۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۱

انقلاب اینترنتی: نگاهی به تحولات گوگل

ایتنا - سود عملیاتی گوگل در سال ۲۰۱۴ با ۱۹ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، به ۱۴.۴ میلیارد دلار رسید.


وب سایت فوربس گزارش داد: سود عملیاتی گوگل- موتور سرچی که سه چهارم جستجوهای کل دنیا بوسیله آن انجام می شود- در سال ۲۰۱۴ با ۱۹ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، به ۱۴.۴ میلیارد دلار رسید.

به گزارش ایتنا از ایرنا از فوربس هر روزه، صدها میلیون نفر در جای جای گیتی در جستجوی یافتن نشانی یا مفهومی در فضای مجازی به سراغ مرورگر اینترنتی خود می روند و اغلب نیز به طور رضایتبخشی به هدف خود نایل می شوند.
گرچه در ظاهر این روال برای اغلب ما پیش پا افتاده و ساده می نماید، اما بی شک بدون وجود موتور جستجوی گوگل همین روال ساده به این سادگی ها پیش نمی رفت. طوری که حتی اغلب ما که از دوران دایال آپ کاربر اینترنت بودیم، به سختی می توانیم تصور کنیم قبل از گوگل جستجوی اینترنتی چه وضعیتی داشت. برخی از کارشناسان این حوزه به مزاح اینترنت را به دو دوران «قبل از گوگل» و «پس از گوگل» تقسیم بندی می کنند.

گرچه بسیاری گوگل را از روی همین موتور جستجوی موفق و مشهورش می شناسند، اما می دانیم که دامنه فعالیت های این کمپانی اینترنتی به همین محدود نمی شود. جالب است بدانید، بر خلاف اکنون که google.com محبوب ترین و پرکاربردترین صفحه اینترنتی اغلب کشورهای جهان است، زمانی نه چندان دور، گوگل این برتری را نیز نداشت.

به گزارش وب سایت فوربس، سود عملیاتی این شرکت در سال ۲۰۱۴ با ۱۹ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، به ۱۴.۴ میلیارد دلار رسید. سه چهارم جستجوهای کل دنیا از طریق وب سایت google.com صورت می گیرد. همچنین این شرکت صاحب امتیاز اندروید، پراستفاده ترین سیستم عامل موبایلی جهان و یوتیوب محبوب ترین سرویس ویدئوی دنیا است. حدود ۹۰ درصد درآمد گوگل به واسطه تبلیغات اینترنتی است که بخش عمده آن نیز از طریق موتور جستجویش صورت می گیرد.



***شکل گیری

گوگل در واقع در ابتدا یک پروژه تحقیقاتی درباره محاسبات داده ها بود که در اواخر دهه ۱۹۹۰ توسط موسسانش، لری پیج و سرگئی برین، در دانشگاه استانفورد ایالات متحده به اجرا گذاشته شد.
ایده ارزش گذاری صفحات و به اصطلاح page ranking نیز در همان زمان توسط این دو مهندس جوان پایه گذاری و اجرا شد. به واسطه همین ابداعات بدیع بود که در عرض کمتر از چهار سال گوگل به سرعت پیشرفت کرد و جای شرکت های بزرگی مانند MSN و یاهو را در صدر جدول موتورهای جستجو گرفت.
در سال ۲۰۰۰ با عرضه سیستم Adwords وافزودن تبلیغات هوشمند در کنار نتایج جستجو، رشد تجاری google سرعت سرسام آوری گرفت و به گردانندگان آن فرصت اجرای پروژه های بلندپروازانه تر را داد: یوتیوب( خریداری در سال ۲۰۰۶) جی میل(۲۰۰۴)، نقشه های گوگل (۲۰۰۵)، بلاگر (۲۰۰۳)، (Google Finance ۲۰۰۶) و... برخی از این پروژه های پرخرج و عظیم ولی موفق پی آمد این طرح بود.

نام گوگل بر گرفته از واژهٔ گوگول که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که نوعی شعار و در واقع مقصود موضوع است. بدین معنی که گوگل قصد دارد تا سرویس ها، اهداف و اطلاع رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد.

شکست ها و پیروزی ها
گوگل شاید موفق ترین و ثروتمندترین شرکت آی تی دنیا نباشد، اما به واسطه شعار و مرام معروف بنیانگزارانش که تا به امروز نیز بدان وفادار بوده اند «هیچگاه بدجنس نباش!» توانسته جایگاه ویژه ای در نزد همه کاربران فضای وب پیدا کند و بدون تردید تاثیرگذارترین کمپانی فناورانه دنیاست. این شهرت تا بدانجا گسترده یافته که به زعم جامعه شناسان، گوگل اکنون بدل به بخشی از فرهنگ انسان قرن بیست و یکم شده و واژه هایی چون گوگل کردن و گوگلیدن به واژه نامه های مشهوری چون وبستر و آکسفورد نیز راه یافته اند.

یکی از وجوه تمایز گوگل با رقبایش همواره تشویق نوآوری و ایده های نوین در این موسسه بوده است. کارکنان بیشتر به خلاق بودن در کمال آزادی ترغیب می شوند تا انجام ماشین وار وظایف. همین رویکرد بود که منجر به خلق ایده های درخشانی چون فناوری های پوشیدنی، سیستم عامل موبایلی اندروید، خودروهای بدون راننده، انرژی های بازگشت پذیر و پروژه اخیر اینترنت رایگان برای همه شد. دست اندرکاران شرکت، شعار و هدف خود را به جای درآمدزایی و کسب پول، متمرکز بر خلق ایده های نوین، جذب کاربران و سپس درآمدزایی کرده اند. بخش عمده ای از درآمدهای کسب شده نیز همواره معطوف سرمایه گذاری روی پروژه ها و ایده های جدید می شود. و همین امر منجر به خلق درآمد بیشتر و بیشتر برای این کمپانی پیشرو می شود.

دراین مسیر گوگل همواره موفق نبوده و شکست های بزرگی خورده. به طور مثال، سرویس Google Video با ورود یوتیوب به کلی شکست خورد؛ شبکه اجتماعی Google+ به رغم سرمایه گذاری هنگفت با حداقل اقبال مواجه شد. سرویس گوگل ریدر به کلی منحل شد و اتفاقات بسیار دیگر نیز رخ داد اما گوگل از استراتژی خود دست نکشید.

گوگل آینده
همان طور که گفته شد، دست اندرکاران این شرکت با تکیه بر درآمد سرشار خود از تبلیغات در موتورجستجو، هر روز پروژه های جدیدتر و دست نیافتنی در سر می پرورانند و مجدانه در صدد تحقق آن بر می آیند.

پروژه های پیش رو
۱- سرویس فروش و تحویل فوری: گوگل در نظر دارد با ارتقای تجربیات سایت هایی چون ebay و آمازون، سرویس Google Shopping Express خود را در آینده نزدیک راه اندازی کند. با این شعار که هر جنسی از هر نقطه دنیا خریداری می کنید، همان روز به دستتان برسد. فعلا گوگل این سرویس را به طور آزمایشی در حوزه استقرار خود -ایالت سان فرانسیسکو -راه اندازی کرده است.

۲- برنامه های سلامتی: لری پیج، یکی از دو صاحب گوگل، خصوصا به توسعه برنامه های سلامتی توسط شرکت متبوعش علاقه مند است. به همین منظور گوگل شرکت Calico را که در زمینه برنامه های سلامتی از راه دور شهره است، خریداری کرد.

۳- پروژه موبایل Ara: گوگل از امسال تصمیم گرفته به حوزه تلفن های همراه هم ورود کند و نام آن را پروژه آرا یا Google Ara گذاشته است. ایده آن بسیار ساده است. مشتری یک گوشی ارزان و ساده و بدون امکانات از گوگل می خرد. سپس دوربین یا هر چیزی دیگری که خواست، با مراجعه به فروشگاه گوگل خریداری و به گوشی خود اضافه می کند.

به موارد بالا می توان دانشگاه اختصاصی گوگل، تبلت گوگل: تانگو، ابزار های پوشیدنی مانند ساعت های اندرویدی هوشمند، عرضه اینترنت بی سیم به وسیله بالون در سراسر جهان و ... را افزود.

اتهامات گوگل
البته کارکردهای گوگل آمریکایی در یکسال گذشته مورد شکایت بسیاری از شرکت های اروپایی قرار گرفته است.
اتحادیه اروپا ماه در اوایل ماه جاری میلادی گوگل را به تقلب علیه رقبای خود متهم کرد و به اتهام ' آنتی تراست' از بزرگترین موتور سرچ جهان شکایت کرد.
اتحادیه اروپا مدعی شد گوگل نتایج جست و جوی کاربران را به نفع خدمات Google Shopping تغییر داده و نمایش می دهد. اتحادیه اروپا در پی این ادعا علیه سیستم عامل موبایل اندروید، دعوای آنتی تراست اقامه کرد. یکی از اعضای شورای رقابت گفت، شرکت گوگل که بخش اعظم جست و جوی اینترنتی را در اختیار دارد، طی اظهارنامه ای نسبت به اقامه دعوای شورای اروپا اعتراض کرده است.

بر اساس اظهارات این عضو کمیسیون، اگر در نتیجه تحقیقات معلوم شود که گوگل نتیجه جست وجوی کاربران را به نفع خدمات خود تغییر داده است، متحمل مجازات های قانونی خواهد شد و ناچار است شیوه کسب و کار خود را در اروپا تغییر دهد.
گفته می شود شرکت گوگل در پی جست وجوی کاربران اروپایی، خدمات مرتبطی را که خود ارایه می کند، در صدر نتایج جست وجو نمایش می دهد و از طریق نفوذی که به دلیل ارایه خدمات رایگان جست و جو در بین کاربران اینترنتی به دست آورده است، سایر محصولات و خدمات خود را تبلیغ کرده و سایر رقبا را به طور غیرمنصفانه از چرخه رقابت خارج می کند.

از سال ها قبل بسیاری از غول های فناوری، کمیسیون اروپایی را برای مجازات رقبای خارجی خود تشویق می کردند؛ چراکه کمیسیون اروپایی علاوه بر جریمه های نقدی، می تواند شرکت هایی را که بر خلاف قواعد حقوق رقابت اتحادیه مشغول به فعالیت هستند به تغییر رویه های تجاری وادار کند و اساسا مدل کسب وکار آن ها را دگرگون کند.
 
کد مطلب: 36050
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام