجانی بهمون بده. اگه اینطوری شما هم حق ندارید نرم افزارهای قرآنی تولید و برای کسب درآمد با احساسات مردم بازی کنید. قبل از طرح هر صحبتی لازم هست که کمی تامل کنیم و تمامی شرایط رو بسنجیم. بنده طرف دارد همراه اول نیستم. بسیار هم از اینکارش که به حریم شخصی مشترکینش احترام نمی گذاره و مدام پیغام تبلیغاتی می فرسته گله دارم اما این صحبت شما هم درست و سنجیده نیست.
feedback
فال انبیا چندین ماه است که به همراه اول من ارسال میشه ومن چند ماهی است میخواهم این را قطع کنم اما موفق نشدم اگر همراه اول بابت این پیامک ها ازمن وجهی دریافت کرده باشند به یک ریالش راضی نیستم.
مسعود
feedback
United States
با سلام وخسته نباشید.من یک گلایه دارم و اون اینه که این پیام های تبلیغاتی واقعا اعصاب و روان منا داغون کرده چیکار کنم که برام پیغام تبیغاتی نیاد خواهشا رهنمایم کنید با تشکر
مسعود
feedback
United States
من یک سیم کارت دیگه دارم که به نامم شده ولی قبضش برام نیودمه تو سایت هم وقتی میزنم برای صورت حساب اصلا باز نمیشه میگه کد پستی درست وارد نشده
علیرضا
feedback
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف دارد که همراه اول با اینهمه سابقه طولانی در امر سرویس دهی از جلب نظر مردم سوء استفاده نماید و اینهمه مشکلات در وضعیت ارتباط نابسامان ایجاد نماید و هیچکس هم جوابگو نباشد.واقعا خوشا به سعادت ایرانسل با اینکه سابقه کمتری دارد ولی در اکثر نقاط سرویس دهی خوبی اعمال می نماید.
خدیجه
feedback
لطفا نحوه کنسل نمودن ارسال هر روز یک آیه را نیز جویا شوید آیاارسال این آیات که هر روز ارسال می شود تاریخ منقضی ندارد؟
ناجی
feedback
واقعا هم شرم آوره هم خجالت آور!!!هر روز این پیامک روی آعصاب سرویس آیه روز میاد که جز حس تنفر هیچ حس دیگه ای به آدم نمیده.ضریب هوشی آدمهایی که مبدع این کار بودن در حد جلبک دریایی باید باشه.آخه مگر آیات قران اسباب بازی هستند؟؟!!
هادی
feedback
Romania
واقعا شرم اوره این چه خدماتیه بعدش میان تبلیق میکنن که اینترنت ۴جی ۳جی والا ما که ندیدیم یه هلزون دارم خونه از همراه اول تند تر میره دیگه اولینو اخرین بارمه از همراه اول بسته ی فعال میکنم خیلی اشغاله توصیه میکنم ار ایرانسل استفاده کنین خیلی عالیه
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام