شانهساززاده: مهمترین دستاورد آقای واعظی، متحول کردن فرهنگ سازمانی در وزارت ICT بود
ایتنا - موسس گروه شرکتهای شاتل: با توسعه فضای رقابت، از حقوق مصرف کننده حمایت می شود ولی لازمه آن از بین رفتن انحصار است.
محمدحسن شانهساززاده، موسس گروه شرکتهای شاتل
اشاره:
سایت ایتنا به منظور بررسی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک نظرسنجی عمومی و نظرخواهی از کارشناسان، و همچنین بررسی میدانی را در دستور کار قرار داده که نتایج آن بتدریج منتشر میگردد.
در این بررسی که همزمان با پایان دوره ۴ ساله آقای محمود واعظی به عنوان وزیر پیشین ICT و ابتدای دوره وزارت آقای محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر جدید صورت میپذیرد، ایتنا تصمیم گرفته است با همکاری ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، نظرات جمعی از فعالین صنف و صنعت و کارشناسان حوزه ICT و روزنامهنگاران باسابقه این عرصه را در مورد دوره ارزیابی فعالیت وزیر پیشین و همچنین انتظارات از وزیر جدید را جویا شود.
در مرحله نخست، نظرسنجی عمومی سایت ایتنا با طرح این سوال که: «شما عملکرد محمود واعظی در وزارت ارتباطات را چگونه ارزیابی میکنید؟» در همه صفحات سایت فعال شده است که از همه کاربران دعوت میگردد که در آن مشارکت نمایند. نظرات کارشناسان نیز بتدریج در سایت و سپس بصورت یک پرونده ویژه در ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات به چاپ خواهد رسید.
گفتوگوی ایتنا با محمدحسن شانهساززاده، رئیس هیئت مدیره و موسس گروه شرکتهای شاتل:
■ عملکرد ۴ ساله آقای واعظی به عنوان وزیر ICT را چگونه ارزیابی میکنید و به نظر شما نقاط مثبت و منفی عملکرد ایشان چه بود؟
به نظر من مهمترین دستاورد آقای واعظی، متحول کردن فرهنگ سازمانی در وزارت ICT بود و با از بین بردن فرهنگ از بالا به پایین در وزارتخانه، مشتریمداری، احترام به حقوق مصرف کننده، عدالت و انصاف را جایگزین نمود. کسانی که به عنوان مدیر در راس شرکتها فعالیت میکنند میدانند که تکنولوژی را میتوان خرید و اجرایی کرد ولی فرهنگسازی کار سادهای نیست. هیچ موقع فراموش نمیکنم که وقتی قطعی در زیرساخت اتفاق افتاد آقای جهرمی که به عنوان مدیرعامل زیرساخت مسئولیت داشتند، به ما به عنوان اپراتور اس.ام.اس زدند و بابت قطعی عذرخواهی کردند و این نوع رفتار را پیش از این مشاهده نکرده بودیم و همیشه مشکلات تکذیب میشد.
برگزاری جلسات هفتگی با اپراتورها بسیار مثبت بود و این رویکرد باعث تحول در خدمات اپراتورها هم شد.
جوابگویی نتیجه متعهد بودن است و نتیجه آن شفافیت خواهد بود و در کل باعث حل مشکلات خواهد شد. البته در همه سازمانها این پاسخگویی یکسان نبود، ولی در زیرساخت تحول بزرگی ایجاد شد. در رگولاتوری هم برای صدور مجوز و نظارت واقعاً تلاش شد و ارائه مجوز برای خدمات و نه تکنولوژی بسیار قابل تقدیر بود.
■ انتظار شما از وزیر بعدی (آقای جهرمی) چیست و چه توصیهای به ایشان دارید؟
انتظار ما این است و با شناختی که از آقای وزیر داریم مطمئن هستیم سنت حسنه آقای واعظی و جلسات هفتگی ادامه خواهد داشت. در ضمن نیازمند توسعه شبکه ملی اطلاعات، توجه به بخش خصوصی واقعی درگیر در پروژهها، تفکیک بیشتر خدمات از تکنولوژی و اجازه به ارائه دهندگان خدمات برای استفاده از هر تکنولوژی و مهم تر از همه نیازمند توسعه فضای رقابت هستیم. با توسعه فضای رقابت، از حقوق مصرف کننده حمایت میشود ولی لازمه آن از بین رفتن انحصار است.