ایتنا- رایتل، اپراتور سوم ایران را میتوان پرحاشیهترین و جنجالیترین اپراتور ایرانی دانست. از مبحث تماس تصویری که حسابی سر و صدا به پا کرد تا شایعه بالا بودن قیمت مکالمات و اینترنت این اپراتور. مصاحبهای که پیش روی شماست، گفتوگو با مدیرعامل این اپراتور ایرانی است که میتواند به بسیاری سوالات پاسخ دهد.
زمان زیادی از ورود نسل سوم تکنولوژی به کشور نمیگذرد اما در همین مدت کوتاه هم ۳G با حاشیهها و مشکلاتی مواجه بوده که به گفتهی مدیر عامل شرکت رایتل بسیاری از آنها در غرض ورزی افراد ریشه داشته است.
به گزارش ایتنا از ایسنا، در آغاز کار دولت یازدهم و در شرایطی که همچنان تماسهای تصویری اپراتور سوم تلفن همراه به حالت تعلیق درآمده به گفتوگویی تفصیلی با مدیر عامل اپراتور سوم پرداختهایم که بخش اول آن امروز منتشر میشود.
این گفتوگو که بیش از یک ساعت به طول انجامیده نخستین گفتوگوی غلامرضا قاسمی محسوب میشود که پنج ماه پس از فعالیتش در این پست صورت گرفته است و در جریان این صحبتها، قاسمی همواره بر این تاکید دارد که به دلیل ایجاد نشدن مشکلات جدید برای رایتل ترجیح میدهد بسیاری موارد را حداقل فعلا مسکوت نگه دارد.
• آقای قاسمی کمی در باره مسیری که رایتل از روز اول تا امروز طی کرده توضیح دهید و اینکه فکر میکنید در این مدت به چه دستاوردهایی رسیدهاید؟
مدت ۱.۵ سال است که در ترکیب هیئت مدیره رایتل حضور دارم و پنج ماه است که به عنوان مدیر عامل این شرکت فعالیت میکنم. حال ترجیحم آن است که از این ۱.۵ سال بگویم، زمانی که وارد رایتل شدم تازه بحث تجاریشدن این شبکه در کرج و تهران مطرح شده بود و ما تعداد محدودی سایت در این دو استان داشتیم و در این میان مشکلات متعددی از داخل و خارج شرکت برای ما ایجاد میشد.
در آن زمان از آنجا که ما یک شرکت جوان و نوپا بودیم و در کشور هم تجربهی ۳G وجود نداشت ما با مشکلات متعددی مواجه بودیم اما به هر صورت توانستیم به شکل موفق عمل کنیم و درنهایت بسیاری از مشکلات را برطرف کرده و در کل کشور کار را دنبال کردیم. اکنون تعداد قابل توجهی از شهرهای کشور تحت پوشش شبکه ما قرار گرفتهاند و طی پنج ماه گذشته تعداد مشترکان ما سه برابر شده است. حتی واقعیت این است که این رقم تا چند برابر قابلیت افزایش دارد که البته این افزایش نیاز به گسترش زیرساختهای لازم دارد. چرا که ما براین عقیده هستیم که باید همگام با گسترش کمی، سرویسهای فنی خود را نیز ارتقاء دهیم.
• بسیاری بر این باورند که اکنون کیفیت اینترنت رایتل به این دلیل بالاست که تعداد مشترکان آن کم است، نظر شما در این زمینه چیست؟
ما میان بخشهای فنی و بازاریابی، ارائه خدمات و سرویسها نوعی تناسب در نظر گرفتهایم و به همان اندازه که تعداد مشترکانمان افزایش پیدا میکند تلاش میکنیم که شبکه را از نظر فنی هم ارتقاء دهیم. حتی به اعتقاد ما از این پس نه تنها کیفیت خدمات رایتل پائین نمیآید بلکه شاهد ارتقاء خدمات هم خواهیم بود چراکه شبکه فنی ما براساس راهکارهای تجربی پیش میرود و ما بهطور دائم از راهکارهای مختلف که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته بهرهمند میشویم، به همین دلیل قطعا در آینده سرویسهای ما کیفیت بهتری را تجربه خواهند کرد.
• یعنی میتوانید با قطعیت این را اعلام کنید که کیفیت خدمات شما با افزایش شمار مشترکان پائین نمیآید؟
قطعا. از ابتدا هم قصد ما همین بوده و مطمئنا در آینده نیز شرایط به همین شکل خواهد بود.
کمتر از یک درصد از درآمد ۳G مربوط به تماس تصویری می شود
• اما طی مدت فعالیت رایتل یکی از حاشیههای مهم و یا شاید مهمترین حاشیه رایتل بحث تعلیق تماسهای تصویری باشد. شما اکنون این موضوع را از چه مراجعی پیگیری میکنید و به چه نتیجهای رسیدهاید؟ به نظر شما قطع این سرویس تا چه اندازه منطقی است؟ به هرحال بسیاری هزینههای متعددی متقبل شدهاند تا بتوانند از تماسهای تصویری استفاده کنند، آیا خود شما فکر نمیکنید بدون ارائهی این سرویس خدمات کاملی به مشترکانتان ارائه نمیکنید؟
واقعیت این است که بحث تماس تصویری به عنوان یک بخش جذاب برای ورود به بازار در نظر گرفته شده بود اما براساس تجربهای که در دنیا هم وجود دارد، اغلب مشترکان پس از خرید سیمکارتهای۳G چند بار از تماس تصویری استفاده کرده و پس از آن سایر مزیتهای نسل سوم را بیش از تماس تصویری مورد استفاده قرار میدهند. اکنون در دنیا کمتر از یک درصد از درآمد اپراتورهای ۳G به مکالمهی تصویری مربوط میشود. اما با این وجود ما به عنوان یک اپراتور که قرار بوده چنین سرویسی را ارائه کنیم و این موضوع را اطلاعرسانی هم کردهایم بیشک نسبت به قطع این سرویس انتقاد داریم.
در این میان نکته دیگری که هست آنکه اگر دوستانی که تصمیم به قطع این تماسها گرفتند پیش از این اقدام جلسهای با ما گذاشته و دغدغههای خود را مطرح میکردند، قطعا ما راهی برای دغدغههایشان پیدا میکردیم و شاید هیچ گاه چنین اتفاقی نمیافتاد. به هرصورت اکنون ما پیگیر وصل شدن مجدد تماسهای تصویری هستیم و امیدواریم به زودی این مشکل برطرف شود.
• طی صحبتهایی که با مسئولان داشتهاید، وعدهای هم به شما داده شده و مشخص است که این سرویس مجددا از چه زمانی وصل می شود؟
در حوزه وصلشدن مجدد تماسهای تصویری این ما نیستیم که تصمیم میگیریم اما این موضوع از ابتدای ماه رمضان در دستور کار بوده و قرار بوده است که دربارهی آن تصمیم قطعی گرفته شود، البته قرار بود در این میان برای گرفتن تصمیم نهایی جلسهای تشکیل شود که فکر میکنم این جلسه در آیندهای نزدیک تشکیل شده و نتیجهی قطعی مشخص خواهد شد.
• آیا در دورهای که این تماسها فعال بود، مشکل خاصی برای مردم ایجاد شد و شکایت یا اعتراض خاصی برای آن وجود داشت که سرویس تماس تصویری تعلیق شد؟ درآن دوره شکایت خاصی به مراجع قضایی صورت نگرفت؟
تماسهای تصویری به گونهای طراحی شدهاند که کاربر پیش از پاسخگویی میتواند قبول کند که به شیوه تصویری پاسخ دهد یا خیر. به همین دلیل در مدت فعالیت این سرویس مشکل خاصی ایجاد نشد و هیچگاه تخلف خاصی صورت نگرفت. اما به هرحال با توجه به خدماتی که نسل سوم میتواند به مردم ارائه کند صورت گرفتن برخی مقاومتها در برابر آن از ابتدا قابل پیشبینی بود به همین دلیل برخی از مراجع محترم تقلید به دلیل نوع سوالی که از آنها شده بود در این زمینه اظهارنظرهایی داشتند که در این میان نوع طرح سوال از اهمیت بسیاری برخوردار بود چرا که همین مراجع سوال به شکل دیگری از آنها پرسیده شد، جوابهای متفاوتی ارائه کردند اما آنچه برای ما اهمیت دارد آن است که طبق قانون جمهوری اسلامی ایران حرکت میکنیم و این قانون براساس شرع است و به همین دلیل قطعا نظر مراجع را در قانون لحاظ کرده و بر همین اساس برخورد خواهیم کرد.
رایتل گران نیست
• نکتهای دیگری که دربارهی رایتل میتوان به آن اشاره کرد بحث هزینههای رایتل است که از نظر بسیاری این هزینهها بالا است البته پیش ازاین زمانی اینگونه اعلام شده بود هزینهی اینترنت رایتل حتی یک شانزدهم اپراتورهای دیگر است اما واقعیت این است که درعمل حس میشود هزینههای نسل سوم برای کاربران به نسبت بالا است؟
مبنای مقایسه شما برای گرانی و ارزانی سرویس اینترنت رایتل چیست؟ اگر مبنای مقایسه اینترنتی است که از طریق ارائه دهندگان سرویس adsl ارائه میشود طبیعی است که به دلیل اینکه شما از طریق سیم کارت رایتل این امکان را خواهید داشت که در طول گستره شبکه تحت پوشش این اپراتور با سرعت بالا حرکت کرده و همچنان به اینترنت پرسرعت متصل بمانید، برخلاف سرویس های ثابت مثل adsl و وایمکس هزینه های بیشتری را در قبال این امکانات باید متقبل شوید.
اما با مقایسه میان قیمتهای ارائه شده از طریق ارائه دهندگان اینترنت ثابت با قیمتهای ارائه شده توسط رایتل به روشنی در خواهید یافت که تفاوت قیمتها به اندازه امکانات اضافه آن نیست.
از سوی دیگر اگر مبنای مقایسه اینترنت قابل ارائه بر روی دیگر اپراتورهای موبایل است، با قاطعیت اعلام می شود با حفظ تمام ویژگی های متمایز و ویژه رایتل در قیاس با دیگر اپراتورها شامل سرعت بالا، کیفیت مناسب، اتصال همیشگی و قابلیت تحرک در سرعت بالا، قیمت اینترنت رایتل از بقیه رقبا به مراتب پایینتر است.
به هر صورت قیمتهای ما با آنچه اعلام شده تفاوتی ندارد و ما اجازه نداریم برای خدمات خود قیمتی بالاتر و یا پایینتر از این تعرفهها را اعمال کنیم چرا که تعرفههای اصلی طبق نظر سازمان تنظیم مقررات اعلام میشود و ما موظف هستیم همان تعرفهها را اعمال کنیم اما در هر صورت بستههای ما برای کاربران مقرون به صرفه است و شاید هزینهی آنها تا همان یک شانزدهم هم کمتر از اپراتورهای دیگر باشد.
• در کل از نظر خود شما هزینههای رایتل منطقی است، آیا شما فکر نمیکنید اینترنت رایتل بدون در نظر گرفتن بستهها گران است؟
اینترنت ما نسبت به سایر اپراتورها قابل مقایسه نیست و سرعتی به مراتب بالاتر دارد به همین دلیل اگر شما بخواهید در نظر بگیرید بیشک اینترنت رایتل به مراتب ارزانتر خواهد بود.
• برخی از کاربران در باره این موضوع که اگر شارژ دو یا ۲۰ هزار تومانی رایتل بخریم همچنان ۱۵ روز برای استفاده از آن فرصت داریم، گلایههایی دارند، در مورد این موضوع توضیح میدهد؟
این موضوع درست نیست. رایتل برای استفاده از شارژهای مختلف خود بازههای زمانی مختلفی در نظر گرفته است. به طوری که برای شارژهای ۲ تا ۵۰ هزار تومانی بازههای ۹۰ تا ۷۲۰ روزه برای استفاده در نظر گرفته شده است. علاوه بر این دورههای بلند مدت، رایتل این امکان را فراهم کرده که با وجود اتمام دوره استفاده، با اولین شارژ، هزینه شارژ قبلی هم در اختیار مشترک قرار میگیرد.
• با این وجود به نظر میرسد که هنگام مصرف هزینهها به نسبت بالاتر از این رقمها است
شاید این اتفاق در موارد متعدد به سرعت بالای رایتل بازگردد. اینکه شما در یک دقیقه چه میزان اطلاعات دانلود میکنید و در اینترنت اپراتورهای دیگر در همان مدت چه اندازه امکان دانلود دارید، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اکنون بسیاری از کاربران اینترنت ما هنگام استفاده از این سرویس محو سرعت آن میشوند و حواسشان به ساعت و میزان استفادهشان نیست.
در باره تعرفههای کلی رایتل باید گفت در حال حاضر، تماس صوتی بیرون شبکه ما چه در ساعت پیک و چه در ساعت غیرپیک ۶۲۵ ریال است که این هزینه با تعرفههای ایرانسل و همراه اول برابر است، پیامکهای فارسی ما هم ۸۹ ریال قیمت دارند که این تعرفه در همراه اول و ایرانسل به ترتیب ۸۹ و ۱۰۰ ریال است. در سیمکارتهای اعتباری نیز تماسهای صوتی برون شبکهای ما ۸۹۵ ریال است که این رقم در ایرانسل ۹۲۵ و در همراه اول ۹۳۷ ریال است. اینترنت ما هم بدون فعالکردن بستهها کیلوبایتی نیم ریال قیمت دارد. در حالی که به عنوان مثال اینترنت همراه اول در ساعات عادی کیلوبایتی یک ریال و در ساعات شلوغی چهار ریال هزینه به دنبال دارد.
• فکر میکنید چه زمان کل کشور را پوشش خواهید داد؟
ما در حال حاضر حدود ۱۱۷ شهر را تحت پوشش داریم و در این میان برخی از این شهرها وضعیت خوبی دارند. برای شهرهای دیگر هم ما در حال تلاشیم تا با انجام کارهای کارشناسی شهرهایی که در اولویت هستند را مشخص کنیم و با سرعت پوشش شبکه خود را دنبال کرده و به اتمام برسانیم.
• پوشش جادهای چطور؟
در حال حاضر پوشش جادهای نداریم اما یکی از مزایای ۳G آن است که میتوان از آن در حین حرکت هم استفاده کرد که این مزیت در شیوههای اتصال به اینترنت نسلهای اول و دوم وجود ندارد البته با این وجود ما در حال حاضر ما در جادههای کشور پوشش کاملی نداریم اما در داخل شهرها شما به راحتی میتوانید از اینترنت پرسرعت در حین حرکت استفاده کنید. در باره پوشش جادهای هم در کل باید مشکلات مختلفی که در راه توسعه شبکه وجود دارد مدنظر قرار داد.
نکته دیگری که وجود دارد آنکه اکنون مشترکان ما ظرف چند ماه چند برابر میشوند و به هرحال آمادهکردن تجهیزات فنی برای این افراد خود نیاز به تلاش بسیار دارد، حال ممکن است یک اپراتور دیگر در همان مدت بیش از ما به تعداد مشترکانش افزوده شود اما قطعا تعداد مشترکان آنها ظرف چند ماه چند برابر نمیشود و اینجاست که این آمار برای ما معنی پیدا میکند.
• مشکل دیگری که وجود دارد انکه برای بهرهمندی از سرویسهای مختلف رایتل بسیاری از گوشیهای بازار جوابگو نیستند، شما برای حل این مشکل چه برنامهای دارید که دیگر کاربر رایتل مجبور نباشد پس از خرید سیمکارت در بازار بگردد و با هزینههای متعدد گوشی پیدا کند که بتواند قابلیت استفاده از خدمات رایتل را داشته باشد
اینگونه نیست که مشترکان ما بخواهند دنبال گوشی خاصی بگردند که سرویس بدهد. تمام گوشیهای هوشمند موجود در بازار پاسخگوی عمده سرویسهای رایتل به خصوص اینترنت پرسرعت آن هستند و تنها سرویس تماس تصویری رایتل نیاز به داشتن دوربین جلوی موبایل و امکان سخت افزاری برای استفاده است.
• اما همین حالا بسیاری از تبلتها هم برای استفاده از اینترنت رایتل قابلیت ندارند؟
قطعا تبلتهایی که ۳G ساپورت میکنند سیمکارت رایتل را هم میخوانند.