۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۵۳
گزارش جامع//

جایگاه و ساختار وزارت ارتباطات در ۵۵ کشور دنیا

ایتنا - از ۵۵ کشور مورد بررسی در ۵ قاره تنها در ۱۵ کشور، وزارت متولی امور ارتباطی و مخابراتی در کنار وزارت‌خانه‌های متولی امر راه، ساختمان و مسکن دیده‌ می‌شود که هیچ کدام از این کشور‌ها، توسعه یافته نیستند.
جایگاه و ساختار وزارت ارتباطات در ۵۵ کشور دنیا





به گزارش ایتنا به نقل از فارس، قانون برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف کرده تا تعداد وزارتخانه‌ها را از ۲۱ به ۱۷ برساند. در این راستا، برنامه ادغام بعضی وزارتخانه‌ها در دستور کار دولت قرار گرفته است.

یکی از این موارد، ادغام وزارت راه و ترابری در وزارت مسکن و شهرسازی است که در دولت به تصویب رسیده است.

با توجه به اهمیت طبیعی مسئله حمل ونقل، به ویژه در موقعیت استراتژیک کشور و لزوم افزایش شتاب در توسعه شبکه و بهره‌برداری از فرصت‌های موجود، لازم است اتخاذ تصمیم در این زمینه با دقت و مطالعه کافی و نه بر اساس ملاحظات مقطعی صورت گیرد.

تاریخچه و ساختار موجود وزارت راه و ترابری
در سال ۱۲۹۸، وزارت فوائد عامه تاسیس شد و اداره امور مربوط به راه، پل و راهداری را بر عهده گرفت؛ بعد‌ها امور فلاحت و تجارت نیز به این وزارتخانه سپرده شد و در سال ۱۳۰۱ به منظور اقدام موثر برای ساختار راه‌ها، نگهداری و بهره‌برداری، اداره کل طرق و شوارع در درون وزارت فوق تاسیس شد.

در سال ۱۳۰۸ به موجب قانونی که از مجلس شورای ملی گذشت، اداره کل طرق و شوارع به وزارت طرق و شوارع تبدیل شد.

در سال ۱۳۱۵وزارت طرق و شوارع با تصویب مجلس شورای ملی به وزارت راه تغییر نام یافت.

سرانجام درتاریخ ۱۶/۴/۱۳۵۳ به منظور اعمال سیاست‌ جامع و هماهنگ برای ترابری کشور و توسعه و تجهیز، گسترش، نگهداری و ایجاد تاسیسات زیربنایی آن باتوجه به مقتضیات توسعه اجتماعی، اقتصادی و عمرانی و دفاع ملی با رعایت قوانین مربوط، نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری تغییر نام یافت.

فلسفه این تغییر نام اضافه شدن مأموریت‌های حمل‌ونقل زمینی- دریایی- هوایی به مأموریت‌های قبلی وزارت راه بوده است چرا که امروزه در بیشتر کشورهای جهان حمل و نقل سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است و وزن سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در احداث تاسیسات زیربنایی حمل ونقل در مقایسه با وزن حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی کوچک است.

علاوه بر آن تقاضای حمل و نقل باید تعیین‌کننده میزان سرمایه‌گذاری و نوع سرمایه‌گذاری و نوع سرمایه‌گذاری در بخش عرضه باشد.

از مهم‌ترین مفاد قانون مذکور انتزاع سازمان بنادر و کشتیرانی از وزارت دارایی والحاق آن به وزارت راه و ترابری و انتزاع اداره کل هواپیمایی کشوری از وزارت راه و الحاق آن به وزارت جنگ با نام سازمان هواپیمایی کشوری است.

همچنین تبدیل اداره کل هوا‌شناسی به سازمان هوا‌شناسی کشور، انتزاع آن از وزارت راه و الحاق آن به وزارت جنگ و تعیین وظایف وزارت راه وترابری است.

در حال حاضر، وزارت راه وترابری، مسئولیت مربوط به امور شبکه‌های حمل ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی وهوایی را برعهده دارد.

این وزارتخانه دارای شش معاونت شامل، معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل ونقل، معاونت توسعه مدیریت و منابع، معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت ساخت و نگهداری راه روستایی و معاونت امور دولت و مدیریت بحران است.

همچنین سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به وزارت راه و ترابری شامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ ونقل کشور، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت فرودگاه‌های کشور، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و پژوهشکده حمل و نقل است.


ساختارهای مدیریت حمل و نقل در کشورهای مختلف

در تعداد قابل توجهی از کشور‌ها، مدیریت حمل ونقل، تنها وظیفه وزارتخانه مربوطه بوده است. در بعضی دیگر، حمل و نقل، پست و ارتباطات در یک وزارتخانه تجمیع شده و در برخی کشور‌ها مسئولیت امور زمین، مسکن و حمل ونقل بر عهده یک وزارتخانه نهاده شده است. بعضی کشور‌ها، یک وزارتخانه را به امور زیرساخت اختصاص داده و وظایف مربوط به امور زیربنایی را در آن وزارتخانه تجمیع کرده‌اند.

ساختار مدیریت حمل و نقل در کشورهای آسیایی
در کره جنوبی وزارتخانه مسئول، وزارت زمین، حمل و نقل و امور دریانوردی است که مسئولیت زمین، مسکن، منابع آب، حمل و نقل و لجستیک، سواحل و بنادر، آمایش سرزمین است.

در ژاپن وزارتخانه مسئول، وزارت زمین، زیرساخت، حمل و نقل و جهانگردی است که مسئولیت برنامه‌ریزی منطقه‌ای، زمین، آب، توسعه شهری، رودخانه‌ها، حمل و نقل ومسکن را دارد.

در هند چند وزارتخانه مسئول در این زمینه وجود دارد که یکی وزارت کشتیرانی است که مسئولیت کشتیرانی را به عهده دارد و دوم وزارت حمل و نقل جاده‌ای و بزرگراه‌ها است که مسئولیت حمل و نقل جاده‌ای بر عهده دارد.

همچنین وزارت هوانوردی کشوری مسئولیت حمل و نقل هوایی، وزارت هوانوردی کشوری مسئولیت حمل و نقل هوایی و وزارت راه‌آهن مسئولیت حمل و نقل ریلی را دارند.

در سنگاپور وزارتخانه مسئول، وزارت راه‌آهن است که مسئولیت حمل و نقل را دارد و در فیلیپین وزارتخانه مسئول دپارتمان حمل و نقل و ارتباطات است که مسئولیت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات را دارد.
در قطر وزارتخانه مسئول، سازمان هوانوردی کشوری اداره کل بنادر و گمرکات است که مسئولیت حمل و نقل را دارد و در امارات متحده عربی وزارتخانه مسئول، سازمان ملی حمل و نقل سازمان هوانوردی کشوری است که مسئولیت حمل و نقل را دارد.

در تایوان وزارتخانه مسئول، وزارت حمل و نقل و ارتباطات است که مسئولیت حمل و نقل، پست، مخابرات و ارتباطات را دارد و در بحرین وزارت‌خانه مسئول وزارت حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل، مخابرات و فناوری اطلاعات را دارد.

در عربستان سعودی وزارت‌خانه مسئول، وزارت حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل را دارد و در چین وزارتخانه مسئول، وزارت حمل نقل و وزارت راه‌آهن است که مسئولیت حمل و نقل را دارد.

در سوریه وزارتخانه مسئول وزارت حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل را دارد و در ترکیه وزارت‌خانه مسئول وزارت حمل و نقل و ارتباطات است که مسئولیت حمل و نقل و ارتباطات را دارد.


ساختار مدیریت حمل و نقل در کشورهای اروپایی
در نروژ وزارتخانه مسئول، وزارت حمل و نقل و ارتباطات است که مسئولیت حمل و نقل، پست، مخابرات و فناوری ارتباطات را دارد و در هلند وزارت‌خانه مسئول وزارت زیرساخت و محیط زیست است که مسئولیت حمل و نقل، پست، محیط زیست، آمایش سرزمین، آب، مسکن را دارد.

در دانمارک وزارتخانه مسئول وزارت حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل، حفاظت از سواحل و پست را دارد و در روسیه وزارت‌خانه مسئول وزارت حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل، بنادر ماهیگیری، آبراه‌های درون سرزمینی را دارد.

در بلغارستان وزارتخانه مسئول وزارت حمل و نقل، فناوری اطلاعات و ارتباطات است که مسئولیت حمل و نقل، فناوری اطلاعات و ارتباطات را دارد.

در آلمان وزارتخانه مسئول وزارت فدرال حمل و نقل، ساختمان و توسعه شهری است که مسئولیت مسکن، حمل و نقل، توسعه شهری و روستایی را دارد و در انگلستان وزارتخانه مسئول دپارتمان حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل را دارد.

