همه محصولات ASUS را همزمان با جهان در بازار ایران عرضه میکنیم
ایتنا - با چیپست Z77 شرکت ASUS حدود ۱۱ مدل عرضه کرده است که محدوده قیمت آنها بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار برآورد شده است.
یاشار بهمند - دفتر ASUS برای معرفی سری جدید مادربردهای سری Z77 خود این بار تصمیم گرفته بود که این محصول را به صورت مستقیم و روددررو با رسانهها معرفی نماید. به همین جهت برای گفتوگوی ایتنا با دو تن از مدیران دفتر ASUS در ایران هماهنگی بعمل آمد. مجید کشاورز(مدیر روابط عمومی) و علی مفلح(مدیر قطعات) در این گفتوشنود صمیمی پاسخگوی سئوالات ما بودند:
• رابطه ASUS و Intel باعث شده جدیدترین چیپستهای Intel به سرعت در اختیار ASUS قرار بگیرد، این موضوع را مثبت ارزیابی میکنید یا منفی؟ مثبت، از این دیدگاه که توانستهایم در زمینه مادربردهای چیپستهای اینتل، محصولات بهروز و بسیار خوبی را روانه بازار کنیم. ولی از این سو که تعداد زیادی چیپست از اینتل میگیریم و مجبوریم همه مدلهای مادربرد را با تعداد زیاد وارد بازار کنیم و بدلیل حجم زیاد محصولات، کمی به ضرر ASUS است، اما سود رابطه به Intel بیش از ضرر این رابطه است و ASUS از این رابطه بسیار خوشنود است و فکر میکنم Intel هم از رابطه بسیار خوب با بزرگترین تولید کننده مادربرد در جهان، راضی است.
• قبلاً قول داده بودید که محصولات ASUS را همزمان با بازارهای جهانی در ایران عرضه کنید، فکر میکنم کم کم این خواسته جامعه ایرانی محقق میشود؟ الآن جایگاه ایران در ASUS بسیار بالا رفته و تلاش چندین ساله ما نتیجه داده است و در حال حاضر محصولات ASUS همزمان با بازار جهانی وارد بازار میشود. ما بهروزترین محصولات را همزمان وارد بازار ایران کردهایم. ما تلاش داریم همه محصولات ASUS را همزمان با بازارهای جهانی، حتی در یک روز عرضه کنیم.
• در مجموع جند مدل از Z77 ارائه میشود و قیمت این محصولات در چه محدودهای تعیین شده است؟ با چیپست Z77 شرکت ASUS حدود ۱۱ مدل عرضه کرده است که محدوده قیمت آنها بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار برآورد شده است.
• اکنون تعداد زیادی چیپست در بازار وجود دارد و در کنار آن شرکتی مانند ASUS تعداد زیادی مادربرد فعال در بازار ارائه میکند. جایگاه مادربردهای Z77 در کجای این بازار است و این محصول برای کدام گروه از خریداران پیشنهاد میشود؟ همانطور که میدانید محصولات براساس توانایی چیپست و امکانات گنجانده شده در چیپستها در سه رده Entry Level، Midrange و High end دستهبندی میشود. اگر به هر یک از این دستهبندیها هم نگاه دقیقتری بیاندازیم، خود مجدداً به سه رده تقسیم می شوند. خانواده Z77 در نقطه بالایی گروه میانی و پایین سطح حرفهای قرار دارد ولی کم کم جای خود را در بین Midrangeهای بازار تثبیت کرده و بعد از مدتی به چیپست اصلی این گروه تبدیل خواهد شد. اما من به عنوان یک کارشناس و نه مدیر دفتر ASUS این خانواده از مادربردها را به کاربران میانی بازار پیشنهاد میکنم.
• تمرکز ASUS بر کدام بخش بازار است، سطح پایین، میانه یا حرفهای؟ هر لایهای هدفی دارد، لایههای پایینی و میانه بازار بیشترین سهم بازار و فروش را داراست، پس ما نمیتوانیم نسبت به آنها بیتفاوت باشیم. اما بخش برندینگ مربوط به لایه حرفهای بازار است. چون محصولات شرکت ASUS یک مجموعه را شامل میشود، ما مجبوریم برندینگ انجام دهیم و برای یک مجموعه محصولات توان خودمان را نشان دهیم. به همین علت در ASUS تمرکز فراوانی بر روی محصولات حرفهای داریم، اما سهم بازار را بیشتر از بخش میانه بازار کسب کردهایم.
• رقابت بین لپتاپ و PC داستان قدیمی است، اکنون با حضور تبلت پیشبینیها کمی به سمت لپتاپ متمایل شده است، به نظر شما این رقابت امسال چگونه پیگری خواهد شد و آیا بازار مجدداً روی خوشی به PC نشان خواهد داد؟ اگر وضعیت چهار سال گذشته را بررسی کنیم، خواهیم دید که در سه سال اول ما شاهد کاهش تقاضای ۲۰ درصدی در بازار PC بودیم ولی سال ۲۰۱۱ که همان سال آخر بود دیگر شاهد کاهش تقاضا نبودیم، حتی در مواردی دیدیم که رشد تقاضا ایجاد شده است. ما اینچنین برداشت میکنیم که جمعیت کشوری مانند ایران، دارای رشد است که این میزان رشد به کاربران نوتبوک و تبلت اضافه میشوند و ثابت ماندن تعداد مشتریان PC در سال گذشته نشان از این دارد که PC همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. البته شرایط در جوامع غربی با کشورهای در حال توسعه یکسان نیست در برخی از این کشورها رشد جمعیت صفر و یا حتی منفی است که در این مناطق، بازار PC افت شدیدی را دارد. اما بازار ایران در سه ماه گذشته با نوسانات شدیدی روبرو بوده و به دلیل بالا رفتن قیمت دلار متاسفانه بازار توقف و شوک شدیدی را متحمل شده است. در این شرایط هیچ پیشبینی نمیتوان ارائه کرد و فقط باید به بازار امیدوار بود تا با بهبود شرایط گشایش اعتبارات و پایین آمدن ارز به روزهای گذشته بازگردد.
• گرانی دلار در اواخر سال و مشکلاتی که بر اثر گشایش LC پیش آمد، آیا بر روی ورود محصولات ASUS هم تاثیر گذاشت؟ ما خوشبختانه الآن مشکل پرداخت نداریم و توانستهایم به قدری محصول وارد کنیم که مشکل کمبود کالا هم نداشته باشیم. در حال حاضر تقاضای بازار کم شده است و بزرگترین مشکل ما این قضیه بوده است. اگر ما مشکل ورود کالا به ایران و یا مشکل نقدینگی داشتیم چگونه میتوانستیم طرحهای فروشی چون جشنواره فروش بهاره برگزار کنیم؟ هدف ما افزایش تقاضا بود که خوشبختانه توانستیم با برگزاری چندین جشنواره مشکل این تقاضا را هم حل کنیم.
• دو سؤال در زمینه نمایندگان ASUS دارم، اول اینکه تعدد نمایندگان ASUS برای شما ایجاد مشکل نکرده و نمیکند؟ و ثانیاً همکاری با شرکتی همچون سازگار ارقام که خود مسئولیت دو برند ELITEGROUP و ASROCK را در ایران بر عهده دارد، نهایتاً به سود دو شرکت میانجامد یا خیر؟ همه راهها به پول ختم میشود و دستهبندی مشتریها فرق میکند. سازگار در سبد محصولات خود نیاز به یک مادربرد با سطح بالای تکنولوژی (High-end) داشت. مقایسه بین ما و ASROCK، مقایسه بین TOYOTA و LEXUS است که یکی برند عادی و دیگری برند لوکس است. الآن در بازار بسیاری از مشتریها مادربرد نمیخرند، مادربرد ASUS میخرند. شرکتی مانند سازگار ارقام که ادعای بزرگترین پخش کننده قطعات PC را دارد و در هر محصولی حداقل با دو یا ۳ برند هم دارد، ترجیح میدهد هیچ مشتری را رد نکند و به خوبی توانسته به ما در گسترش شبکه فروشمان کمک کند. اما در زمینه مدیریت نمایندگان باید بگویم که ما در حال پالایش آنها هستیم. در ماههای آینده، تعدادی شرکت به عنوان نماینده همکاری خود را با ما آغاز خواهند کرد و تعدادی دیگر ما را ترک خواهند نمود.
• از بین مشخصات ارائه شده در این خانواده از مادربردها، کدامیک از آنها را برای توجه بیشتر کاربران و خریداران پیشنهاد میکنید؟ DG+VRM، Virtu MVP و قابلیتهای شبکه این محصولات و به ویژه نرمافزار Network iControl از قابلیتهای بسیار مهم این خانواده از محصولات است که بر روی بیشتر محصولات این خانواده گنجانده شده است.
چرا از برندهای دیگه کمتر خبر می ذارید؟؟؟