ایتنا - هوش تجاری کمک می کند تا در راستای دستیابی به اهدافتان قرار گیرید.
شعار «هوش تجاری» (Business Intelligence) «چندین سال است که توسط بسیاری از وبلاگنویسان و شرکتهای بزرگ به کار رفته و مزایای آن نیز ستوده شدهاست.
در حالی که بسیاری از مدیران و مالکان کسبوکارهای کوچک (Small Businesses) در قبال آن سکوت اختیار نمودهاند؛ چرا که اطلاعات چندانی در مورد مفهوم هوش تجاری و کاربردهای آن ندارند.
در حقیقت، هوش تجاری بخش جداییناپذیر هر سازمانی است.
هوش تجاری را تحت عنوان «توانمندی سازمان جهت تبدیل فرآیندها به دادههایی که بتوان آنها را تحلیل و سپس به آگاهی تبدیل نمود»، تعریف میکنند تا در زمانی مناسب و با راهکاری درست، در اختیار ذینفعان مربوطه قرار گیرد.
نکات مثبت بسیاری در مورد راهکارهای هوش تجاری و لزوم استفاده شرکتها از آنها وجود دارد که به پنج مورد از آنها در ادامه اشاره گردیده است:
افزایش بهرهوری
در شیوههای سنتی جمعآوری دادهها، کاربر ابتدا دادهها را جمعآوری و سپس تحلیل و در نهایت گزارش مربوط بدان را تهیه میکرد که این امر به شدت وقتگیر بود؛ به ویژه برای کسبوکارهای کوچکی که ممکن بود چنین کاربری را در اختیار نداشته باشند. با بکارگیری برنامه هوش تجاری، میتوانید در هر لحظه(با یک کلیک ساده)، دادهها را جمعآوری و گزارشات مربوطه را تولید نمایید؛ که درنتیجه، زمان و منابع سازمانی آزاد شده و کارمندان میتوانند کارهای خود را به نحو مؤثرتری به انجام رسانند.
دسترسی به اطلاعات مناسب
با توجه به افزایش دادههای در دسترس شرکتها، چنانچه بخواهید جلوتر از رقبایتان باشید، دیگر جدولبندی و ارزیابی دستی دادهها، عملی نیست. با راه اندازی نرمافزار هوش تجاری، دادههای مرتبط در هر زمانی دردسترس بوده و میتوان آنها را تجمیع و پایش نمود.
تصمیمگیری ماهرانه
علت شکست بسیاری از پروژههای تجاری، اتخاذ تصمیمات بحرانی بدون دسترسی به اطلاعات مناسب و هدفمند است. فرآیندهای هوش تجاری کمک میکنند تا فعالیتهای گذشته و حال(تقریباً تمامی امور) را مشاهده نمایید و زمینهای مستحکم را برای بنا کردن پیشبینی های آینده در اختیار داشتهباشید. در اصل، هوش تجاری به کسبوکارهای کوچک و متوسط کمک میکند تا تصمیمات بهتری را(بر پایه اطلاعات مناسب) اتخاذ نمایند.
نتایج نزدیکتر به اهداف مقرر
چند بار پیشآمده که برای پروژه یا کاری دیگر، چندین هدف به ظاهر معقول را مقرر نمودهاید، اما در نهایت نتیجهای به شدت متفاوت دریافت نمودهاید؟ با هوش تجاری، میتوانید اطلاعات را پیگیری نموده و بهموقع دراختیار کسانی که بدان نیاز دارند، قرار دهید. هوش تجاری کمک میکند تا در راستای دستیابی به اهدافتان قرار گیرید.
بازدهی سرمایه
هوش تجاری میتواند از طریق آگاهی استراتژیک، گزارشدهی سریعتر، کاهش هزینههای عملیاتی و نیز مخارج کلی، دسترسی بهدادهها و در نهایت اطلاعات با کیفیتتر، تأثیر مثبتی را بر روی بازدهی سرمایه شرکت(ROI) بگذارد.
هوش تجاری مهم است ، خیلی هم مهم است ، چرا که عامل سود کلان است ، به عنوان مثال ، همین اپراتورهای خدمات اینترنت ، حجم اینترنت با قیمت نازل عرضه می کنند ، ارتباط برقرار می شود ، 4G نمایش داده می شود ، اما نه ارسالی در کار است و نه دریافتی ، قطعی مکرر و افت سرعت هم که گاهی پیش میاد ، البته گاهی !!! زمان می گذرد ، یکی دو گیگ از حجم بیست گیکی مصرف شده و مهلت استفاده از حجم خریداری شده تمام می شود ، شما می مانید و پرداخت هزینه بیست گیگ و مصرف یکی دو گیگ!!!! به عبارتی در عمل دو گیگ دریافت کرده و هزینه بیست گیگ پرداخت می کنید ، و همه چیز هم قانونی و مطابق قرارداد است !! نه؟ اما انگاری اپراتورهای محترم خود را ملزم نمی دانند که زمان های عدم ارائه خدمات اینترنت از سوی اپراتور را در نظر بگیرند ! و یا شاید گمان می کنند شامل بند فورس ماژور هستند! شاید بد نباشد در ارائه اینترنت حجمی با شرایط زمانی ، زمان های قطعی یا افت سرعت های سمت اپراتور در نظر گرفته شود و حجم های ارائه نشده به حساب کاربر عزیز منظور شود ، نه؟