۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۶

مسلمانان «چاد» نیز به اینترنت نیازمندند

ایتنا - اینترنت و شاهرگ‌های ارتباطی نوین از جمله موضوعاتی است که زمینه‌های جهانی شدن را فراهم آورده است و این امکان را به تمامی ملت‌های مستقل داده است تا با برنامه‌ریزی همه جانبه در عرصه تکنولوژی حرکت کرده و خود را جهانی کنند.


کشور مسلمان نشین جمهوری چاد با جمعیتی معادل یک هفتم ایران و ۴۸ درصد جوانان زیر ۲۵ سال که بالاترین رتبه را در میان افسرده‌ترین کشورهای جان دارد، نیازمند کمک مسلمانان برای ارتقای وضعیت فعلی دارد. 

به گزارش ایتنا از  شفقنا، مواصلات و شاهراه‌های ارتباطی مبتنی بر تجهیزات سخت‌افزاری عرصه اطلاعات، زمینه را برای تحقیق و پژوهش حول نکات کلیدی و ارزشمندی در حوزه‌های متعدد فراهم آورده است که یکی از همین نکات کلیدی می‌تواند در حوزه ارتباطات سایر کشورها مطرح شود. 

کشورهایی که شاید تنها به دلیل مسائلی از قبیل فقر و نداشتن امکانات رفاهی هم پای توسعه یافتگان، نام و نشانی از آنها به میان نیست؛ کشورهایی که از لحاظ جمعیت چیزی کمتر از کشورهای بزرگ و مطرح نیستند اما به دلیل استعمار و موضوعات تحمیلی دیگری که توان و قدرت تصمیم‌گیری و مستقل زیستن را از آنها گرفته است، به فراموشی سپرده شده‌اند و کودکان و جوانان آنها در آرزوی این هستند که روزی به دور از تمامی جنگ‌های نژادی و قومی بتوانند آزادانه زندگی کنند و در عرصه‌های بین‌المللی ورود پیدا کنند. 

اینترنت و شاهرگ‌های ارتباطی نوین از جمله موضوعاتی است که زمینه‌های جهانی شدن را فراهم آورده است و این امکان را به تمامی ملت‌های مستقل داده است تا با برنامه‌ریزی همه جانبه در عرصه تکنولوژی حرکت کرده و خود را جهانی کنند. 

نام کشوری در مرکز آفریقا که شاید کمتر کسی آن را شنیده باشد یا حتی اگر هم به گوش خورده باشد اطلاعات پیراونی آن چندان نباشد که بتوانیم راجع به وضعیت آن قضاوت کنیم، جمهوری چاد است که با جمعیتی بیش از ده میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در بیابانی ترین نقطه آفریقا واقع شده و بالغ بر یک میلیون و ۲۵۹ هزار کیلومتر مربع از یک میلیون و ۲۸۴ هزار کیلومتر مربع از کل خاک این سرزمین را خشکی ها در بر گرفته‌اند. 

جمهوری چاد که از جمله کشورهای مسلمان نشین قاره آفریقا به حساب می‌آید به جرأت می‌توان گفت از دید سایر مسلمانان کشورهای دیگر نیز به انزوا کشیده شده چرا که نه حرفی درباره آن زده شده و نه اطلاعاتی از آداب و فرهنگ آنها عنوان شده است.
مساحت این کشور که پایتخت آن انجامنا است در رده بیست کشور بزرگ دنیا به حساب می‌آید از شمال با کشور لیبی، از شرق با کشور سودان شمالی، از جنوب با کشور‌های آفریقای مرکزی و کامرون و از غرب با کشور‌های نیجر و نیجریه همسایه است. 

