۰
plusresetminus
شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۵۹

چرا شركت فناوري اطلاعات به سازمان تبديل مي‌شود؟!

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شركت فناوري اطلاعات ايران با توجه به نياز روزافزون كشور به برقراري و توسعه شبكه‌هاي رايانه‌يي و ارتباط آن‌ها به يكديگر و درنهايت اتصال به شبكه‌هاي جهاني و با هدف ايجاد زيرساخت‌هاي ارتباطي لازم براي تحقق چنين امري و نيز امكان دسترسي به منابع اطلاعاتي، خدمات و برنامه‌هاي كاربردي داخلي و خارجي تحت عنوان امور ديتا از سال 1370 به عنوان يكي از قسمت‌هاي زيرمجموعه وزارت پست و تلگراف و تلفن سابق آغاز به كار كرد. هم‌زمان با تغيير نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در سال 1382، تغييراتي در سطح شركت‌هاي تابعه رخداد. در اين رابطه امور ارتباطات ديتا ضمن تغيير هويت در تابستان 83 به "شركت ارتباطات داده‌ها" تغييرنام يافت و در تابستان 1384 با توجه به توسعه اهداف و ماموريت‌هاي شركت، نام آن به «شركت فناوري اطلاعات» تغيير يافت. فعاليت و وظايف شركت مديريت حمايت و ساماندهي امور مربوط به امنيت فضاي تبادل اطلاعات، نرم‌افزار و سخت‌افزار، بالا بردن آمادگي الكترونيكي، توسعه اينترنت، توسعه فناوري اطلاعات و كاربردهاي آن در كشور هم‌چنين مديريت و نظارت بر يكپارچه‌سازي فعاليت‌هاي حوزه فناوري اطلاعات و كاربردهاي الكترونيكي از جمله وظايف شركت فناوري اطلاعات اعلام شده است. هدايت بخش فناوري اطلاعات كشور به‌عنوان كارگزار وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و ارائه پيشنهاد سياست‌هاي حمايتي از بخش خصوصي براي فراگير كردن كاربرد فناوري اطلاعات در كشور هم يكي ديگر از وظايف اين شركت عنوان شده است. اما اخيرا شنيده شد كه بحث‌هاي جدي در مورد تبديل اين شركت به سازمان فناوري اطلاعات در سطوح تصميم‌گيري مطرح است و به احتمال زياد به‌زودي شركت فناوري اطلاعات به سازمان تبديل خواهد شد. ظاهرا هدف از تبديل شركت فناوري اطلاعات به سازمان تاكيد بر نقش حاكميتي اين نهاد عنوان شد و با انجام اين تغييرات سازمان فناوري اطلاعات متولي اجراي برنامه‌هاي راهبردي و هدايت بخش فناوري اطلاعات در كشور خواهد بود. موضوع تغيير ساختار اين شركت از مدت‌ها پيش شروع شده و در زمان حاضر نيز نمودار سازماني جديد شركت در معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در دست بررسي است. مدير عامل شركت فناوري اطلاعات ايران با تاييد خبر تبديل شدن اين شركت به سازمان گفت: از ابتدا نيز بنابر تاسيس سازمان بود. اما تا پيش از طي شدن مراحل لازم براي اين منظور، شركت فناوري اطلاعات راه‌اندازي شد. سعيد مهديون در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ با بيان اين كه تقاضاي سازمان شدن شركت فناوري اطلاعات به شوراي عالي اداري ارسال و طبق صحبت‌هاي صورت گرفته، موافقت‌هاي اوليه با اين طرح انجام شده است، ‌اظهار كرد: درخواست ما در دستور كار قرار گرفته و در اولين جلسه بررسي خواهد شد تا فرايند تبديل به سازمان فناوري اطلاعات طي شود. وي افزود: بعد از تبديل به سازمان، خدمات درآمد - هزينه‌اي از كارهاي شركت حذف مي‌شود اما ساير كارهاي حاكميتي همچون هماهنگي پروژه‌هاي ملي، پيگيري مصوبات دولت، ساماندهي فضاي توسعه تبادل اطلاعات و موضوعاتي از اين دست كه در اساسنامه شركت است و ماندگاري بيش‌تري دارد، از جمله وظايف سازمان فناوري اطلاعات خواهد بود. مهديون خاطر نشان كرد: از آنجاييكه شركت بايد سوددهي داشته باشد و اين با انجام كارهاي حاكميتي كه نياز به بودجه دولتي دارد، مغاير است، درخواست تبديل به سازمان را ارائه كرديم. در اين راستا از دو سال گذشته كه وظايف حاكميتي به شركت محول شد، سعي بر اين بود تا هزينه‌هاي شركت از طريق منابع وزارتي تامين شود تا وقتي به سازمان تبديل شد، مشكلي وجود نداشته باشد. اهداف و شاخص‌هاي فناوري اطلاعات كشور اما يكي از مهم‌ترين امور مربوط به حوزه IT كه توسط شركت فناوري اطلاعات ايران پيگيري مي‌شد و بعد از تبديل به سازمان نيز ادامه مي‌ابد، شاخص‌هاي فناوري اطلاعات كشور در برنامه توسعه كشور است كه از چندي پيش به‌طور جدي دريافت نظر كارشناسان دراين باره آغاز شد. برنامه چهارم توسعه همه دستگاه‌ها را موظف كرده است كه سند توسعه بخشي خود را تدوين و به تصويب معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور برسانند. برهمين اساس سند توسعه بخشي فناوري اطلاعات و ارتباطات در برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران موضوع بند (ه) ماده 155 قانون برنامه چهارم زيربخش فناوري اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تدوين و پس از تصويب مبناي عمل قرار گرفت. اين سند به عنوان سند ملي توسعه فناوري اطلاعات، وضعيت كلان فناوري اطلاعات در رابطه با مضامين دوازده گانه برنامه چهارم، اهداف كلي و راهبردهاي كلان توسعه را در تحقق چشم‌انداز تبيين مي‌كند. در اين سند، براساس راهبردها و راهكارهاي مشخصي كه براي اين بخش تدوين شده، اهداف كمي معيني هم براي بخش فناوري اطلاعات تعيين شده است. اين اهداف به دو بخش اهداف بخشي و فرابخشي تفكيك شده‌اند. اهداف بخشي (شاخص‌هاي بخشي) صرفا به عملكرد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بستگي دارد و براساس 11 شاخص كه به ميزان توسعه زيرساخت‌ها و افزايش دسترسي شهروندان به زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات اختصاص دارد، بيان مي‌شوند. اهداف فرابخشي (شاخص‌هاي فرابخشي) نتيجه عملكرد مشترك وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و ساير دستگاه‌هاي اجرايي در كشور هستند. براساس اين سند، توسعه و كاربرد فناوري اطلاعات براي دستيابي به اهداف برنامه در حوزه‌هاي كليدي شامل دولت الكترونيكي، يادگيري الكترونيكي، كسب و كار الكترونيكي و سلامت الكترونيكي مورد سنجش و ارزيابي قرار مي‌گيرد. اهداف فرابخشي براساس 33 شاخص كه به ميزان توسعه و كاربري خدمات فناوري اطلاعات در حوزه‌هاي كليدي مورد اشاره و برخي زواياي ديگر مي‌پردازند، بيان مي‌شود.
کد مطلب: 14352
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام