۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۰۹

بازارچه داخلي، سال نو سخت‌افزار و باقي قضايا!

بازارچه داخلي، سال نو سخت‌افزار و باقي قضايا! جواد زارعي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات ارايه يادداشت با موضوع بازار داخلي، بيشتر به زمان، شيوه و كيفيت توزيع محصولات ديجيتالي و نيز تغييرات قيمت مربوط مي‌شود. نوشتار ذيل براساس اين تعريف تهيه شده و صرفا نظر نگارنده را درباره بازار داخلي نشان مي‌دهد. نوزادي به ‌نام ميوا تا پيش در بازار داخلي تنها دو شركت فراسو و بيت‌پرداز با روش و منش متفاوت در امر توليد جولان مي‌دادند. چندي است كه بازيگري جديد و البته قدرتمند به ‌نام ماديران بدين جمع اضافه شده است. ميوا نام تجاري محصولاتي است كه در نوعي غربت خبري وارد جرگه لوازم جانبي در بازار داخل شده است. ماديران پيوندهاي عميقي با LG، Epson، Sharp و Olivetti دارد و بعيد نيست كه از اين ارتباطات به ‌عنوان فرصت استفاده كند. واقعيت امر اين است كه منش ماديران در معرفي محصولات جانبي با نام تجاري ميوا (Meva) براي نگارنده مشخص نيست. در ضمن اميدوارم كه اگر ماديران هوس صادرات را در سر پروراند نام انتخاب شده مشكلي ايجاد نكند، چرا كه Meva توسط يك شركت سوئدي به ‌ثبت رسيده است. فراسو پيش از اين در معرفي محصولات خود از قابليت رنگ‌ها استفاده كرده بود. حال، ماديران سعي دارد تا از ميوه‌هاي گوناگون براي تبليغ محصولات خود استفاده كنند كه جاي تبريك دارد! خوش آمد به برندهاي جديد! قلب كوچك نويسنده از شنيدن حضور نام‌هاي جديد تجاري در بازار داخلي همواره خوشنود مي‌شود، چرا كه هر نامي به‌شرط داشتن اصل و نسب مشخص، طعم و رنگ خاص خود را داشته و براي يكبار ارزش چشيدن دارد. حضور نام‌هاي جديد در بازار مادربرد، كارت‌گرافيك، پخش‌كننده‌هاي موسيقي، انواع حافظه‌هاي DRAM، نمايشگرهاي LCD و منبع‌تغذيه از يك‌سو به ‌تعديل قيمت‌ها كمك مي‌كند و از ديگرسو توان انتخاب كيفي مصرف‌كننده نهايي را نيز افزايش خواهد داد. البته حس حضور نام‌هاي مطرح به‌ شكلي غيرمحسوس به تقويت بازار داخلي منتهي خواهد شد. شايد در وهله اول، امكان تهيه محصولات سطح بالا و گران‌قيمت خارجي نباشد و اين امر طبيعي است. بايد پذيرفت كه حضور اين قطعات گران‌قيمت توسط تجارت‌ پيشگاه داخلي شايسته تقدير است و در مراحل بعدي اميد داشته باشيم كه قيمت اين موجودات با افزايش تعداد پارتي‌هاي وارداتي و تحكم محصولات هم‌نوع تعديل شود. به ‌نظر نگارنده، قيمت منطقي، استمرار در پشتيباني، توزيع مناسب محصولات و ذهنيت مثبت مصرف‌كننده است كه موفقيت نام تجاري را در بازار داخلي تضمين مي‌كند. به ‌عنوان نمونه موفق مي‌توان از حافظه‌هاي Patriot نام برد كه با كيفيتي جهاني، قيمت فوق‌العاده و پشتيباني مناسبي ارايه كرده و در زماني كوتاه به‌خوبي در بازار نفوذ كرده است. سير نزولي معرفت! كاهش قيمت قطعات كامپيوتري نيازي به ‌پيش‌گويي خارق‌العاده اوراكل در معبد المپيا ندارد، چرا كه افت قيمت قطعات و دستگاه‌هاي ديجيتال امري طبيعي و وابسته به گذر زمان است. روند كاهش قيمت‌ها در بازارهاي جهاني به صورتي شفاف اطلاع‌رساني مي‌شود، اما در بازار داخلي كمتر شاهد اين كاهش قيمت خواهيم بود. سهم بيشتر اين موضوع به ‌كاهش ميزان معرفت در بين توزيع‌كنندگان مربوط شده و سهم كمتر آن مربوط به بازار محدود و كوچك داخلي است. شايد بهتر باشد بازار داخلي را بازارچه بناميم تا آن روز كه بزرگ شود و از قواعد و قوانين بين‌المللي تبعيت كند و اين‌قدر از سوي مطبوعات‌چي جماعت بد و بيراه نصيب نبرد. راستش بازارچه كامپيوتر داخلي مدت‌ها وقت مي‌برد كه بزرگ شود و اين امر بدون همت دوستان، پشتيباني مصرف‌كنندگان و حمايت مطبوعات ميسر نخواهد شد. موخره پايان نمايشگاه بهاره كامپيوتكس تايپه بدون شك تحولاتي بس بزرگ را در بازار جهاني و با قدري تاخير در بازارچه داخلي موجب خواهد شد. ديگر گذشت آن زمان كه سبيت آلمان اتفاق اول كامپيوتريون محسوب مي‌شد، به‌ضرس قاطع مي‌توان گفت كه سال نو بازار جهاني از كامپيوتكس تايپه آغاز مي‌شود. از ماه آينده قدري بيشتر در بازار داخلي غور خواهيم كرد. تمام تلاش ما در راستاي تعريف ابعاد بازار داخلي است. يا حق!
کد مطلب: 10421
نام شما
آدرس ايميل شما