ایتنا – در سال گذشته، هدستهای واقعیت مجازی فیسبوک، سونی، گوگل و دیگران روانه بازار شدند. آیا این فناوری همهگیر خواهد شد؟
سال گذشته سر و صدای زیادی پیرامون فناوری واقعیت مجازی ایجاد شد و با توجه به حجم زیاد پول که در بازار فیسبوک، گوگل و مایکروسافت و دیگران بر سر واقعیت مجازی رد و بدل میشود، شاید بتوان گفت که منبع تحول عمده بعدی پیرامون روش تفکر در خصوص کامپیوترها، واقعیت مجازی خواهد بود.
به همین دلیل است که متفکران بزرگ صنعت فناوری همچون مارک زاکربرگ (مدیرعامل فیسبوک) و سوندار پیچای (مدیرعامل گوگل) میگویند واقعیت مجازی، روند و تحول بزرگ بعدی در این صنعت خواهد بود.
به گزارش ایتنا از رایورز از مشبل، دلایل زیادی برای صحت این مدعا وجود دارند. جالب بودن واقعیت مجازی به کنار، این مطلب را هم باید درنظر گرفت که وسایل مربوط به واقعیت مجازی، ارزانقیمت هستند.
Cardboard نام هدست گوگل است که به درستی این نام برایش انتخاب شده چرا که از قطعات کاغذی نسبتاً ارزانقیمت تهیه شده و اغلب توسط استودیوهای هالیوود برای تبلیغ فیلم به طور رایگان میان مردم توزیع میشود.
گفتنی است هدست گوگل با نام Daydream نیز که در ماه نوامبر عرضه شد، ۷۹ دلار قیمت دارد و البته دربرگیرنده هزینه گوشیهای پیشرفته لازم برای آن نیست. در این میان، سامسونگ نیز هدست مشابه مبتنی بر گوشی خود را به فروش رسانده که Gear VR نام دارد و بهای آن ۹۹ دلار است.
البته هدستهای گرانقیمتتری هم همچون HTC Vive با قیمت ۷۹۹ دلار وجود دارند که به یک کامپیوتر پیشرفته (با بهای بیش از ۱۰۰۰ دلار ) متصل میشوند تا نمایشگر و کنترلگرهای آنها که حرکات دست شما را در دنیای مجازی تقلید میکنند، از انرژی لازم برخوردار باشند.
با توجه به اینکه هدستهای رقابتی زیاد با قیمتهای متنوع در بازار وجود دارند، پس این احتمال قویتر میشود که در هر جایی شاهد واقعیت مجازی باشیم.