ایتنا - افشین کلاهی: مجری مجمع تشکلهاست اما قرار است کارها را به صورت برونسپاری از طریق یک شرکت یا چند شرکت مختلف انجام دهد. هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم.
سپيده نيكخواه-كيانا مجدي - چهره صنفي افشين کلاهي طي يک سال و نيم گذشته به واسطه حضورش در کميسيون ICT اتاق بازرگاني ايران و سنديکاي شناسايي و مکانيابي راديويي رفتهرفته بيشتر شد تا اينکه چند هفته پيش با موفقيت در انتخابات هيئتمديره مجمع تشکلهاي فناوري اطلاعات رسما ورود خود را به صنف IT هم اعلام کرد تا در اولين قدم يکي از طلايهداران بزرگترين و مناقشهبرانگيزترين واقعه اين صنف يعني برگزاري الکامپ باشد. او که برخلاف محافظهکاران صدرنشین مجمع هم اکنون میکوشد چهره گویایی در برابر صنف و رسانهها داشته باشد در تلاش است تا باب تفاهم و مذاکره را با جناحهای مختلف صنف باز کند.
کلاهی در این گفتوگو به پرسشهای تک ضرب ما از حواشی انتخابات مجمع تشکلها گرفته تا جریان پرتنشی همچون الکامپ و کارشکنیهای شرکت سهامی نمایشگاهها پاسخهایی آرام میدهد و زیرکانه از طرح مسائل پشت پرده آنها و پاسخهای آتشین میگریزد. اگر میخواهید در جریان آخرین برنامههای این تشکل و موضعش در برابر چالشهای فعلی قرار بگیرید پیشنهاد میکنم با ما همراه باشید.
• در انتخابات مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات، شما موفق شدید پس از آقای طلایی بیشترین آرا کسب کنید و به عنوان نائب رئیس مجمع انتخاب شوید. برگزاری این انتخابات روی روال مجمع بود یا اینکه با به دلیل اضطرار دریافت مجوز الکامپ صورت گرفت؟ در واقع هردو موضوع کاملا تاثیرگذار بودند. طبق قوانین اتاق بازرگانی، تشکلها باید مجامع خود را در زمانهای مناسب برگزار کنند. این مجامع معمولا به صورت دورهای برگزار میشود و نماینده تشکلهای اتاق بر این موضوع کاملا نظارت دارد. وقتی تشکلی به این صورت زیر ذرهبین قرار میگیرد مسلما فعالیتهای دیگرش مورد بررسی قرار میگیرد.
• پس معتقدید که این انتخابات کاملا هدفمند بود؟ منظورتان از هدفمند چیست؟ اینکه مجمع قرار شده یک وظیفه خطیر مانند برگزاری الکامپ را برعهده گیرد. به هرحال مجمع تشکلها باید طبق اساسنامهاش مجمع عمومی و انتخابات هیئت مدیره خود را در همان زمان برگزار میکرد. اما شاید حساسیت نسبت به برگزاری الکامپ اهمیت این موضوع را بیشتر کرد. این انتخابات یک روال کاملا قانونمند طبق اساسنامهاش بود.
• درخصوص انتخابات مجمع تشکلها، برخی اعضا معتقد بودند اساسنامه این تشکل به ویژه در بند مربوط به انتخابات، اشکالاتی دارد؛ با این پیشنهاد که بهتر است نماینده هر تشکل زیر مجموعه مجمع، یک کرسی در هیئت مدیره داشته باشد. اما این اتفاق نیفتاد و از تمام تشکلهای مجمع به هیئت مدیره راه نیافتند؛ نظر شما راجع به این پیشنهاد چه بود؟ البته این بحث مطرح نبود. درکمیسیون ICT اتاق بازرگانی صحبتی درباره اساسنامه مجامع بالادستی مانند مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات شد. در ساختار اتاق بازرگانی تعدادی "مادرتشکل" وجود دارد که اعضایش تشکلها هستند مانند کنفدراسیون صادرات و یا مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات؛ بحث اینجا بود که در کمیسیون ICT دوستانی مانند آقای شنتیایی این پیشنهاد را مطرح کردند که در مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات به عنوان یک مادر تشکل به تشکلهای عضو بهای بیشتری داده شود تا حضور موثرتری داشته باشند.به این معنا که وقتی انتخابات برگزار میشود و پنج نفر عضو هیئت مدیره میشوند این گونه نباشد که نقش سایر تشکلهای عضو نادیده گرفته شود و آنها طی این مدت ضعیف شوند؛ شخصا هم با این موضوع موافق هستم چون پیشنهاد خوبی بود. قرار شد این پیشنهاد در اصلاحات اساسنامه تشکلهای مادر مورد بررسی قرار گیرد.
• اما با این پیشنهاد در دوره فعلی موافقت نشد.... بله؛ چراکه اولا پیشنهاد خامی بود؛ ضمن اینکه تغییرات اساسنامهای که در مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات اتفاق میافتد حتما باید مورد تایید اتاق بازرگانی قرار گیرد که دیگر وقتی برای آن نبود. نمیتوانستیم آن لحظه اساسنامه را تغییر دهیم درغیراین صورت مجمع حالت غیررسمی به خود میگرفت.
• البته نماینده امور تشکلهای اتاق در جلسه آن روز انتخابات حضور داشت. بله؛ اما همان جا که نمیتوانستند این موضوع را تایید کنند؛ این موضوع باید در کمیسیون تشکلهای اتاق تصویب و تایید شود.
• فکر نمیکنید ترکیب حاضر هیئت مدیره مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات، ترکیب متقارنی از شاخه تشکلهای ICT ندارد؟ درواقع هیچ عضوی از نمایندگان حوزه سختافزار و تولید IT در هیئت مدیره حاضر نیست. نه؛ اگر تشکلی باید یک هیئت مدیره از تمام اعضا داشته باشد اصلا نمیتواند کار کند. به همین دلیل است که در تمام مجامع و شرکتها، هیئت امنایی به وجود میآید تا چند نفر دور هم بنشینند و در یک جمع کوچکتر تصمیمگیری کنند. جمع بزرگتر معمولا درتصمیمگیریها موفق نیست. این یک واقعیت مشخص است. پیشنهاد هم این نبود که همه عضو هیئت مدیره باشند. قرار بود هیئت نمایندگانی از تشکلها حضور داشته باشند.
• آیا این نگرانی وجود ندارد که دغدغه مجمع در حوزه فناوری اطلاعات و به ویژه نرمافزار و سختافزار کم شده است؟ هم اکنون هم تمام نمایندگان این دو حوزه که نام بردید در مجمع حضور دارند و درمقایسه با گذشته تفاوتی حاصل نشده است.
• اما نمایندگان آنها دیگر درقالب هیئت مدیره تصمیمگیر نهایی نیستند.... ببینید هیئت مدیره روی موارد اجرایی تصمیم میگیرد نه روی موارد سیاستگذاری؛ اگر منظورتان تصمیمگیری در مورد الکامپ است باید بدانید تمام اعضا مجمع تشکلها هم به ستاد برگزاری الکامپ دعوت شدهاند و البته نماینده آنها در شورای سیاستگذاری هم حضور دارد. اگر کسی حرفی برای گفتن داشته باشد به راحتی میتواند نظرش را بیان کند. به عنوان مثال آقای شنتیایی هم درتمام این جلسات حضور دارند و باید از تجربیات ایشان بهره برد. اگر صنفی و ملی نگاه کنید هیچ کس حذف نمیشود؛ البته نمیتوان کسی را به زور به این جلسات آورد.
• هفته گذشته مجمع تصمیم داشت برنامههای خود در هیئت مدیره را به ویژه برای برگزاری الکامپ اعلام کند. چه اتفاقی افتاد؟ در کمتر از دو هفته، هیئت مدیره مجمع چهار جلسه برگزار کرده و تصمیمهایی هم صورت گرفته است. متاسفانه هنوز به تصمیمهای بلندمدت نرسیدیم. موضوع الکامپ هم طی این مدت بیشترین زمان را از ما گرفت.
• برای الکامپ چه برنامههای مشخصی درنظر گرفتید؟ یک ستاد برگزاری برای الکامپ در محل مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات تشکیل شده که کارش را درخصوص مکان و زمان برگزاری این نمایشگاه آغاز کرده است. مذاکرات ما هم با شرکت سهامی نمایشگاهها دراینخصوص ادامه دارد. شورای سیاستگذاری الکامپ هم در شرف برگزاری دومین جلسه خود است. تصمیم داریم در یک نشست خبری که به زودی برگزار میشود، مجری الکامپ را هم اعلام کنیم.
