يک مدرس علوم ارتباطات: هر حوزه خبرى، زبان و ادبيات خاصي دارد
وى که روز چهارشنبه در ميزگردى باعنوان "زبان خبر" در ايرنا سخن ميگفت، اظهار داشت: از آنجايي که هرخبرنگار به هرخبر با زاويه ديد خاص خود نگاه ميکند، ميتواند خبر را با رعايت صحت آن به صورت توصيفي بنويسد.
وى افزود : خبرگزارىها با استفاده از اين روش خبرنويسي ميتوانند مخاطب و مشترک بيشترى جذب کرده و علاوه بر کسب درآمد، بيشتر رقبا را از صحنه خارج کنند.
قندى گفت : هر حوزه خبرى، زبان و ادبيات خاصي دارد و خبر بايد توسط رسانهها و خبرگزارىها با انعطاف و جذابيت، نگارش شود تا احساسات خواننده را تحريک کنند.
وى خبر را به دو مقوله "سخت خبر" و "نرم خبر" تقسيم کرد و گفت: سخت خبر، عناصر اصلي خبر را بيان ميکند و نرم خبر با استفاده از قوه تخيل به تشريح حوادث حاشيهاى خبر اصلي ميپردازد.
اين روزنامهنگار گفت: براى حفظ مقوله "سرعت درخبر" ابتدا بايد خبر اصلي هر حادثهاى را به صورت خشک و صرفا خبرى به عنوان سخت خبر ارسال کرد و پس از آن گزارشي توصيفي و ذهني باادبيات مطبوعاتي به عنوان نرم خبر کار کرد.
قندى گفت: در خبرها همچنين بايد ازادبيات غني و متون کهن فارسي استفاده کرد تا به اين ترتيب کلمات و اصطلاحات بيشترى در اختيار خبرنگار باشد.
وى با مقايسه رسانههاى صوتي-تصويرى و مطبوعات، گفت: راديو و تلويزيون به طور عمده از سبک هرم وارونه براى ارائه اخبار استفاده ميکنند اما در مطبوعات، ستونها مطرح هستند يعني هر خبر و گزارشي بايد به اندازه يک ستون باشد.
استاد دانشگاه علامه طباطبايي خاطرنشان کرد: ظرفيت شنيدارى براى حرفهاىترين شنونده، هشت دقيقه و ظرفيت ديدارى براى خبرهايي که با فيلم و تصوير همراه هستند،۲۰ دقيقه است.
وى افزود: ميتوان از سبک "دايرهاى و دوراني" در خبرهاى راديو، تلويزيون، خبرگزارىها و مطبوعات استفاده کرد.
قندى افزود: در اين سبک، مطلبي که در ابتداى خبر بيان ميشود در طول خبر ادامه مييابد و در انتها نيز تکرار ميشود، بنابراين، اين نوع خبرها هميشه براى پيگيرى و انجام کار مجدد روى آنها فضا دارند و ميتوان تا مدتي به طور مرتب از آنها خبر تهيه کرد.