پاسخ به 73 سوال درباره خصوصيسازي شركت مخابرات ايران
1- نحوه خصوصيسازي مخابرات
سياستهاي كلي اصل 44 مبناي سياست خصوصي مخابرات است، مطابق بند «ج» اين سياستها تكليف شده تا شركتهاي مخابراتي كه شبكه مادر را اداره نميكنند، مالكيت آنها به بخش خصوصي واگذار شود. براي اين كار بررسي فني در شبكه مخابراتي مادر تخصصي صورت گرفت و پس از آن مقرر شد همه شركتها به جز شركت زيرساخت به بخش خصوصي واگذار شود. بنابراين 32 شركت مخابراتي به صورت يكپارچه در قالب شركت مخابرات ايران براي واگذاري به بخش خصوصي تا سقف 80 درصد كه در مصوبه وزيران مشخص شده، پيشنهاد شده است. بنابراين در سال 85 سياستها و چارچوبهاي كلي نحوه واگذاري شركتهاي مخابراتي در هياتدولت مورد تصويب قرار گرفت و مقرر شد تمام 32 شركت به صورت يكپارچه در قالب شركت مخابرات ايران از طريق بورس واگذار شود. در مورد نحوه واگذاري نيز، 20 درصد از سهام مخابرات دولتي خواهد ماند. 40 درصد از سهام در قالب سهام عدالت، 5 درصد سهام كاركنان و مديران و 35 درصد باقي مانده در بورس عرضه ميشود.
2- اهداف و سياستهاي اصل 44 قانون اساسي در زمينه خصوصيسازي
رشد اقتصاد ملي، گسترش مالكيت به منظور تامين عدالت اجتماعي و ارتقاي كارآيي، بهره وري بنگاههاي اقتصادي، افزايش رقابتپذيري در اقتصاد ملي از جمله اهداف موردنظر است.
3- مشكلات خصوصيسازي مخابرات
تفكيكناپذيري خدمات عمومي از ماهيت مخابرات، ضرورت دسترسي عامه مردم به خدمات عمومي، وجود اثرات شبكه اقتصادي سياسي امنيتي و اجتماعي و مشكلات محاسبه اقتصادي اثرات شبكه از مشكلات اين راه است.
4- چگونگي تركيب سهام شركت مخابرات در بخش خصوصي
آنچه كه صددرصد شده اين است كه 20 درصد سهام دولتي است و بنابراين به طور حتم دولت يك عضو در هياتمديره خواهد داشت. ابلاغيه بند «ج» اصل 44 ميزان سهام عدالت را تا 40 درصد قابل واگذاري دانسته است كه سازمان خصوصيسازي و اقتصاددانان سازمان بورس تصميم نهايي را در اين باره خواهند گرفت. در مورد شركت مخابرات ايران هنوز تصميمي نگرفته است. سهام عدالت سهام دولتي محسوب نميشود بلكه از طريق تعاونيهايي كه در استانها تشكيل ميشود واگذار شده و با اين فرض كه 40 درصد سهام در قالب سهام عدالت واگذار ميشود دو نفر از اين بخش وارد هياتمديره خواهند شد و ساير سهامداران نيز دو عضو ديگر معرفي خواهند كرد. بقيه سهام ميتواند به صورت بلوكي واگذار شود و يا به صورت عام اما تصميم نهايي هنوز گرفته نشده است. تا زماني كه 51 درصد از سهام شركت واگذار نشده باشد، شركت دولتي به شمار ميرود، البته شركتي دولتي كه بر اساس قانون تجارت اداره ميشود. اگر چه از زمان مصوبه در فهرست شركتهاي واگذار شده قرار ميگيرد و از ابتداي امسال شركت در قالب قانون تجارت اداره ميشود.
5- دلايل منجر به ابلاغيه اصل 44 قانون اساسي
ابلاغ اصل 44 قانون اساسي در سال 84 اتفاق افتاد. در آخر اصل 44 بندي آورده شده كه اذعان ميدارد در سه بخش دولتي، تعاوني و خصوصي تا جايي كه با اصول ديگر اين بند مطابق باشد و از محدوده قوانين اسلام خارج نشده و موجب رشد و توسعه اقتصادي كشور شود و مايه زيان جامعه نشود، مورد حمايت قانون جمهوري اسلامي ايران است. خود قانون پيشبيني كرده كه محدود كردن فعاليتها در مجموعه دولتي و تعاوني تا زماني در قانون معتبر است كه شامل رشد و توسعه اقتصادي كشور و مايه زيان نشود. مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان هيات عالي مستشاري مقام معظم رهبري و تشخيص معظم له در بررسيها به نتايجي رسيدند كه تغييرات بر اساس پاراگراف آخر اصل 44 تغيير يابد. زيرا رشد اقتصادي جامعه در مرحلهاي قرار گرفته بود كه به نظر ميرسيد سيستم دولتي به تنهايي پاسخگوي نياز كشور نيست. اصل 44 داراي دو بخش است.
به عبارتي صدر و ذيلي دارد. در بندهاي مذكور تكليف سازمانهايي كه در ذيل اصل 44 قرار دارند مشخص شد. پس از ابلاغ تفسير اصل 44 ما كه در مخابرات بوديم و در صدر سازمانهاي قيد شده در اصل 44 قرار داشتيم، نسبت به نحوه خصوصيسازي شركت مخابرات ترديد كرديم. تا اين كه در مرداد ماه سال 1385 بند ج تفسير اصل 44 ابلاغ شد و شركتها و سازمانهاي صدر اصل 44 نيز تعيين تكليف شدند. در كل علت ابلاغ اين موضوع بحثهاي اقتصادي مرتبط با جهان و جامعه است و اين اعتقاد وجود دارد كه رشد و توسعه جامعه با سرمايهگذاري صورت ميگيرد و سرمايه باعث توليد و رونق اقتصادي و در نتيجه رفاه مردم ميشود. تمامي سازمانها و شركتهايي كه در صدر اصل 44 نام برده شده اند از نظر ابلاغيه در يك اولويت قرار دارند.
6- تعداد تبديل كاركنان دولتي به غير دولتي
با توجه به وجود 33 شركت مخابراتي، تعداد 40 هزار نفر در اين شركتها مشغول به كار هستند كه با اجراي خصوصيسازي به بخش خصوصي واگذار ميشوند.
7- مبناي ارزشگذاري سهام مخابرات
شركت مخابرات ايران يك شركت توليدي محض نيست، بلكه توليدكننده خدمات است. بنابراين نه سرمايه ميتواند ارزش سهام را مشخص كند نه سود فعلي، بلكه پروانهاي كه براي اپراتور اول (مخابرات ايران) صادر و سقف و كفي كه در آنجا تعيين خواهد شد، در قيمتگذاري سهم به سزايي خواهد داشت. پروانه ارزش سهام را مشخص ميكند كه به داراييهاي مخابرات ارتباط چنداني ندارد.
8- تاريخ دقيق زمان واگذاري
نميتوان به صورت دقيق تاريخي را پيشبيني كرد، زيرا عمليات اجرايي در سازمان خصوصيسازي انجام ميشود. پيشبيني شده اين كار از نيمه دوم سال 86 شروع و حداكثر تا پايان سال محقق شود.
9- ميزان ودايع تمام مشتركان تلفن ثابت و همراه چقدر و دليل اخد آن
مبلغ كل ودايع تمام مشتركان تلفن ثابت و همراه حدود 6 هزار ميليارد تومان است و علت دريافت اين مبالغ از مشتركان ارائه خدمات با تعرفه پائينتر بوده است.
10- مهمترين چالش پيش روي دولت در امر واگذاري
نحوه تبديل ودايع 38 ميليون مشترك تلفن همراه و ثابت، مهمترين چالش پيش روي اين شركت است كه هر چه زودتر در تعاملي كه با سازمان خصوصيسازي وجود دارد تكليف آن روشن ميشود.
11- محاسبه ودايع به روز محاسبه و نحوه بازگرداندن ودايع به مشتركان
ودايع به روز محاسبه نميشود چرا كه مبالغ مزبور به صورت وديعه نزد مخابرات بوده و چون حساب نگهداري آن كاملاً جدا بوده و براي توسعه شبكه استفاده نشده، لذا به روز محاسبه نميشود و در صورت تقاضاي مشتركان عين مبلغ مسترد ميگردد. قوانين موجود اجازه به روز شدن ارزش ودايع را به شركتهاي دولتي نميدهند؛ چرا كه ودايع در ترازنامه جزو بدهيها تلقي ميشود و به پيشنهاد شركت مخابرات ايران، تصميمگيري در اين زمينه به سازمان خصوصيسازي سپرده شده است.
12- نحوه تعلق گرفتن سهام به كاركنان
5 درصد از سهام مخابرات (حداكثر تا 30 ميليون براي هر نفر) به كاركنان شركت مخابرات ايران، شركتهاي مخابراتي استاني، شركت ارتباطات سيار، شركت فناوري اطلاعات و شركت ارتباطات زيرساخت كه محل خدمت آنان در يكي از شركتهاي تابعه قابل واگذاري به بخش خصوصي تعيين شود واگذار ميشود. همچنين اين سهام به كاركناني تعلق خواهد گرفت كه محل خدمت آنان تا قبل از اعلام ليست نهايي كاركنان شركت مادر تخصصي به سازمان خصوصيسازي در يكي از شركتهاي قابل واگذاري به بخش خصوصي تعيين شده است.
13- نحوه واگذاري 5 درصد سهام مخابرات به كاركنان
در ابلاغيه مقــام معظم رهبري آمده است كه براي ترغيب و تشويق كـاركنان شركتهايي كـه خصوصي ميشوند تا 5 درصد سهام به صورت اقساط 10 ساله به آنها واگذار شود. خوشبختانه سازمان خصوصيسازي آييننامه اين موضوع را تدوين كرده، هر كارمند ميتواند حداكثر تا 30 ميليون تومان داراي سهام اقساطي شود. اقساط سهام مزبور از محل سود سالانه سهام كسر ميشود. حداقل و حداكثر اين ميزان در اين آييننامه به صراحت آورده شده است. اين 5 درصد سهام كاركنان هيچ ارتباطي با سهام عدالت ندارد. از طرفي كارمندان فعلاً مشمول دريافت سهام عدالت نميباشند. از آنجا كه سهام به صورت اقساط به كارمندان ارايه ميشود. بديهي است كه هنوز به طور كامل اين سهام متعلق آنها و در زمره داراييهايشان نيست. (اصل خبر در سايت است)
14- فروش سهام توسط كاركنان
اگر كارمندي قصد فروش سهام را داشته باشد ميتواند تا درصدي كه اقساط آن را پرداخت كرده است تسويه و بعد به فروش برساند.
15- كميسيونهاي تخصصي براي تسريع خصوصيسازي مخابرات
شش كميسيون تخصصي براي تسريع خصوصيسازي در مخابرات ايران تشكيل شده است:
كميسيون فني اطلاع رساني به رياست دكتر زارعيان مديركل روابطعمومي شركت مخابرات ايران
كميسيون اخذ پروانه اپراتور اول براي شركت مخابرات ايران به رياست دكتر علمايي مديركل دفتر مشاركتهاي بخش غير دولتي و امور سهام، كميسيون فني تدوين آييننامه معاملات مخابرات به رياست آقاي بيگدلي معاون مالي و اداري مديرعامل شركت مخابرات ايران، كميسيون تامين و تقاضاي اطلاعات مورد نياز سازمان هاي بورس و خصوصيسازي به رياست ابراهيمي معاون بررسيهاي اقتصادي مديرعامل شركت مخابرات ايران، كميسيون فني اساسنامه و تشكيلات شركت به رياست عينالهي مديركل دفتر نوسازي و تحول اداري شركت مخابرات ايران، كميسيون فني آييننامه استخدام و پرداختها به رياست اسدنژاد مديركل امور اداري و نيروي انساني
16- تعهدات مخابرات به كاركنان
در زمان خصوصيسازي و بعد از آن هيچ برنامه تعديلي در نظر گرفته نشده است زيرا مخابرات در حال تدوين يك طرح تجاري ست كه بر اساس آن پروانه اخذ خواهد شد لذا كاهش نيروي انساني نخواهد داشت. اما براي آگاهي همكاران در بند 6 مصوبه هياتدولت به صراحت قيد شده كه تمامي تعهدات شركت مخابرات ايران در قبال كاركنان، اعم از حقوق و مزايا، بيمه و بازنشستگي و ساير تعهدات كماكان محفوظ و در تعهد شركت واگذار شده باقي ميماند.
17- مصوبه دولت براي انتقال تعهدات مخابرات در مورد كاركنان به شركت واگذار شده ، پس از واگذاري
بند 6 مصوبه هياتدولت در مورد نحوه واگذاري شركتهاي مخابراتي و انتقال كليه تعهدات مخابرات در مورد كاركنان به شركت واگذار شده بعد از واگذاري هم اعتبار دارد. بنابراين در جلسهاي با سازمان خصوصيسازي راههايي اتخاذ و مقرر شد اين بند عيناً در متن قراردادهاي فروش سهام شركت مادر تخصصي ايران نيز منظور شود.
18- تكليف نيروهاي مازاد پس از خصوصيسازي
اگر شركت خصوصي شد و نيروي مازاد اعلام كند معاونت برنامه ريزي نهاد رياستجمهوري (سازمان مديريت و برنامهريزي سابق) مكلف است اين نيروها را در بين ساير سازمانها و شركتهاي دولتي جا به جا كند. اما در طرح تجاري به هيچ عنوان نيروي مازاد نخواهيم داشت. شايد شاخهاي منحل شود اما در مقابل بخشها و شاخههاي جديدي شكل ميگيرد. شركت مخابرات تاكنون به دليل دولتي بودن هرگز نتوانسته در ساير كشورها كار كند. اين در حالي است كه همه ميدانند اين شركت در زمينه تلفن ثابت و حتي سيار تخصصهاي لازم را حداقل براي 10سال آينده دارد. كشورهايي هستند كه به خدمات اين شركت نياز دارند و ما ميتوانيم با صدور خدمات فني و مهندسي، شغل جديد ايجاد كنيم. زماني كه خصوصي شديم اين محدوديتها براي ما از ميان ميرود و مخابرات راحتتر ميتواند از نيروهايش براي انجام ماموريتهاي برون مرزي استفاده كند.
19- وضعيت استخدام نيرو در سازمان
مساله استخدام منتفي نشده شركت مخابرات ايران نيز مكاتباتي با سازمان خصوصيسازي داشته تا نظر آنها را دريافت كند. ضمن آنكه كار از نظر ما ادامه دارد، مگر اينكه سازمان خصوصيسازي به صلاح نداند كه اين مساله امري بعيد به نظر ميرسد.
20- تاثير ميزان سودآوري و درآمد زايي اين شركتها در افزايش پرداختهاي پرسنلي
بدون شك افزايش سود موجب افزايش پرداختهاي پرسنلي خواهد شد. به شرط آنكه سودآوري ناشي از بهرهوري باشد نه حاصل از شرايط اجتماعي. در حال حاضر ما استانهايي را مشاهده ميكنيم كه به خاطر شرايط اجتماعي سودآور نيستند اما از لحاظ مديريت و نيروي انساني از بهرهوري بالايي برخوردارند. بنابراين آنچه كه در ميزان دريافتيها تاثير مستقيم دارد افزايش بهرهوري نيروي انساني است در عين حال همه كاركنان (سهامدار) در سود شركت هم سهيم هستند.
21- سرنوشت نيروهاي بخش پيمانكاري در ساختار جديد شركت
قطعاً مخابرات به خدمات اين گروه نيز نياز خواهد داشت. تا پيش از اين دولت اجازه نميداد شركت با خود اين نيروها قراردادها ببندد و از طريق پيمانكار اين كار صورت ميگرفت، اما از زماني كه شركت خصوصي شود، به نوعي پيمانكار دولت به شمار ميرود بنابراين وجود واسطهها بيمعني ميشود. حتي در طرح تجاري كه در حال تدوين است اين امكان درنظر گرفته شده تا شركتهاي مخابرات استاني شركتهاي زيرمجموعهاي براي خود داشته باشند. در مجموع خصوصيسازي به نفع تمامي كاركناني است كه تخصص دارند و ميخواهند كار كنند.
22- تكليف توسعه مخابراتي مناطق محروم و كم درآمد در زمان واگذاري
خصوصي شدن شركت هيچ تاثيري بر اين موضوع ندارد. مناطقي وجود دارد كه سرمايهگذاري در آنجا سودي براي شركت ندارد. سرمايهگذاري در اين مناطق اصطلاحاً خدمات اجباري نام دارد. خدمات اجباري را دولت تامين خواهد كرد نه مخابرات. در نقاطي كه شركت احساس كند سودي عايدش نخواهد شد سرمايهگذاري نخواهد كرد. به عنوان مثال تلفنهاي همگاني جادهاي از جمله الزامات دولت بود كه بايد اجرا ميشد و هيچ سودي براي شركت نداشت. بنابراين دولت تامينكننده بودجه موردنياز براي اين گونه مناطق خواهد بود. ممكن است دولت ارايه خدمات در اين گونه نقاط را به شركت مخابرات ايران واگذار كند و يا اپراتور ديگر وارد شود و با قيمت كمتر همان كار را انجام دهد. براي توسعه مناطق محروم، شركت خصوصي شده ميتواند داوطلبانه توسعه را ادامه دهد، هزينهها را از دولت بگيرد و يا بخشي از حقالسهم دولت را به اين كار اختصاص دهد.
23- انتقال كاركنان به بخشهايي از وزارت كه دولتي باقي ميماند
چنانچه در وزارتخانه رديفهاي خالي وجود داشته باشد كاركنان مختارند به آنجا بروند و هيچ محدوديتي براي جابه جايي وجود ندارد. نه تنها محدوديت نداشته بلكه از دولت مجوز گرفته شده كه جابه جايي منابع انساني بلامانع باشد و همكاران بتوانند علاوه بر سازمان و نهادهاي وابسته به وزارتخانه به ساير سازمانها منتقل شوند و در اولويت قرار داشته باشند.
24- تكليف نيرويهاي قراردادي كه رسمي نشدهاند
وجود قوانين خاص مانع آن شد تا بتوانيم نيروهاي موردنياز خود را رسمي كنيم آنقدر قوانين دستوپاگير در اين مورد وجود داشت كه اين مساله را به تعويق انداخت. برگزاري آزمون و شركت مجدد نيروهاي قراردادي در آزمون خود يك مانع بزرگ بود. شرايطي نظير دارا بودن معدل تحصيلي بالاي 16 و سابقه كار در شركت و ... از جمله اين موانع بود. اگر قرار بود كه بر اساس مجوز استخدامي و مقررات موجود به جذب نيرو مي پرداختيم شايد بسياري از نيروهاي قراردادي جا ميماندند. كساني كه سالها زحمت كشيدند و نسبت به كار خود تسلط دارند. در حال حاضر منتظر نظر سازمان خصوصيسازي هستيم تا تغيير وضعيت صورت پذيرد. اما آزمون اوليه برقرار است و در مراحل بعد مانند گزينش و مصاحبه علمي راحتتر با اين موضوع برخورد ميشود.
25- وضعيت خدمات رفاهي طرحهايي نظير طرح درمان، حق مسكن، بن و ساير پرداختها
معمولاً اينگونه موارد در تمام شركتهاي خصوصي وضعيت بهتري دارند. چون مقررات دولتي حاكم نيست. هر چند در زماني كه شركت دولتي است مشكلاتي بر اساس ماده 44 قانون تنظيم مقررات مالي در نحوه پرداختها وجود دارد. اما با خصوصي شدن مقررات دولتي شامل حال ما نخواهد شد. ضمناً با مجوزي كه اخيراً از سوي رئيسجمهور محترم ارائه شده، مخابرات ايران تا زمان واگذاري از اجراي آن بند از قانون بودجه سال 86 كه منجر با كاهش پرداختيهاي ياد شده ميشد استثنا گرديده است. بنابراين پرداختيهاي ياد شده مطابق با قانون بودجه سال 86 ادامه يابد.
26- چگونگي انتخاب مديران شركت مخابرات
مجمع شركت مخابرات ايران (سهامداران) هياتمديره اين شركت را تعيين ميكند. هياتمديره شركت مخابرات ايران، هياتمديره ساير شركتها را انتخاب ميكند. ساير مديران به روش فعلي با نظر مديران عامل انتخاب ميشوند.
27- امكان حضور اپراتورهاي خارجي براي حضور در روند خصوصيسازي مخابرات
تا 49 درصد ممكن است.
28- استفاده از تجربيات كشورهاي خارجي در خصوصيسازي
32 شركت خصوصي شده مخابراتي بررسي شده است. مالزي، تركيه و هندوستان وضعيتي شبيه ما دارند كه بررسي شده است.
29- چگونگي ساختار تشكيلاتي شركت پس از خصوصي شدن
آنچه مسلم است ساختار قويتر شده و با كوچكسازي به تخصص اهميت بيشتري داده خواهد شد.
30- تفاوت نظام هماهنگ با قانون تجارت در زمينه وضعيت كاركنان
پرداخت حقوق در قانون تجارت توسط هيات مديره تعيين ميشود.
31- آيا هيچ نهاد مالي وجود دارد تا به افراد حقوقي كه بخواهند در مخابرات سرمايهگذاري كنند، تسهيلاتي مالي و اعتباري بدهد؟
اين نهاد را دولت بايد ايجاد كند. در اكثر كشورها بانك سرمايه گذاري در بورس وجود دارد.
32- امكان حقوقي دولت براي انتقال كه كارمندان دولتي مخابرات به شركت خصوصي
دولت از كاركنان ميخواهد به ساير شركتهاي دولتي بروند. حق انتقال اجباري تا 50 درصد وجود دارد.
33- نحوه واگذاري سهام در قبال وديعه ، مالكيت خطوط و نحوه نقلوانتقال و جابجايي خط
در آييننامههايي كه تدوين ميشود، پيشبيني خواهد شد.
34- ماهيت شركتهاي مخابرات استاني
ماهيت حفظ ميشود شركت مستقل با هياتمديره و زير نظر شركت مادر تخصصي
35- نحوه تامين مالي و جايگزين اخذ وديعه از مشتركين
حق نصب گرفته ميشود.
36- تكليف نوع بيمه كاركنان 9 درصدي پس از واگذاري
فعلاً هر فرد در موقعيت خود ميماند، مگر آنكه شركت خصوصي شده با بيمهها قرارداد جديد منعقد كند.
37- تكليف نوع بيمه كاركنان 9 درصدي پس از واگذاري چه ميشود؟ آيا همچنان 9 درصدي ميمانند يا همه 7 درصدي ميشوند؟
كاركناني كه تا حالا مدارك خود را گرفتهاند مورد قبول بخش خصوصي است ولي در آينده آموزش بايد منطبق با نيازهاي شركت جديد باشد.
38- تكليف پاداشهاي آخر خدمت و طلبهايي مثل ذخيره مرخصي كاركنان
مثل شرايط فعلي عمل مي شود.
39- نقش ديوان محاسبات به عنوان ارگان نظارتي بر مخابرات
در مخابرات خصوصي شده خير.
40- وجود چه قوانيني اجازه به روز شدن ارزش ودايع را به شركتهاي دولتي نميدهد؟
قانوني براي محاسبه وديعه به روز نداريم.
41- تكليف عدم پاسخگويي يك شركت خصوصي پس از خريد سهم مخابرات به مشتركان
سازمان تنظيم مقررات پروانه آن شركت را باطل ميكند.
42- تكليف لاوصوليهاي مخابرات از مشتركان در زمان واگذاري
بايد راه حل پيدا كنيم.
43- شركت مخابرات براي كشف قيمت چه پيشنهاد مشخصي را ارايه كرده است؟
پيشنهادي نداده است.
44- تكليف پول بدست آمده از فروش سهام مخابرات به بخش خصوصي
به خزانه واريز ميشود و توسط دولت هزينه ميشود.
45- آيا 40 هزار نيروي شاغل مخابرات ايران نمي توانند با سرمايهگذاري 20 درصد از سهم مخابرات را خريداري نمايند؟
هر فرد حقيقي و حقوقي مي تواند از طريق بورس سهام مخابرات را خريداري كند.
46- چند نفر از پــرسنل شركت مخابرات ايران بعد از خصوصي سازي در شركت ارتباطات زيرساخت ميمانند ؟
در استانهايي كه مركز SC دارند حدوداً 15 تا 20 نفر مي مانند در استانهايي كه مركز SC ندارند اما بيش از 4 مركز PC دارند بين 10 تا 15 نفر ميمانند.
47- تكليف پرسنلي كه در مراكز PC كار ميكنند
به شركت مخابرات استان منتقل و جزء پرسنل آن شركت محسوب ميشوند.
48- چگونگي انتقال از شركتهاي استاني به شركت زيرساخت
اين قبيل كاركنان تا قبل از ورود به بورس ميتوانند درخواست خود را مستقيماً به شركت زيرساخت ارائه كنند . درخواستها در كميتهاي كه به همين منظور در شركت ارتباطات زيرساخت تشكيل شده است مطرح و در صورت موافقت با انتقال، اقدام خواهد شد.
49- آيا كساني كه 5 درصد سهام را دريافت مي كنند ميتوانند بعد از دريافت آن بازهم به شركت زيرساخت منتقل شوند؟
بله ميتوانند، ليكن پس از تسويه حساب سهام دريافتي.
50- سرنوشت كاركناني كه مدرك تحصيلي كارشناسي كاربردي از مركز آموزش مخابرات دارند
مدرك تحصيلي اين بخش از همكاران در شركت خصوصي شده ارزيابي خواهد شد. ممكن است با توجه به تخصص اين افراد امتيازات بيشتري به آنها اعطا شود. ليكن اين امكان هم وجود دارد كه مداركي بعد از ارزيابي فاقد ارزش تشخيص داده شود. لذا پيشنهادي براي جابجايي يا عدم جابجايي نداريم.
51- تكليف بيمه و مطالبات كاركنان اعم از وام مسكن، مرخصي
هيچ تغييري نميكند. بلكه تمام مطالبات بعد از خصوصيسازي توسط شركت خصوصي عيناً پرداخت ميشود.
52- آيا همكاران ميتوانند علاوه بر سهام ترجيهي، سهام اضافي ديگري نيز دريافت كنند؟ در اين صورت سقف آن چه ميزان است؟
بله ميتوانند. سقف آن بستگي به بازار بورس و ميزان توانايي مالي همكاران در خريد سهام دارد.
53- نحوه تغيير صندوق بيمه كاركنان عضو صندوق بازنشستگي كشوري بعد از خصوصيسازي و يا در مراحل خصوصيسازي
بله به اختيار خود ميتوانند. ضمن آنكه در صورت اجباري بودن اين اقدام، شركت خصوصي موظف است مابهالتفاوت دو صندوق را به كارمند پرداخت كند.
54- در ادارات شايعه شده است كاركناني كه فرم درخواست سهام 5 درصدي ترجيهي را تكميل و ارائه كنند عملاً جزء پرسنل شركت خصوصي محسوب شده اند و در صورت عدم تكميل آن دولتي باقي خواهند ماند. آيا صحت دارد؟
خير صحت ندارد. در واقع هر نوع انتقالي تابع ضوابط و قوانين خود است و تكميل يا عدم تكميل فرم ارتباطي با انتقال ندارد. ضمناً در صورت عدم تكميل فرم درخواست سهام از سهامدار شدن محروم خواهند شد.
55- آيا كاركناني كه فرم درخواست سهام را تكميل نكنند متضرر خواهند شد؟
بله كاركناني كه درخواست انتقال ندادهاند و تمايل خود را به ماندن در شركت خصوصي اعلام كردهاند، در صورت عدم تكميل فرم سهام متضرر شده و از سهامدار شدن محروم ميشوند.
56- وضعيت حقوق و مزاياي كاركنان
با توجه به بند 6 مصوبه هيأتدولت كليه حقوق و مزاياي كاركنان در شركت خصوصي به قوت خود باقي است.
57- زماني كه سهام شركت هنوز در بورس معامله نشده و فاقد ارزش معاملاتي است، مفهوم قيمت ميانگين چيست؟
مفهوم قيمت ميانگين، متوسط ارزش ورود به بورس است به عنوان مثال اگر روز ورود مبلغ 2000 ريال ارزش هر سهم باشد و بعد از كشف قيمت عدد 3000 ريال، ارزش ميانگين 2500 ريال خواهد بود كه فقط براي هر فرد 5 ميليون تومان با اين قيمت داده خواهد شد.
58-اگر پاسخ سؤال قبلي منظور قيمت كارشناسي است و پس از ورود به بورس ارزش معاملاتي به مراتب پايينتر از قيمت كارشناسي باشد، ما بهالتفاوت ارزش معاملاتي روز و قيمت كارشناسي را چه كسي بايد پرداخت كند؟
اصولاً حضور متقاضيان سهام در بورس جهت خريد سهام يك ريسك اقتصادي است كه البته پيشبيني ميشود صاحبان سهام ترجيهي تحت هيچ شرايطي متضرر نشوند.
59- نحوه اخذ پول سهام ترجيهي از كارمندان به چه صورت است؟
از محل سود سهام. البته چنانچه كاركناني بخواهند قبل از زمان مقرر پول سهام را بپردازند اين امكان وجود دارد كه هم به صورت يكجا و هم به صورت پرداخت از حقوق اقدام شود.
60- اگر كارمندي در شرف بازنشستگي باشد نحوه مفاصاحساب سهام با وي چگونه خواهد بود؟
هنوز مشخص نشده. ليكن پيشبيني ميشود به همان شيوه پاسخ سؤال قبلي عمل شود.
61- اگر پايه 5 درصد سهام را مطابق قانون به كارمند بدهند، هدف از اخذ مجوز كتبي (فرم درخواست سهام ) چيست؟
اين سهام صرفاً به كاركناني پرداخت ميشود كه موافقت خود را با تكميل فرم درخواست سهام اعلام كرده باشند.
62- آيا همكاراني كه داراي سابقه 25 سال و بالاتر هستند بعد از خريد سهام ترجيهي مشمول قانون بازنشستگي پيش از موعد كاركنان دولت مي شوند يا خير؟
بله مشمول اين قانون مي شوند.
63- پس از واگذاري 51 درصد سهام شركت مخابرات از طريق بورس و تبديل آن به شركت خصوصي، نحوه استفاده از قانون بازنشستگي پيش از موعد به عنوان حقوق مكتسبه (با لحاظ اجراي قانون مذكور در مدت 3 سال ) چگونه خواهد بود و آيا همكاران ميتوانند از مزاياي قانون فوق برخوردار شوند يا خير؟
با توجه به ابقاء قانون در لايحه خدمات كشوري قانون معتبر براي صندوق است و براي سه سال اعتبار دارد.
64- كاركناني كه سهام ترجيهي را خريده اند در صورت بازنشسته شدن ملزم به پرداخت نقدي و تسويه حساب سهام خريداري شده ميباشند يا خير؟
يا بايد تسويه كنند و يا اينكه ضامن معتبري را معرفي و يا اجازه كسر از حقوق بازنشستگان در صورت عدم كفاف سود سهام داده شود.
65- آيا پروانه شركت مخابرات ايران در اختيار كاركنان قرار ميگيرد؟
به زودي اين اقدام صورت خواهد گرفت.
66- آيا كارمندان داراي 20 سال سابقه خدمت ميتوانند پس از انتقال به بخش خصوصي و سپري نمودن 25 سال سابقه خدمت از مزاياي مصوبه بازنشستگي پيش از موعد (25 سال خدمت با 30 روز حقوق) استفاده نمايند؟
مصوبه سه سال اعتبار دارد بنابراين در طول اين مدت كاركنان بالاي 23 سال خدمت ميتوانند استفاده كنند.
67- اكثر كاركنان استخدامي دهه 1360 و 1370 از خانوادههاي رزمنده، ايثارگر، شهدا، جانبازان گزينش شدهاند. اكنون با سابقه خدمت 20 تا 25 سال آيا شركت مخابرات به پاس خدمت چندين ساله پاداشي (مشابه خريد خدمت) براي آنها در نظر گرفته است؟
اين كاركنان با سابقه مربوط به بخش خصوصي منتقل ميشوند و سوابق پاداشت همچنان محفوظ است.
68- كاركنان مخابرات كه بيمه تأمين اجتماعي هستند بخش قابل توجهي از حقوق خود (27 درصد) را ماهيانه واريز مينمايند. با توجه به پرداخت اين رقم در ساليان متمادي و با امعان نظر به اينكه در هنگام بازنشستگي تنها ميانگين حقوق دريافتي دو سال آخر مبناي محاسبه پرداخت حقوق بازنشستگي ميباشد اگر چنانچه در دو سال آخر خدمت به هر دليلي توسط بخش خصوصي حداقل حقوق پرداخت شود آيا حق اينگونه كارمندان با توجه به پرداخت بيمه سنوات قبل ضايع نخواهد شد؟
اين پرداختها براساس قانون استخدام كشوري، قانون كار و قانون صندوق مربوطه است كه بصورت كلي محاسبه و پرداخت ميشود و بايد حقوق مكتسبه طبق مصوبه دولت رعايت شود.
69- با توجه به اينكه تعدادي از كاركنان شركت كه داراي 2- تا 25 سال خدمت ميباشند اكثراً داراي مدرك تحصيلي ديپلم و يا زير ديپلم هستند آيا جايگاهي براي ايشان در بخش خصوصي يا دولتي ديده شده است؟
با توجه به قوانين موجود و نياز سازمان به تخصص و توانمندي اين عزيزان تا پايان خدمت 30 سال، اميدواري به آينده را صددرصد ميكند.
70- اگر پروانه صادر شده، حيطه كار و موضوع فعاليت شركت جديد معلوم است چرا در سايت جهت استفاده گذاشته نميشود و اگر هنوز پروانه صادر نشده چطور ارزشگذاري شده است؟
بزودي پروانه در اختيار همه همكاران قرار خواهد گرفت.
71- اگر ارزش پروانه صادره ملاك استفاده در بورس است چرا دنبال وضع قانون و استفساريه از مجلس در مورد تبديل ودايع به سهام هستند؟
ودايع جزو داراييها نيست بنابراين بايد تعيين تكليف شود.
72- با توجه به اينكه گفته ميشود بخش دوم سهام (20 برابر حقوق و مزايا) انتخابي است و اجباري نيست. پس چرا فرم به صورت كلي تهيه شده، بهتر نيست 5 ميليون جدا باشد و 20 برابر جدا؟
هر دو اختياري است به هيچ عنوان اجباري در كار نيست.
73- آيا پاسخهاي داده شده به برخي سؤالات مطرح شده نظر شخصي مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران ميباشد يا متكي به مستندات است؟ اگر برگرفته از مستندات ميباشد لطفاً مأخذ را معرفي فرمائيد؟
بخشنامهها و آييننامهها، ضوابط و قوانين مربوطه كاملاً واضح و شفاف است. كه از آن جمله ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
1- قانون مديريت خدمات كشوري
2- قانون تجارت
3- مصوبه هيئت وزيران مرتبط با موضوع
4- قوانين مرتبط، بورس اوراق بهادار و امثالهم.