اگر تصمیم دارید هوش تجاری را در سازمان خود پیادهسازی نمایید، لطفا دست نگهدارید!
چه سازمانی آماده اجرای هوش تجاری است؟
28 آذر 1395 ساعت 13:29
اگر تصمیم دارید هوش تجاری را در سازمان خود پیادهسازی نمایید، لطفا دست نگهدارید!
هوش تجاری مواردی همچون تحلیل کسبوکار و استخراج شاخصها (Business Analytics) ، انتخاب روشهای مناسب استخراج دانش و دادهکاوی و انتقال داده (ETL)، طراحی و پیادهسازی انبار داده (Data Warehousing)، طراحی و اجرای روالهای مختلف بر حسب نیاز (برای دادههای ثبت نشده در سیستم)، ارائه گزارشات (Reporting) و داشبوردها (Dashboard) با استفاده از منابع دادهای موجود در سازمان را شامل میگردد.
اگر تصمیم دارید هوش تجاری را در سازمان خود پیادهسازی نمایید، لطفا دست نگهدارید! پیش از شروع کار، مواردی را باید در نظر بگیرید که در ادامه به مهمترین آنها، اشاره خواهیم نمود:
۱. اولین نکتهای که میبایست پیش از شروع کار در نظر بگیرید، این است که هیچ سازمانی معضلات واقعی شما را از ابتدا نمیداند. این نظریه که شرکت نرمافزاری با ارائه داشبورد پیشساختهای به شما، مسائلتان را حل خواهد نمود، رد شده است. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که اینگونه داشبوردهای آماده، کارتان را آسان خواهد نمود، لیکن واقعیت چیز دیگری است. داشبوردی که صرفاً یک سری اطلاعات را -بدون در نظر گرفتن تجارت خاص شما- نمایش دهد، برای مدت کوتاهی یک کالای لوکس در سازمانتان خواهد بود، اما در درازمدت، مسائل حقیقی سازمانتان را حل نخواهد کرد. هر سازمانی، دغدغههای خاص خود را دارد و در این میان، نقش اصلی (یعنی شناسایی گلوگاهها) را خود شما میبایست ایفا نمایید. پس در وهله اول، باید خود خواستار سیستم داشبورد باشید و نیاز به داشتن چنین ابزاری را در سازمان خود حس کنید.
۲. درست است که شرکتهای ارائهدهنده هوش تجاری، دغدغههای سازمان شما را نمیشناسند، لیکن فراموش نکنید که این شرکتها میتوانند در روند کشف و استخراج شاخصها در سازمان شما بسیار مؤثر واقع شوند. اینکه چه نوع شاخصهایی میتواند گلوگاهها را شناسایی نموده و چه نمودارهایی برای نمایش این شاخصها مناسبترند، دغدغه تیم هوش تجاری خواهد بود. پس به بار نشستن این درخت، در گرو ترکیب تجربه مدیران با دانش متخصصین هوش تجاری است.
کد مطلب: 47000
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/47000/سازمانی-آماده-اجرای-هوش-تجاری