چادی که ۷۵ درصد جمعیت‌اش را مسلمانان در برابر مسیحیت شامل می‌شوند و جمعیتی حدود یک دهم ایران دارد و بنا بر گزارشات واصله در سال ۲۰۰۰ پیرامون نرخ رشد جمعیت و نسبت جمعیت زیر ۱۴ سال آن به سایر رده‌ها به ترتیب۳۱/۳ و ۴۸ درصد بوده است، افسرده‌ترین کشور جهان ارزیابی شده است که این عنوان از اندازه‌گیری شاخص‌هایی همچون مشارکت مردم در فعالیت‌های ورزشی و اشتیاق برای فعالیت‌های شغلی و کارهای داوطلبانه احصا شده است. 

این کشور افسرده که جمعیت آن در سال ۲۰۰۸ حدود ۷۶۰ هزار نفر بوده است توانسته جمعیت خود را در سال ۲۰۱۱ به ده میلیون و ۷۵۹هزار نفر رسانده و بر تعداد کاربران اینترنتی خود نیز بیفزاید به طوری که در دسامبر سال ۲۰۱۱ حدود ۱۹۰ هزار و ۸۶۳ کاربر اینترنتی داشته است که این رقم در برابر کل جمعیت حاکی از ضریب نفوذ ۱.۸ درصدی دارد. 

توسعه خدمات و سرویس‌های مبتنی بر وب این امکان را داده که از طرق مختلفی بتوان کاربران اینترنت در یک حوزه جغرافیایی را ارزیابی کرد که به عنوان مثال عضویت در شبکه‌های اجتماعی یکی از این موارد است چرا که امروزه دسترسی به شبکه‌های اجتماعی رکنی غیر قابل انکار است و تقریبا کلیه ارتباطات و اخبار گوشه و کنار دنیا در کسری از ثانیه توسط آنها اشاعه می‌یابد. 

ملاک قرار دادن شبکه اجتماعی و حضور آن در جوامع رقم فوق در حوزه ضریب نفوذ را کاهش می‌دهد و به ۰.۴ درصد می‌رساند که در برابر کل جمعیت نشان از ۳۸ هزار کاربر اینترنت در این کشور فقیر در سال ۲۰۱۱ دارد. 

به صورت جزیی اگر بخواهیم به آماری در حوزه اینترنت و ارائه دهندگان خدمات آن بپردازیم، در این کشور در سال ۲۰۰۸ حدود پنج میزبان اینترنت وجود دارد که به صورت مستقیم به شاهرگ‌های اینترنتی و نقاط مواصلاتی و ارتباطی با سایر نقاط جهان متصل هستند و سایر کاربران از طریق آن می‌توانند به اینترنت متصل شوند که اصطلاحا به این مراکز متصل به شاخه‌های اینترنتی ISP می‌گویند. 

در این بازده زمانی و البته از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۰۸ میانگین پهنای باند متصل کننده این کشور به اینترنت ۳.۵ مگابیت بر ثانیه بوده است که البته تمامی این ارتباطات اینترنتی از طریق یک ISP تأمین می‌شده است و این جای تعجب دارد که در کشوری با این مساحت تنها یک ISP فعال باشد! 

میانگین قیمتی که برای اینترنت برای حدود ۲۰ ساعت استفاده اوج مصرف و در ساعات غیر از اوج در نظر گرفته شده بود، حدود ۸۵ دلار در ماه بوده که به نسبت رقم بالایی را به کاربران اینترنتی تحمیل کرده است. 

نگاهی با بعد ارتباطی به وضعیت این کشور بسیاری از نکات را برای ما روشن می کند که ارتباطات در این کشور هنوز نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در بخش‌های متعدد از قبیل زیرساختی و سرویس‌های خدماتی است به گونه‌ای که علاوه بر تضمین بازگشت سرمایه برای توسعه‌دهندگان خدمات، بتوان شرایط این کشور را نیز در این حوزه دچار تحولاتی کرد.
کد مطلب: 23593
نام شما
آدرس ايميل شما


مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
ایکاش همونطور که به فکر کشورهای دیگه بودیم و هستیم به فکر کشور خودمون هم بودیم.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام