۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۰۳:۰۹

مخابرات دولتي در آستانه تغييرات بنيادين

Ghaffarian دكتر وفا غفاريان در شهريور ماه سال 1384 به موجب حكمي از سوي دكتر سليماني وزير ارتباطات به عنوان معاون وزير و رييس هيأت مديره شركت مخابرات ايران منصوب شد. وي از جمله مديران مجموعه وزارت ارتباطات است كه ارتباط نزديكي با شخص وزير داشته و به تعبيري گفته مي‌شود كه به واسطه جايگاه سازماني و تجربياتي كه دارد بسياري از طرح‌هاي خرد و كلان مجموعه‌ اين وزارتخانه و شركت مخابرات از سوي وي هدايت و راهبري مي‌شود. غفاريان با صبر و حوصله خاصي با خبرنگاران مواجه مي‌شود و تقربياً هيچ‌گاه با عصبانيت و خارج از كنترل صحبت نمي‌كند. وي به خوبي خبرنگاران و نشرياتي را كه در آن كار مي‌كنند را مي‌شناسد و در مورد خود من وقتي پرسيد كه در كجا مشغول هستيد، وقتي نام سايت شخصي‌ام را نگفتم وي اين سايت را نيز به مجموعه فعاليت‌هاي من اضافه كرده و تأكيد كرده كه از اين سايت به دقت بازديد مي‌كند. از نقاط مثبت وي در مصاحبه صراحت او در پاسخگويي است. وي از پاسخ دادن طفره نمي‌رود و در بسياري موارد در طول مصاحبه جمله خود را با يك لبخند و اين كه «حق با شماست» آغاز مي‌كرد. متن حاضر حاصل گفت‌وگو با دكتر وفا غفاريان پيرامون مسايل متعددي است كه خواندن آن را به علاقه‌مندان مباحث مخابراتي توصيه مي‌كنم. اين مصاحبه در آخرين روزهاي كاري سال 85 انجام شد. • آقاي دكتر چه شد كه به ثبت نام اينترنتي سيم كارت روي آورديد، شايعه شده كه دولت روي فروش و درآمد بيشتري كه از محل سيم‌كارت‌ها حساب مي‌كرده كه اين امر محقق نشد؟ كل ثبت نام روي اينترنت 200 هزار تا هم نشده و عدد قابل ملاحظه‌اي نيست. ولي ما از اين كار دو هدف داشتيم، اول ايجاد انگيزه و فرهنگ‌سازي براي ثبت نام اينترنتي و دو برداشتن گام هر چند كوچك براي ثبت نام مستمر. • پس بحث كم شدن درآمد دولت مطرح نيست؟ نه نه! كل ثبت نام 18 هزار بوده و هدف ما هم ايجاد امتياز بود. • موضوع جالبي از سوي يكي از مديران شركت ارتباطات سيار مطرح شده كه چون شركت ارتباطات سيار قرار است به مردم واگذار شود و به نوعي حق مردم است بايد تا حد امكان بزرگ شود و تلويحاً گفته‌اند خيانت است اگر توسعه محدود شود. لذا اگر اين تفسير از اصل 44 وجود داشته باشد بايد به بخش خصوصي گفت كه سرمايه‌اش را جمع كند و پس از واگذاري شركت‌هاي دولتي برگردد تا توان رقابت داشته باشد، آيا شما تأييد مي‌كنيد. لطفاً‌ از خود من سوال كنيد من اظهارات ايشان را تفسير نمي‌كنم. • شما فرض كنيد چنين تفسيري وجود دارد حالا نظر شما چيست؟ ببيند 2 تا 3 نكته وجود دارد. اولين منظر اين كه اپراتورها از جمله ارتباطات سيار، استان‌ها، ايرانسل، اينها ايجاد شده براي پاسخگويي به نياز مردم و وظيفه اصلي هم همين است. طبيعتاً به عنوان دولت نمي‌توانيم به خاطر كمبود سيم‌‌كارت در كشور بازار واسطه‌گري رشد كند و ما ناظر باشيم و مردم نتوانند به قيمت معقول به سيم‌كارت دسترسي پيدا كنند و ما به عنوان حاكميت اين وضع را نمي‌پسنديم. پس تا مردم نياز دارند ما موظف به واگذاري هستيم. نكته دوم اينكه چون خود من درگير اصل 44 هستم در بند الف اصلاً نگفته فعاليت‌ها نبايد توسعه يابد بلكه گفته دولت نبايد وارد فعاليت‌هاي جديد اقتصادي شود. موضوعي كه شما هم در اكثر مقالات خود به آن اشاره مي‌كنيد. و واگذاري سيم‌كارت جزو وظايف ماست. • يعني الان كه شما سيم كارت‌هاي اعتباري، دوقلو و ويژه SMS را كه قصد داريد به تازگي عرضه كنيد، فعاليت جديد نمي‌دانيد؟ خير اينها فعاليت جديد نيست. • پس شما چه چيزي را جديد مي‌دانيد؟ اين كه وارد صنعت خودروسازي يا ساختمان شويد؟ نه اگر در زمينه‌ مخابرات است يك شركت مانند Positioning ايجاد كنيم كه مرسوم هم هست اين فعاليت جديد است وگرنه سيم‌كارت‌ها از يك خانواده‌ هستند. • پس سيم‌كارت‌هاي اعتباري و جديد را توسعه نمي‌دانيد؟ نه خير. • پس چرا امسال به فكر واگذاري اعتباري افتاديد و در قبل اين كار را نكرديد؟ ما از سال گذشته چند سياست را دنبال مي‌كرديم. يكي از اين سياست‌ها كنترل بازار داخلي بوده در بخش سيم‌كارت‌هاي معمولي كنترل شد و در هيچ زماني در طول ده سال گذشته اين قدر سيم‌كارت در دسترس مردم نبوده است. در اين دوره به دهك‌هاي پايين نيز رسيد. اما در اعتباري اين اتفاق نيفتاد و ما اصرار كرديم با افزايش عرضه بازار آزاد را متعادل كنيم لذا در همين زمان بود كه تصميم گرفتيم وارد شويم. فشارمان در واگذاري اعتباري بيشتر از حد معمول بود چون نياز بازار بيشتر متوجه اين بخش بود. الحمدا... قيمت سيم‌كارت‌ها معقول شد. • بعد سوم سخنان شما چه بود؟ ما ايجاد فضاي رقابتي را يك كار بسيار مثبت مي‌دانيم و تصور مي‌كنيم در فضاي رقابتي اپراتورها هر آنچه در توان دارند به مردم ارايه مي‌كنند. • آقاي غفاريان از بازار 16 ميليون مشترك، 15 ميليون مشترك در اختيار شماست، منظور شما كدام رقابت است؟ نه نه ، رقابت به مفهوم سهم بازار نيست. رقابت به معناي اين است كه هر كس بتواند وارد اين بازار شود و تلاش كند، مشتري با قيمت كمتر خدمات بيشتري دريافت كند. تا امسال سابقه نداشته ما روي سيم‌كارت تبليغات كنيم. تا به حال رقابت و سبقتي نبود و هر كس سعي مي‌كند به گونه‌اي خدمات بيشتري به مردم بدهد. اينها حاصل فضاي رقابتي است. انحصار از هيچ نوعش خوب نيست، و اگر ما انحصار براي خودمان نگه مي‌داشتيم قطعاً خدمات ما افت مي‌كرد و اگر همان انحصار را براي تاليا نگه مي‌داشتيم باز همان بازار سياه و مشكلات باقي مي‌ماند. • البته تاليا اعلام كرده كه فضاي فركانسي در خيلي جاها براي توسعه شبکه آنها، آزاد نيست اگرچه اين موضوع به علت احتمال فشار از سوي مخابرات خيلي عريان مطرح نشده است. در بعضي جاها فضاي تاليا اشغال است ولي مثلاً اينها رفته‌اند روي فضاي ايرانسل و ... همه اينها را تنظيم مقررات دارد سرجاي خود مي‌نشاند. تاليا هيچ كجا نيست كه تجهيزات براي فعال سازي داشته باشد و با مشكل فضاي فركانس مواجه شود. اگر يك جا هست اعلام كنند. • برويم سراغ واگذاري ارتباطات سيار، گفته مي‌شود دولت با توجه به حجم بالاي مشتركان ارتباطات سيار اين كه اپراتور اول كشور است، قصد دارد عدد قابل ملاحظه‌اي را بابت حق ليسانس دريافت كند. اين عدد چقدر است و كجا محاسبه مي‌شود؟ قيمت پروانه هيچ كجا استاندارد نيست و بر اساس مزايده است و به پارامترهاي مختلفي بستگي دارد. در مورد‌ اپراتور اول و سوم دارد بررسي هايي مي‌شود. بحث اخذ پول از ارتباطات سيار نيست. موضوع اين است كه اين شركت بسياري از هزينه‌ها و مصارف وزارت را پشتيباني مي‌كرد. سازمان فضايي بسياري از منابع خود را از ارتباطات سيار مي‌گرفت. پست، برخي از استان‌هاي زيان‌ده نيز از درآمد‌هاي اين شركت استفاده مي‌كردند. خوب وقتي اين شركت مي‌خواهد برود ما بايد چه كنيم. ما نمي‌توانيم به آنها اجبار كنيم كه به توسعه روستايي كمك كنيد. از طرفي با واگذاري ارتباطات سيار نمي‌توانيم توسعه روستايي را متوقف كرده و به بقيه بخش‌ها كمك نكنيم. يكي از كارهاي قانوني اين است كه ما از فضاي فركانس، نامبرينگ و پروانه تأمين بكنيم كه اين وضعيت در مورد اپراتورهاي ساير كشورها نيز صدق مي‌كند و بابت اين پول ‌مي‌دهند. ارتباطات سيار خودشان به مجمع مخابرات اعلام كردند كه ما حاضريم پروانه بگيرم و هزينه‌هاي مربوط به فركانس و غيره را پرداخت كنيم. • آيا يك ميليارد دلار كه براي حق پروانه مطرح است را تأييد مي‌كنند؟ نه هنوز عددي را به دست نياورده‌ايم. ما منتظريم و در حال بررسي منطق ساير كشورها هستيم. ما برآوردي نداريم البته اين كار ما نيست بلكه سازمان تنظيم مقررات بايد اعلام كند ما هم كمك مي‌كنيم. • در مورد ارتباطات سيار، باز هم پرسش‌هايي وجود دارد به هر حال اين هزينه‌هايي كه شما الات مي‌كنيد، آيا روزي كه شركت به بورس رفت قرار است هزينه‌هاي شما كسر شود يا... به مردم مي‌رسد؟ هيچ چيزي اينجا نمي‌ماند. • يعني براي مثال شما فرضاً صد ميليون خرج تغيير نام شركت ارتباطات سيار كرده‌ايد؟ آيا نمي‌توانستيد اين را به بعد از واگذاري در بورس موكول كنيد، اگرچه شنيده‌ايم شركت هم نامي با شركت ارتباطات سيار از آن شكايت كرده و خواستار تغيير نام شركت دولتي شده است. آيا اين قبيل هزينه‌هاي نه چندان ضروري با توجه به واگذاري به مردم را به صلاح مي‌دانيد. خدمت شما عرض كنم كه اين نكته كه شما به طور مشخص به آن اشاره كرديد صرفاً ناشي از فضاي رقابتي است. هيچ كس نه الزامي كرد به ارتباطات سيار، خود مديرعامل شركت حس كرد در اين فضا نيازمندتحرك جديد و تبليغات است. هيچ چيزي در اين شركت باقي نمي‌ماند و 80 درصد هر آنچه كه دارايي است به مردم واگذار مي‌شود و به 20 درصد هم در كنترل دولت مي‌ماند و در وزارت چيزي باقي نخواهد ماند. • يعني تغيير نام رقابتي است؟ بله شركت نام نداشت و دنبال يك بدنه بود. • ما شنيده بوديم شكايتي بابت همه نامي ارتباطات سيار با يك شركت خصوصي وجود دارد؟ نه من اولين بار است كه از شما مي‌شنوم. ظاهراً خبرهاي شما بيشتر از من است! • بحث زمانبندي واگذاري شركت‌هاي مخابراتي چگونه‌ است يكي از مديران مخابرات اعلام كرده كه ما در سال 86 شركت مخابرات دولتي نخواهيم داشت. اميدوارم. ما مصوبه دولت را گرفتيم و كار اجرايي را با سازمان خصوصي‌سازي تقسيم كرديم و اميدواريم در سال 86 حداقل از مرز 51 درصد واگذاري بگذاريم و خصوصي بشويم كه در اين شرايط قواعد بخش خصوصي حاكم خواهد شد و بايد مجمع جديدي تشكيل شده و ساير تغييرات اعمال شود. • بحث مديريت چگونه مي‌شود يعني 49 درصد دولتي مي‌شود؟ آن وقت شركت با قواعد خصوصي اداره مي‌شود و كساني كه هستند در چار چوب قواعد خود تصميم مي‌گيرند. • يك ايرادي وارد است كه گفته مي‌شود در مجموعه مخابرات مثل خيلي از بخش‌هاي دولت، نيروي مازاد انساني وجود دارد و مجموعه نيروي انساني هم جزو سرمايه مخابرات محاسبه شده و تعديل‌ها به عهده بخش خصوصي گذاشته شده است. در سياست‌هاي خصوصي‌سازي وزارت ارتباطات هم آمده كه تمام تعهدات شركت مخابرات و وزارت ارتباطات به پرسنل، عيناً به بخش خصوصي منتقل مي‌شود و لازم‌الاجراست. همين طور است. بالاخره نيروي انساني هم بخش از اين فرايند است و كاهش نيروي انساني نيز تدريجي است. • پس مسئوليت اين موضوع گردن بخش خصوصي مي‌افتد. من مي‌خواهم بگويم اصلاً بحث گردن افتادن نيست. يك شركت فرآيندهايي دارد كه يکي از آن ها مديريت نيروي انساني است و كاهش نيروها بايد كاملاً حساب شده باشد. منتها نكته‌اي هم كه مي‌گوييد درست است. ما يك دغدغه‌اي هم اين طرف موضوع داشتيم مي‌خواستيم اين واهمه هم ايجاد نشود و هم محقق نشود كه احياناً افرادي كه مي‌خواهند به بخش خصوصي بروند از آينده و شرايط شخصي خودشان بيمناك باشند. لذا يكي از بندهايي كه در مصوبه هيأت دولت گنجانديم اين است كه تمام تعهداتي كه ما به عنوان يك شركت دولتي به كاركنان داديم كماكان آن شركت خصوصي هم متعهد شود، ما در بخش دولتي هم در حال كوچك‌سازي هستيم. • بر سر آيين‌نامه VOIP (مكالمات اينترنتي) چه آمده چرا اين گونه است. تا كي كشور بايد تاوان اين تعلل‌ها و پاسكاري‌ها را بدهد. دو تا اتفاق در VOIP دارد مي‌افتد. يكي اين كه شركت زيرساخت موظف شده با قراردادي كه با يك شركت خارجي مي‌بندد خودش خدمات VOIP بدهد. به شكل قانوني، رسمي، كنترل شده ولي با نرخ رسمي. • يعني دولت مي خواهد وارد عرضه خدمات VOIP شود؟! دولت نه شرکت زيرساخت. ضمن اينکه در استان ها هم در حال بررسي هستيم که VOIP بين شهري را هم برقرار کنيم. البته قدري کيفيت صدا افت مي کند ولي قيمت خيلي پايين مي آيد. • البته مخابرات قبلا در معرض اين اتهام قرار داشت که مکالمات برون مرزي را از طريق VOIP و نه خطوط معمولي ارايه مي کند که ارزان‌تر تمام بشود. نه. اولين بار است که داريم VOIP را تجربه مي کنيم. علاوه براين سازمان تنظيم مقررات نيز در حال کار روي آيين نامه جديد VOIP است که آن هم انشاا... به زودي اعلام مي شود و اين دو موارد کمک کننده هستند تا قدري وضعيت اين تکنولوژي در ايران ساماندهي شود. • وضعيت کساني که خدمات VOIP مي دهند چه مي شود، اينها اپراتور مي شوند يا پيمانکاري. اجازه دهيد آيين نامه تدوين شود و آنجا تعيين خواهد شد. • چرا موضوع VOIP سه سال به طول انجاميده است؟ نمي توانم جواب و تصوير دقيقي از اين وضع بدهم ما خسارت زيادي از اين بابت ديده ايم. اگرچه موضوع فقط VOIP نيست اصولاً يکسان سازي نرخ مکالمات به صلاح نبوده و نمي تواند اين چنين باشد و الان هم نمي توان آن را تغيير داد چون مصوبه مجلس را نياز دارد. • به نظر شما اين اتفاق چگونه رخ داد و چرا اصولاً نرخ مکالمات بين الملل در دوره قبل ثابت و يکسان شده؟ ببينيد در آن مصوبه يک نکته هوشمندانه اي بوده که رعايت نشده که اگر با اين نرخ ها جايي ترافيک نامعقول پيدا کرد برگردد به نرخ هاي قبلي که اين عمل نشد. الان زيرساخت موظف به اعمال اين موضوع شده است. • سال آينده قصد داريد GPRS بدهيد. شبکه فعلي نسل 2 است که گفته مي شود قصد داريد با ارتقا آن به نسل 5/2 خدمات نسل هاي بالاتر را ارائه دهيد. ببينيد ما در حال حاضر هر نوع سرويسي که در شبکه فعلي [نسل 2] ارايه مي دهيم براساس فناوري مربوط به آن است و ما ديتاي سريع نمي توانيم ارسال کنيم چون پهناي باند آن کم است. GPRS و EDYE به پهناي باند بالاتر نياز دارد. ايرانسل تمام تجهيزاتش براساس نسل بالاتر بود. اپراتور اول هم قصد دارد با ارتقايي که انجام مي دهد در سال 86 خدماتي همچون اينترنت و MMS را روي شبکه عرضه کند. اما نسل 3 مي رود براي اپراتور سوم. • آيا اپراتورها از ارايه خدمات نسل 3 منع شده اند؟ نه ولي بايد پروانه بگيرند. پروانه ايرانسل در حال حاضر 75/2 است، پروانه اپراتور اول هم که داده بشود در همين حد خواهد بود. • البته شما که با رگولاتوري براي اخذها مشکل خاصي نداريد! آيا در سال 86 باز هم کاهش قيمت خواهيم داشت؟ به خصوص روي هزينه مکالمات؟ نه نمي توان گفت سوبسيد مي دهيم ولي واقعاً قيمت هايي که ارايه مي دهيم خيلي ارزان است. ما اصولاً توسعه شبکه را از مکالمات انجام نمي دهيم و اين کار از محل ودايع انجام مي شود. ولي سياست کلي ما اصولاً کاهش هزينه است و با کاهش هزينه بايد کاهش قيمت داشته باشيم. ما دنبال روش هايي هستيم که بتوانيم شبکه را ارزان‌تر توسعه دهيم. • اتفاقاً در همين رابطه مسئله‌اي وجود دارد که گفته مي‌شود کاهش نرخ سيم کارت از سوي مخابرات به لطف جنس هاي ارزان چيني انجام شده است. نه اصلاً. نکته اين بود که ما رفتيم روي لايه دوم. ما تا مرحله قبل ثبت نام، در باند 900 ، يعني لايه اول بوديم. در لايه دوم وقتي شبکه افزايش ظرفيت يابد، ديگر سايت، دکل موتور برق نمي خواهد و ما فقط تجهيزات لايه 1800 را نصب مي کنيم. از نظر نصب هم خيلي ارزان و سريع مي شود. • يعني به کمک تکنولوژي قيمت ها را کاهش داديد. بله تکنولوژي کمک کرد و البته هوشمندي. چون ما ديگر سايت‌هاي جديد ايجاد نکرديم مي‌توان گفت در تهران حدود 90 درصد سايت هاي مادولايه است که لايه دوم اخيراً انجام شده است. الان در شهرستان ها هم داريم سراغ لايه دوم مي رويم. • پس چيني ها باعث ارازني نشدند! من يک نکته جالب به شما بگويم. قيمت چين در تجهيزات مخابراتي با نرخ اروپايي ها مساوي است. قيمت چيني هايي که در بخش مخابرات هستند در مناقصات تقريباً با قيمت اروپايي ها يکي است. چين ديگر آن کشور ارزان و با تفاوت قيمت بالا نيست. هم تعرفه آن ها بالا آمده هم قيمت اروپايي ها کاهش پيدا کرده است. • سال 86 بازهم قصد شکستن قيمت سيم کارت دولتي را داريد؟ در اين فکر هستيم و اميدواريم که انشاا... يک مرحله ديگر بتوانيم اين کار را انجام دهيم. • برويم سراغ بحث شيرين GC ها (پيمانکاران عمومي!) چه کسي دقيقاً با GCها طرف است. در وزارت ارتباطات تقريباً مقامات مختلفي در ارتباط با اين پرونده اظهار نظر مي کنند. اين کاملاً مشخص است GCها با ارتباطات سيار طرف هستند. اما وقتي موضوع به مجلس کشيده مي شود و وقتي از مسئولان سوال مطرح مي شود، آنها وارد عمل شده و پاسخ مي دهند. اگر بگذارند جو و شرايط آرام بماند، تنها مرجع خود شرکت ارتباطات سيار خواهد بود. • علت امتيازدهي پي در پي به GCها چيست؟ چند مصداق امتياز دهي را مي فرماييد. • شما خيلي ظريف و زيرکانه دوباره اسفند را به GCها مهلت داديد و گفتيد اگر سال ديگر باز هم تأخير داشته باشند و ... علت اين زماندهي و امتياز دهي پي در پي چيست؟ دو سه تا نکته در اين رابطه وجود دارد. اول اين که هيچ مهلت قانوني تا به حال به GCها داده نشده است. يعني همان ارديبهشت سال 85 مهلت قانوني بود و از آن به بعد جرايم تعلق مي گيرد. يعني از نظر قانوني هيچ تمديد زماني به آنها داده نشده است. اينها تاخير است. ما دو انتخاب داريم. يک انتخاب اين است که در همان پايان مهلت قانوني، خلع يد بکنيم و قرارداد منتفي بشود و بر اساس قانوني هم حق اين کار را داريم. گزينه ديگر اين بود که اجازه بدهيم GCها با تغيير کارشان را جلو ببرند. ما ديديم اگر در ارديبهشت سال 85 خلع يد مي کرديم تا آن موقع GCها ده درصد کارشان را هم انجام نداده بودند الان نزديک 50 درصد پيش رفته اند. اما اگر ما در آن زمان خلع يد مي کرديم هيچ خير و نفع و فايده اي از اين قرار داد به شبکه نمي رسيد و کار حقوقي و جريمه مي شد. لذا کارعاقلانه اين بود که ما اجازه تأخير بدهيم که کار را تمام کنند. GCها يک قول دادند که تا شهريور ماه سال 85 کار را تمام کنند که متأسفانه محقق نشد. يک مهلت تا مهر خواستند که آن هم انجام نشد يک مهلت تا آذر ماه خواستند که آنهم محقق نشد و ما در هر مقطع معيارمان اين بود که پروژه را متوقف کنيم به نفع شبکه است يا اجازه تأخير بدهيم. اين بحث امتياز دهي نبود. • تاوان اين تأخير از کجا پرداخت مي شود و با GCها چگونه برخوردار شد؟ مطابق قرار داد جرايمي تعيين شده است. • مي شود به صورت ملموس بفرماييد چه کرده ايد يا صرفاً اظهاراتي در حد هشدار و تهديد است؟ جرايم تا به حال اخذ نشده است. متنها مبالغي که تا به حال به صورت علي الحساب به GCها داده شده ضمن اين که ضمانت نامه GCها نيز در اختيار ما هست. از سوي ديگر ما خلع يد استاني را آغاز کرده ايم. • در استان ها خيلي از برنامه عقب بودند؟ در استان هايي که عقب بودند و شرکت مخابرات استاني پيمانکاران محلي آماده به کار داشتند و اگر اين رويه جواب بدهد در ساير استان ها نيز اين کار را خواهيم کرد. • الان اين موضوع مطرح است که اگر قرار بود اين همه مدارا بشود بنابراين هر شرکتي مي توانست فرصت GC شدن را پيدا کند؟ [مي خندد] واقعاً همين طور است. GCها تجربه اين کار را نداشتند و ما در اين مدت GCها را هم ساختيم. باز برمي گردد به عرض اول من و يگانه هدف ما اين بود که سيم کارت به مردم برسانيم زودتر کيفيت شبکه را بهبود ببخشيم و زودتر قيمت ها را کنترل کنيم و در هر مقطع تصميم گيري اين موارد را در نظر داشتيم. فرض کنيد چيزي حدود 2500 سايت را با تمام اين شرايط GCها ايجاد کردند. اگر ما در ارديبهشت ماه اينها را يد مي کرديم الان 2500 سايت در شبکه کم داشتيم و شايد اين سيم کارت ها توزيع نمي شد و قيمت هم پايين نيامده بود. در صورت خلع يد تا ما دوباره مي خواستيم مناقصه بگذاريم، پيمانکاران جديد بگيريم، کار را واگذار کنيم و آنها شروع کنند... ما حس مي کنيم خيلي هوشمند اين گردونه را رد کرديم. اگر سخت گيري مي کرديم الان اين گونه پيش نمي رفت. • اخيراً معاون پارلماني وزير ارتباطات گفته که ما به GCها بدهکاريم، يعني چون پول ندارند کارها کند شده است. ببينيد بدهکاري 2 معني دارد. يکي اين که کلاً ما به GCها بدهکاريم نه اصلاً اين طور نيست. من دو نکته خدمت شما بگويم. طبق قرارداد صرفاً زماني که براي سايت PAC تأييد صادر بشود ما موظف به پرداخت هستيم. تعداد سايت هايي هم که PAC گرفته اند بسيار محدود است پولي که ارتباطات سيار داده است بيشتر علي الحساب است. • يعني زياد هم داده ايد؟ نه بالاخره بابت اين که سايت را راه انداخته، دارد تشعشع مي کند ما پرداخت داشته ايم ولي مطابق قرار داد بدهي به GCها نداريم. نکته ديگر اين که اگر منظور اين است که همين امروز حدوداً بين 50 تا 100 سايت در هفته مي دهند که تحويل اينها زمان مي گيرد و اگر منظور اين تعداد براي تسويه حساب است، بله حرف درستي است. • طرح خدمات پيشرفته ارتباطي (ACS) در شوراي اقتصاد رد شد. اما ما شنيدم که آقاي غفاريان اعلام کرد که هر طور شده کار را جلو مي بريم! [با خنده] نه! • گفته مي شود ACS در حيطه اختيارات صدا و سيما است. بالاخره ACS به کجا کشيد؟ خدمت شما عرض کنم 2 بعد دارد. ما توانسته ايم براي مناقصه اوليه ACS مصوبه بگيريم. اخيراً الحمدا... کل پروژه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي که مرجع اين کار است تصويب شد. • چه زماني؟ حدود يک ماه پيش [بهمن ماه] و مصوبه آن به ما ابلاغ شده که ما ACS را فعال کنيم و مناقصه طبيعتاً بايد تجديد شود. • يعني ديگر نيازي به مجوز شوراي اقتصاد نداريد؟ چرا باز براي خريد بايد مجوز بگيريم. نکته دوم که شما گفتيد در مورد صدا و سيما، ببينيد ACS سه بخش دارد يکي محتوا و محتواسازي است که ما اصلاً وارد نمي شويم و به ما مربوط هم نيست. بحث بستر مخابرات به عهده شرکت فناوري اطلاعات است تالايه Core و دسترسي، لايه ارتباط هم به عهده بخش خصوصي است که ما وارد نمي شويم. • آقاي دکتر از وقتي که در اختيار من گذاشتيد سپاسگذارم.
کد مطلب: 7078
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام