اگر تصمیم دارید هوش تجاری را در سازمان خود پیادهسازی نمایید، لطفا دست نگهدارید!
هوش تجاری مواردی همچون تحلیل کسبوکار و استخراج شاخصها (Business Analytics) ، انتخاب روشهای مناسب استخراج دانش و دادهکاوی و انتقال داده (ETL)، طراحی و پیادهسازی انبار داده (Data Warehousing)، طراحی و اجرای روالهای مختلف بر حسب نیاز (برای دادههای ثبت نشده در سیستم)، ارائه گزارشات (Reporting) و داشبوردها (Dashboard) با استفاده از منابع دادهای موجود در سازمان را شامل میگردد. اگر تصمیم دارید هوش تجاری را در سازمان خود پیادهسازی نمایید، لطفا دست نگهدارید! پیش از شروع کار، مواردی را باید در نظر بگیرید که در ادامه به مهمترین آنها، اشاره خواهیم نمود:
۱. اولین نکتهای که میبایست پیش از شروع کار در نظر بگیرید، این است که هیچ سازمانی معضلات واقعی شما را از ابتدا نمیداند. این نظریه که شرکت نرمافزاری با ارائه داشبورد پیشساختهای به شما، مسائلتان را حل خواهد نمود، رد شده است. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که اینگونه داشبوردهای آماده، کارتان را آسان خواهد نمود، لیکن واقعیت چیز دیگری است. داشبوردی که صرفاً یک سری اطلاعات را -بدون در نظر گرفتن تجارت خاص شما- نمایش دهد، برای مدت کوتاهی یک کالای لوکس در سازمانتان خواهد بود، اما در درازمدت، مسائل حقیقی سازمانتان را حل نخواهد کرد. هر سازمانی، دغدغههای خاص خود را دارد و در این میان، نقش اصلی (یعنی شناسایی گلوگاهها) را خود شما میبایست ایفا نمایید. پس در وهله اول، باید خود خواستار سیستم داشبورد باشید و نیاز به داشتن چنین ابزاری را در سازمان خود حس کنید.
۲. درست است که شرکتهای ارائهدهنده هوش تجاری، دغدغههای سازمان شما را نمیشناسند، لیکن فراموش نکنید که این شرکتها میتوانند در روند کشف و استخراج شاخصها در سازمان شما بسیار مؤثر واقع شوند. اینکه چه نوع شاخصهایی میتواند گلوگاهها را شناسایی نموده و چه نمودارهایی برای نمایش این شاخصها مناسبترند، دغدغه تیم هوش تجاری خواهد بود. پس به بار نشستن این درخت، در گرو ترکیب تجربه مدیران با دانش متخصصین هوش تجاری است.
۳. برای ساخت داشبورد به جای تکیه بر نیروی انسانی، به ابزارهای موجود در بازار مراجعه کنید. وابستگی شما به یک فرد پیامدهای مخربتری در پی خواهد داشت، به عنوان مثال: -با از دست دادن نیروی انسانی، جایگزینی برای سازمان دشوار خواهد بود. -اتکا به دانش و تجربه فرد به جای یک تیم متخصص، نتیجه ضعیفتری در پی خواهد داشت. (یک دست، صدا ندارد!) -بهروز بودن نمودارها و نمای گرافیکی داشبوردها، از جمله مواردی است که در شرکتهای تولیدکننده ابزار داشبورد، همواره مورد توجه بوده است. در واقع،چنانچه افراد سازمان، ساخت داشبورد را بر عهده بگیرند، توسعه این ابزار متوقف خواهد شد. -دامنه دانش و تجربه شرکت ارائه دهنده هوش تجاری، وسعت بیشتری نسبت به یک فرد را داراست که همین امر، بهروز بودن ابزار شما را تحتالشعاع قرار میدهد.
۴. همانقدر که داشبوردها میتوانند به شما در تصمیمگیری کمک کنند، با نمایش خروجی غلط در تصمیم گیری شما خلل ایجاد خواهند نمود. صحت دادهها، از جمله مواردی است که میتواند به ساخت داشبوردی موفق منجر شود. دادههایی که به صورت دقیق و منظم در پایگاهدادهها ثبت میشوند، به طور یقین میتوانند کمک بزرگی به تصمیمگیری مدیران سازمان نمایند. لیکن از سوی دیگر، نداشتن دادههای سالم، نباید موجب عقبنشینی شود. نوبت آن رسیده که به جنگ دادههای ناسالم بروید. در حین ساخت داشبورد میتوانید از صحت دادهها مطمئن شوید و روند ثبت اطلاعات را بهبود بخشید.
نتیجه: چنانچه به این نتیجه رسیدهاید که به هوش تجاری نیاز دارید و آمادگی روند اصلاح دادهها را در خود ایجاد نمودهاید، با انتخاب ابزاری مناسب و تیم متخصص هوش تجاری، کار خود را آغاز نموده و فراموش نکنید که داشبورد باید اهدافتان را در بر داشته و سراغ شاخصهایی بروید که واقعاً به آنها نیاز دارید.