۰
plusresetminus
يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۳

مدیریت فرایند کسب و کار پویا

(Dynamic Business Process Management)
ایتنا - در فناوری مدیریت فرآیند کسب‌وکار، یک فرآیند کسب‌وکار در قالب مجموعه‌ای از مراحل ساختار یافته و قابل تکرار تعریف می‌گردد.
مدیریت فرایند کسب و کار پویا



در فناوری مدیریت فرآیند کسب‌وکار، یک فرآیند کسب‌وکار در قالب مجموعه‌ای از مراحل ساختار یافته و قابل تکرار تعریف می‌گردد.

به طور مثال، فرض کنید پردازش یک گزارش هزینه در ۵ مرحله معین انجام می‌گیرد:

       -کارمند یک فرم درخواست هزینه را کامل می‌کند،
       -یک مدیر آن را تأیید می‌کند،
       -یک مدیر ارشد آن را تأیید می‌کند،
       -درخواست به منظور صدور چک به "امور پرداخت" ارسال می‌گردد و
       -چک برای کارمند ارسال می‌شود.

با وجود اینکه احتمال و امکان تغییرات (در فرایند) وجود دارد، تعداد و نوع مسیرهای ممکن برای انجام یک فرآیند، هم‌چنان قابل تعریف هستند.

به عنوان مثال یک فرایند محاسبه‌ هزینه ممکن است مسیرها و مراحل مختلفی را بر اساس میزان کل هزینه یا بخش کارمندان طی کند.

مدیریت فرآیند کسب‌وکار پویا به منظور مقابله با شرایطی پدید آمده که در آن‌ها وجود استثنائات بیش از حد، مانع مستندسازی تمام مسیرهایی که یک فرآیند ممکن است طی نماید، می‌شود.

در این‌گونه موارد، فردی که مسئولیت انجام کار (وظیفه) جاری را دارد باید به صورت لحظه‌ای (on-the-spot) برای تعیین مسیر فرایند تصمیم‌گیری کند.

سیستم‌های مدیریت کسب‌وکار در شرایطی که بخش مشخصی از کار نیازمند تغییر است، اجازه اضافه کردن "مرحله" به فرایند را به کاربر یا مدیر می‌دهد.

این‌گونه موارد (تغییرات) معمولاً در فرآیندهایی مشاهده می‌شود که برای تأمین داده ورودی، تأییدها، نظرات، تجدیدنظرها و یا تصمیمات اجرایی لحظه‌ای نیازمند گروه وسیعی از افراد هستند.

به عنوان مثال می‌توان به فرایندهای مرتبط با قانون و یا "مدیریت موردی بیمه" (Insurance Case Management) اشاره کرد.


منبع: پایگاه دانش BPM رایورز
کد مطلب: 45009
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