• مگر خود مجمع بنا ندارد الکامپ را برگزار کند؟ البته مجری مجمع تشکلهاست اما قرار است کارها را به صورت برونسپاری از طریق یک شرکت یا چند شرکت مختلف انجام دهد. هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم.
• برای اجرای الکامپ مناقصه برگزار میکنید؟ نه؛ شاید بتوان به صورت مناقصه محدود به آن نگاه کرد. حدود ۷ شرکت هستند که در این مورد بررسی میشوند.
• این شرکتها زیرمجموعه اتاق بازرگانی هستند؟ برخی از آنها عضو اتاق هستند و بعضیها هم نه.
• شاخصه مجمع برای انتخاب شرکت مجری الکامپ، تخصص در حوزه فناوری اطلاعات است و یا اینکه تنها تجربه عمومی در برگزاری نمایشگاه را کافی میداند؟ فکرمی کنم داشتن تخصص برگزاری نمایشگاهها اهمیت بیشتری دارد. • دغدغه IT بودن شرکت چطور؟ شما فکر میکنید کدامیک لزوم بیشتری برای برگزاری الکامپ دارند؟
• این پرسش ما از شماست... ببینید برگزاری نمایشگاهها خود یک کار تخصصی است مطمئنا یک شرکت IT نمیتواند به خوبی یک نمایشگاه را برگزار کند.
• اما مثال نقض این گفته شما، شرکت آوینافراز به عنوان مجری الکامپ ۱۷ ام است؛ شرکتی که تخصص برگزاری نمایشگاههای متعددی دارد اما عملا در برگزاری الکامپ سال گذشته موفق نبود.... دقیقا؛ بدون شک یک شرکت برگزار کننده نمایشگاهها هم نمیتواند در حوزه IT فعالیت کند. قطعا اگر یک شرکت برگزارکننده نمایشگاهها وجود داشته باشد که تجربه برگزاری نمایشگاه IT هم داشته باشد بهتر است.
• با این شرایط آیا گزینهای برای برگزاری الکامپ وجود دارد؟ بله؛ وجود دارد.
•چه شرکتهایی قرار است انتخاب شوند؟ اسامی شرکتها را تا زمانی که مجری انتخاب نشود نمیتوان منتشر کرد چون ممکن است در روند برگزاری خللی وارد کند.
• فکر میکنید چند شرکت برای برگزاری الکامپ نیاز است؟ هنوز در این مورد تصمیمی گرفته نشده؛ باید بررسیها کامل شود.
• اما به نظر میرسد مجمع برای برگزاری الکامپ زمان زیادی ندارد؛ فکر نمیکنید مجمع در اتخاذ تصمیمها خیلی تعلل میکند؟ هیئت مدیره جدید دو هفته است که انتخاب شده و میدانیم که زمان ما محدود است اما ترجیح میدهیم این روند با بررسیهای کارشناسی جلو رود.
• در همین مدت، شرکت سهامی نمایشگاهها اسم و تاریخ برگزاری الکامپ را از فهرست نمایشگاهها خارج کرد. در مذاکرات شما با این شرکت چه اتفاقی افتاده که آنها نام الکامپ را حذف کردهاند؟ به صورت رسمی، شرکت سهامی نمایشگاهها اعلام کرده که مجمع در زمان لازم مکاتبات برای برگزاری این نمایشگاه را انجام نداده است؛ اما ما معتقدیم که در زمان لازم مکاتبات را انجام دادیم؛ البته مسائل و صحبتهایی هم دررابطه با برخی اختلافنظرهای این شرکت با مجمع تشکلها درخصوص نحوه برگزاری الکامپ وجود دارد و ما امیدواریم به تفاهم برسیم.
• یعنی این اختلاف نظرها تا اندازهای است که شرکت سهامی نمایشگاهها به خود اجازه میدهد نام بزرگترین نمایشگاه فناوری اطلاعات کشور را برخلاف نظر سازمان توسعه تجارت از لیست حذف کند؟ بله؛ این موضوع اتفاق بسیار بدی بود که افتاد و در واقع ناشی از کج سلیقگی آنها بود. جالب است بدانید حتی شرکت سهامی نمایشگاهها اعلام کرد این تصمیم کمیته صدور مجوز در سازمان توسعه تجارت بوده است اما بعدا مجبور شدند موضوع را انکار کنند چراکه کمیته موضوع را تکذیب کرد.
• واکنش سازمان توسعه تجارت نسبت به حذف الکامپ از تقویم نمایشگاهها چه بود؟ سازمان توسعه تجارت و کمیته صدور مجوز تا به امروز بر سر تصمیم خود ایستادهاند؛ شرکت سهامی نمایشگاهها حتی اخیرا در جلسات آنها حضور نیافته و صراحتا میگویم این جریان فقط ناشی از کج سلیقگی شرکت سهامی نمایشگاهها بوده است.
• پس میتوان گفت اصطکاک شرکت سهامی نمایشگاهها برای برگزاری الکامپ به مجمع هم کشیده است؟ بله؛ این مشکل همچنان وجود دارد و ما حداکثر تلاش خود را میکنیم تا موضوع حل شود. اما پاسخ مجمع به تمام شایعات این است؛ نمایشگاه الکامپ برگزار خواهد شد، چه با شرکت سهامی نمایشگاهها و چه بدون آنها.
• چالش فعلی شرکت سهامی نمایشگاهها درحال حاضر با مجمع بر سر چه موضوعی است؟ در واقع شرکت سهامی نمایشگاهها برای برگزاری الکامپ نظر و سلیقه خود را دارد. درمجوز برگزاری الکامپ دو تکلیف وجود دارد و تنها ما مکلف نشدیم؛ مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات موظف شده نمایشگاه الکامپ را در محل شرکت سهامی نمایشگاهها برگزار کند. بنابراین این شرکت مکلف است که محل موردنظر را در اختیار ما بگذارد. شرایط واگذاری و بحث مکان نمایشگاه مهمترین چالش ما در مذاکرات با شرکت سهامی نمایشگاههاست.
• فکر نمیکنید خارج کردن اسم الکامپ از تقویم نمایشگاهی این شائبه را به وجود میآورد که الکامپ قرار نیست برگزار شود؟ به نظر میرسد چالشی بزرگتر از آنچه که راجع به محل برگزاری عنوان کردید، پشت پرده ارتباطات مجمع تشکلها با شرکت سهامی نمایشگاهها وجود دارد. این طور نیست؟ اشاره کردم که اختلافات سلیقهای درمورد نحوه برگزاری نمایشگاه وجود دارد و امیدوارم در هفته جاری با درنظر گرفتن تلاشهایی که صورت گرفته از سوی مجمع و اتاق بازرگانی این موضوع حل شود. بازهم تاکید میکنم ما این نمایشگاه را برگزار خواهیم کرد.
• محل دیگری را برای برگزاری الکامپ درنظر گرفتید؟ ما هنوز این موضوع را بررسی نکردیم و در واقع هنوز به این گزینهها فکر نکردیم اما اگر با شرکت سهامی نمایشگاهها به نتیجه نرسیم قطعا یک محل مناسب برای برگزاری الکامپ مشخص خواهیم کرد. تصورمیکنم اسم الکامپ درحال حاضر برای صنف مهمتر ازهرچیزی است. متاسفانه ریشهیابی اغلب چالشها در جریان نمایشگاهی مانند الکامپ به موضوعگیریهای شخصی افراد ختم میشود که طی این مدت هم به صنف لطمه زده و هم اعتبار شرکت بزرگی چون شرکت سهامی نمایشگاهها را زیرسوال برده است؛ آن هم در شرایطی که باید در این وضعیت بغرنج ، تمام صنف و دستگاههای دلسوز IT دست به دست هم دهند و کمکی کنند متاسفانه همه میخواهند تنها نظرات شخصی خودشان را اعمال کنند.
• با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی فعلی و نوسان دلار، مجمع تصمیمی درخصوص کاهش نرخ ارزی ریالی حضور شرکتها در الکامپ نگرفته است؟ این موضوع یکی از محورهای مذاکرات ماست با اینکه یک داستان قدیمی و لاینحل بوده است؛ ما هم نمیخواهیم همچون نظام صنفی رایانهای مطالباتمان از این شرکت بینتیجه بماند. تمام سعی ما این است که مشارکت در برگزاری این نمایشگاه را بیشتر کنیم؛ قطعا یکی از راههای افزایش مشارکت این است که قیمتها پایین بیاید. مسلم است که برندهای خارجی با نرخ فعلی دلار یا در الکامپ شرکت نمی کنند و یا اینکه حضورشان کمرنگ خواهد بود. زمانی که ما ازاقتصاد مقاومتی و تحریمشکنی حرف میزنیم باید حداقل فضایی برای مشارکت داخلی ایجاد کنیم؛ مسلم است که در شرایط فعلی برندهای خارجی حاضر نیستند قیمتی بالاتر از هزینه غرفههای جیتکس را در الکامپ بپردازند.
• در نشست اخیری که شما و آقای نهاوندیان ریاست اتاق ایران با خانم داننده رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای داشتید، آیا این جلسه به همکاری سازمان نظام صنفی رایانهای با مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات در برگزاری انتخابات الکامپ منجر شد؟ الکامپ اصل موضوع نیست و فرع ماجراست اما امیدواریم سازمان در برگزاری الکامپ در کنار برگزار کننده این نمایشگاه باشد فارغ از اینکه برگزارکننده چه کسی است. متاسفانه رقابتهای صنفی طی سالهای گذشته منجر به متضرر شدن همه شده است و در شرایط فعلی باید تمام صنف IT از برگزارکننده انتخابات حمایت کنند.
• توانستید از سازمان چراغ سبز همکاری را بگیرید؟ فکر میکنم بله، در دو محور به توافقاتی رسیدیم یکی اینکه سازمان نظام صنفی در برگزاری الکامپ نقش پررنگتری داشته باشد. همینطور قرار شد در شورای سیاستگذاری نیز حضور داشته باشند، این گام نخست در روابط سازمان نظام صنفی رایانهای و اتاق بازرگانی است اما از همه مهمتر رسیدن به یک تفاهم کلی میان این دوست که البته با برگزاری جلسات کارشناسی در حال پیگیری و به ثمر رساندن آن هستیم.
• این تفاهم با سازمان به قانون بهبود فضای کسب و کار مربوط میشود؟ بله، به موجب ماده پنج قانون بهبود فضای کسب و کار که به ساماندهی تشکلها در هر حوزهای میپردازد، تشکلهای صنف ICT نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
• قرار بر ایجاد همگرای میان سازمان نظام صنفی رایانهای و اتاق در زمینه ساماندهی تشکلهای IT شد؟ آیا همگرایی میان سازمان نظام صنفی رایانهای و اتاق بازرگانی در زمینه ساماندهی تشکلهای IT در اساسنامه طرفین مطرح شده است؟ سازمان نظام صنفی و اتاق بازرگانی هرکدام قوانین خودشان را دارند. شاید طبق این دو قانون نشود همگرایی میان این دو برقرار شود و به عنوان مثال سازمان نظام صنفی عضو اتاق بازرگانی شود هرچند باید بررسی حقوقی و کارشناسانه در این مورد انجام شود. با این وجود راه حلهایی برای جلب همگرایی وجود دارد. یعنی سازمان نظام صنفی به اندازه توانایی و سهمی که از بازار و تعداد اعضایی که دارد میتواند در اتاق بازرگانی فعالیت کند. این مشارکت میتواند در کمیسیون ICT اتاق باشد همچنین میتواند در مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات باشد یا در مؤلفههای دیگر اتاق تعریف شود. اما اینکه به چه صورتی باید مورد بررسی قرار گیرد تا روشهای اجرایی آن مشخص شود. یعنی سازمان نظام صنفی رایانهای نقش خودش را به عنوان بزرگترین نهاد صنفی ICT در اتاق بازرگانی ایفا کند.
• فکر میکنید هیئت مدیره جدید مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات چه تاثیری در تسهیل روابط میان سازمان و مجمع گذاشته است؟ هیئت مدیره جدید مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات نظر مساعدی برای برقراری ارتباط با همه تشکلها دارد و سازمان نظام صنفی یک استثنا نیست. در حال حاضر مجمع عالی واردات، اتحادیه فناوران تهران و هر تشکل دیگری که در این حوزه فعالیت میکند طرف تعامل ما خواهد بود.
• در جلسه آقای نهاوندیان و خانم داننده چه ساز و کاری برای بهبود فضای کسب و کار پیشبینی شد؟ قرار بر این شد تا کمیتهای میان سازمان و اتاق تشکیل شود تا نحوه اجرای قانون بهبود کسب و کار در حوزه ICT بررسی شود.
• اتاق بازرگانی به عنوان خانه بزرگتر صنف ICT برنامه مشخصی برای بهبود فضای کسب و کار در نظر گرفته است؟ اتاق بازرگانی با توجه به ساختار قانونیاش امکانات بیشتری را در اختیار دارد که میتوان از این پتانسیل استفاده کرد.
• منظور شما از امکانات، برقراری ارتباط با دیگر ارگانهاست؟ امکانات ارتباطی در کنار ارتباطات قانونی. طبق همین قانون بهبود فضای کسب و کار، اتاق بازرگانی در مجامع مختلف جایگاه تعریف شدهای دارد. طبق همان قانون اتاق باید در تشکلها، تدوین آییننامهها و اساسنامهها حضور داشته باشد و اینجاست که شاید تشکلی مانند سازمان نظام صنفی نتواند از جایگاه قانونی خود دفاع کند. اما اتاق بازرگانی به خاطر تریبونها، جایگاه و جلساتی که با روسای سه قوه دارد، این قدرت را دارد.
• اندکی هم به آخرین وضعیت صنف بپردازیم و با توجه به اینکه حوزه تخصصی فعالیت شما GPS است، گردش بازار GPS در ایران را چقدر میدانید؟ چند بازار مشخص مانند GPS،AVL و پروژههای ملی را داریم که متاسفانه به صورت جزیرهای در این حوزهها عمل میشود. برای مثال جلوگیری از قاچاق کالا، نفتکشها و نیروی انتظامی، راهداری و ماشینهای عمومی همگی از پروژههای بزرگی است که در بازار GPS کشور وجود دارد.
• کدام یک از این پروژهها در اختیار سندیکاست؟ برخی از این پروژهها را گرفتیم و برای برخی دیگر نیز در حال مذاکره هستیم و امکان دارد بعضی از این پروژهها اصلا به سندیکا داده نشود.
• برآورد بازار GPS چقدر است؟ بازار حوزه AVL به تعداد خودروهای ایران است که چنین رقمی ضرب در ۵۰۰ دلار میشود برآورد بازار که بخش بسیار اندکی از آن در اختیار سندیکا قرار دارد.
• آیا دلیل ارائه نکردن برخی از پروژههای ملی به سندیکا را در انحصارطلبیها میدانید؟ یکی از بزرگترین ضربههایی که به کسب وکارهایی مانند ما زده میشود این است که بخش دولتی به عنوان رقیب بخش خصوصی وارد بازار میشود و پروژههای کلان را از آن خود میکند و متاسفانه این مسئله در صنف ما بیشتر دیده میشود. به این دلیل که فعالیتهای صنف ما به سازمانهای محدود و البته قدرتمند مربوط میشود.
• بازیگران این حوزه چه کسانی هستند؟ در این حوزه چند بازیگر عمده حضور دارد که یکی نیروی انتظامی است که هنوز مذاکراتمان با آنها به نتیجه مشخصی نرسیده است و پروژههایشان در حال حاضر توسط شرکتهای وابسته به نیروی انتظامی انجام میشود.
• آیا نیروی انتظامی مسائل امنیتی را عامل عدم واگذاری پروژههایش به شرکتهای خصوصی عنوان میکند؟ جنبه امنیتی بحثی است که اینجا محلی از اعراب ندارد چون اطلاعات شبکه GPS روی سرورهایی قرار میگیرد که در اختیار نیروی انتظامی نیست و حتی ادعای مالکیت آنها را نیز ندارد. در واقع طبق مصوبه هیئت دولت اطلاعات خودروها از طریق GPS باید روی سرورهای سازمان راهداری قرار بگیرد و از آنجا میان سازمانهای مختلف پخش شود. اما متاسفانه این قانون هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
• پیشتر، از همکاری سندیکا با سازمان راهداری در زمینه کامیونهای ترانزیت خبر داده بودید این پروژه به کجا رسید؟ با راهداری تعاملات و همکاری خوبی صورت گرفته است و در حال حاضر نیز پروژه کامیونهای ترانزیت را داریم که سندیکا در این مورد به هیچ عنوان بخشی عمل نکرده است و راه را برای تمامی شرکتها باز گذاشتیم. یعنی شرکتهایی که عضو سندیکا نیستند نیز میتوانند از این رهگذر با سازمان راهداری همکاری کنند؟ شرکتهایی را که استانداردهای سندیکا را رعایت کنند و در ارزیابیها هم موفق باشند، به سازمان راهداری معرفی میکنیم. ما در هیچ حوزهای انحصارطلب نیستیم بلکه تنها به دنبال بازار هستیم.