در یونان وزارتخانه مسئول وزارت زیرساخت، حمل و نقل و شبکه‌ها است که مسئولیت حمل و نقل، مخابرات و پست را دارد و در جمهوری آذربایجان وزارت‌خانه مسئول وزارت حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل را دارد.

در فنلاند وزارتخانه مسئول وزارت حمل ونقل و ارتباطات است که مسئولیت حمل و نقل، پست، ارتباطات و فناوری اطلاعات را دارد و در جمهوری چک وزارتخانه مسئول وزارت حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل را دارد.

در ایرلند وزارتخانه مسئول دپارتمان حمل و نقل، جهانگردی و ورزش است که مسئولیت حمل و نقل، جهانگردی و ورزش را دارد و در لهستان وزارتخانه مسئول وزارت زیرساخت است که مسئولیت حمل و نقل، مخابرات، پست، مسکن را دارد.

در سوئد وزارتخانه مسئول وزارت سرمایه‌گذاری، انرژی و ارتباطات است که مسئولیت توسعه بازرگانی و رقابت، ارتباطات الکترونیک، انرژی، جنگل‌داری، فناوری اطلاعات، پست، توسعه منطقه‌ای، گردشگری، حمل و نقل را دارد.

در سوئیس وزارتخانه مسئول دپارتمان فدرال محیط زیست، حمل و نقل، انرژی و ارتباطات است که مسئولیت محیط زیست، حمل و نقل، آمایش سرزمین، انرژی و ارتباطات را دارد.

در پرتغال وزارتخانه مسئول وزارت ساخت، حمل و نقل ارتباطات است که مسئولیت توسعه چارچوب قانونی و نظارتی ساخت و ساز و خدمات عمومی، حمل و نقل، و توسعه و تنظیم فعالیت‌های ارتباطاتی است.

در لوکزامبورگ وزارتخانه مسئول وزارت زیرساخت و توسعه پایدار است که مسئولیت حمل و نقل، آمایش سرزمین، محیط زیست را دارد.

ساختار مدیریت حمل و نقل در کشورهای آمریکای شمالی

در کانادا وزارتخانه مسئول وزارت حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل را دارد و در ایالات متحده آمریکا وزارتخانه مسئول دپارتمان حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل را دارد.

در گرینلند وزارتخانه مسئول وزارت مسکن، زیرساخت و حمل و نقل است که مسئولیت آمایش سرزمین، برنامه‌های واکنش در شرایط بحران، ساختمان، حفاظت از محیط زیست، حمل و نقل، پست و مخابرات، انرژی را دارد.

در مکزیک وزارتخانه مسئول وزارت ارتباطات و حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل و ارتباطات را دارد و در جامائیکا وزارتخانه مسئول وزارت حمل و نقل و ساخت است که مسئولیت حمل و نقل را دارد.

ساختار مدیریت حمل و نقل در کشورهای آمریکای جنوبی
در برزیل وزارتخانه مسئول وزارت حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل را برعهده دارد و در پرو وزارتخانه مسئول وزارت حمل و نقل و ارتباطات است که مسئولیت حمل و نقل را دارد.

در آرژانتین وزارتخانه مسئول وزارت فدرال برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و خدمات عمومی است و در پاراگوئه وزارت‌خانه مسئول وزارت ارتباطات و ساخت است.

در شیلی وزارت‌خانه مسئول وزارت حمل و نقل و مخابرات است که مسئولیت حمل و نقل و مخابرات را برعهده دارد.

ساختار مدیریت حمل و نقل در کشورهای آفریقایی
در مصر وزارتخانه مسئول وزارت حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل را دارد و در آفریقای جنوبی دپارتمان حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل را برعهده دارد.

در بوتسوانا وزارتخانه مسئول وزارت حمل و نقل و ارتباطات است که مسئولیت حمل و نقل و ارتباطات را برعهده دارد و در نیجریه وزارت‌خانه مسئول وزارت فدرال حمل و نقل است که مسئولیت حمل و نقل را برعهده دارد.

در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، مالزی، کویت، استرالیا، سودان، عراق، پاکستان و افغانستان نیز وزارت متولی امر ارتباطات و مخابرات با وزارت متولی امور مسکن و راه ادغام نشده و در کنار هم جای ندارند.

منبع: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
کد مطلب: 18474
نام شما
آدرس ايميل شما


امیر رجائی زاده
feedback
United Kingdom
جایگاه و ساختار وزارت ارتباطات در ایران:
همچین چیزی وجود ندارد.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام