۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲ فروردين ۱۳۸۵ ساعت ۲۱:۰۲

صفحه فارسی گوگل «نوروزی» شد

نشان رسمی گوگل از حروف نام اين موسسه تشکيل شده اما در نشان نوروزی گوگل، به جز حرف جی، نخستين حرف نام گوگل که به صورت عادی نمايش داده شده، ساير حروف با استفاده از اقلام سفره هفت‌سين شبيه‌سازی شده اند. اين نشان ويژه از روز 29 اسفند بر صفحه فارسی گوگل قرار گرفت و تا پايان تعطيلات چهار روزه سال نو به نمايش در خواهد آمد. سال گذشته نيز گوگل در صفحه فارسی خود نشان ويژه ای را به مناسبت فرارسيدن نوروز به کار برده بود. صدها کاربر ايرانی با امضاء توماری اينترنتی از گوگل خواستند تا امسال نيز بار ديگر جشن سنتی نوروز را در صفحات خود مورد توجه قرار دهند. اما مشخص نيست که تصميم گردانندگان گوگل برای به کار بردن نشان نوروزی در صفحه فارسی اين سايت، در پاسخ به خواسته کاربران بوده يا به عنوان رويه‌ای معمول، در ادامه آنچه سال گذشته انجام داده اند صورت گرفته است. "دودل"های گوگل گوگل از زمان راه‌اندازی، همزمان با مناسبت‌ها و رويدادهای مختلف، نشانهای ويژه ای را که با استفاده از نشانه های تصويری و نمادهای خاص هر مناسبت طراحی شده اند به جای نشان رسمی خود در صفحه اصلی سايت به کار می برد. اين نشانهای ويژه که محبوبيت و شهرت فراوانی کسب کرده اند، "دودل" (Doodle) ناميده می شوند. اين موسسه آمريکايی در صفحه اصلی سايت بين المللی خود بيشتر به مناسبتهايی توجه نشان داده است که برگرفته از فرهنگ آنگلوساکسون هستند؛ مناسبتهايی همچون عيد شکرگذاری، هالووين، روز سنت پاتريک و روز ولنتاين. همچنين نشانه هايی برای مناسبتهای ملی آمريکايی مانند روز معلم و هفته کتابخانه نيز در صفحه بين المللی اين سايت جای می گيرند. گوگل در سالهای اخير همچنين نشانهای ويژه ای همزمان با رويدادهای بين المللی مانند اهدای جوايز نوبل، مسابقات بزرگ ورزشی از جمله جام جهانی فوتبال يا المپيک زمستانی و تابستانی و روزهای جهانی سازمان ملل مثل روز جهانی آب طراحی کرده است. کارشناسان علوم ارتباطی، کاربرد نشانه های گوگل را علاوه بر يک ظرافت گرافيکی دارای ارزش اطلاع‌رسانی می دانند که مطابق با سبک و شيوه رايج اين موسسه، اطلاعات را به شکلی ساده و موجز انتقال می دهد. کاربران، با تغيير نشان گوگل از فرارسيدن مناسبتهای مختلف، به ويژه مناسبتهای ناآشناتر باخبر می شوند و می توانند با کليک بر روی آن، با استفاده از جستجوگر گوگل مجموعه مطالبی را از سايتهای مختلف درباره هر رويداد يا مناسبت بيابند. گوگل همچنين در صفحاتی که برای زبانهای مختلف و مناطق گوناگون جهان ساخته است، از نشانهای ويژه ای برای مناسبتهای محلی و فرهنگی کاربران بومی آن زبان يا منطقه، استفاده می کند. کارشناسان بر اين عقيده اند که کاربرد اين نشانه های بومی و فرهنگی، ابزار بازاريابی موثری برای گوگل بوده است که امروزه يکی از بانفوذترين نامها در ارتباطات اينترنتی است. نشان نوروزی گوگل هم از جمله نشانهای بومی و محلی است که تنها در صفحه فارسی آن بازتاب داشته است. اما برخی از نشانهای بومی، همچون نشان ويژه سال نوی چينی ها، علاوه بر صفحات بومی و محلی گوگل در صفحه اصلی و بين‌المللی آن نيز منتشر می شوند. هرچند به دليل نبود زيرساختهای تجارت الکترونيک در ايران، اين کشور بازار جذابی برای موسسات اينترنتی نيست اما برخی فعالان فرهنگی اميد دارند حضور گسترده مهاجرانی که جشن نوروز را گرامی می دارند در کشورهای اروپايی و آمريکای شمالی، گوگل را ترغيب کند تا در سالهای آينده، نشان نوروزی را در صفحه اصلی خود نيز به کار گيرد تا اين جشن سنتی برای 150 ميليون کاربر گوگل آشناتر شود.
کد مطلب: 4087
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام