منطقه سبز در سرزمين سرخگزارش اختصاصي از نشست جهاني كسپرسكي
محمود اروجزاده
شهر تاريخي مسكو در فاصله سوم تا ششم دسامبر سال جاري شاهد نشست جهاني مديران كسپرسكي با عنوان «افقهاي تازه» و با حضور خبرنگاران و رسانهها بود تا در زادگاه اين شركت، از تاريخچه و رشد سريع و وضعيت و برنامههاي آتي خود سخن بگويند. در سرماي مسكو(كه البته به نظر ميزبانان، گرمترين ماه دسامبر طي چند سال گذشته تلقي ميشد) اين نشست حاوي خبر عرضه محصول يا سرويس جديدي نبود، اما در آستانه سال 2010 كه نقطه عطف مهمي براي اين شركت خواهد بود، تاكيد صريح «يوجين كسپرسكي» بر وجود تهديدات جدي امنيتي در پهنه جهان و همآوايي در ضرورت مقابله با آنها، در حقيقت تلاش براي تعميق جايگاه و نقش اين برند بود، ضمن اين كه ارائه آمار و اطلاعات اميدوار كننده از رشد فروش در بازار عليرغم بحران اقتصادي موجود، فرصت مناسبي را براي پيشبيني آينده درخشانتر پيش روي اين شركت ميگذاشت. در ادامه گزارشي از اين نشست به همراه گفتوشنود با مديران كسپرسكي را ميخوانيد.
آينده آلوده يا پاك؟
يوجين كسپرسكي مدير عامل اين شركت در افتتاحيه اين نشست با عنوان «افقهاي جديد براي آينده ديجيتالي پاك» تغييرات شگرف در زندگي امروز را برشمرد كه به هيچ عنوان قابل قياس با گذشته نيست. همچنين برخي پديدههاي جديد در وب مانند فيسبوك و توييتر كه با سرعتي باورنكردني همهگير شدهاند را مثال زد و اجتناب از آنها را عموما مشكل دانست. او سپس در شبيهسازي فضاي اطلاعات، آن را به يك «اكوسيستم» مانند كرد كه شامل شركتها، كاربران، دولتها، ضدويروسها، سيستم عاملها، خدمات و همه ابزارهاست، و البته اين اكوسيستم اكنون آنچنانكه بايد پاك نيست.
به گفته او در فضاي الكترونيكي، هر فرد، شركت و كشور در خطر است و به عبارت بهتر، اقتصاد جهاني از اين نقطه نظر در معرض آسيبپذيري جدي قرار دارد؛ منشا اين خطرات هم مجرمين سايبر هستند كه روزبروز در حال افزايش، و پيشرفتند.
وي با اشاره به اين واقعيت كه امروز همه ما عملا وابسته به اينترنت هستيم و به اينترنت امن براي ادامه فعاليتمان نياز داريم افزود: «متاسفانه به اينترنت امن، در حال حاضر به عنوان يك اولويت اساسي نگريسته نميشود و كاربران، شركتها، و دولتها به دلايل گوناگون به آن بيتوجهند و در دستور كار آنها اثري جدي از اين موضوع به چشم نميخورد.»
در اينجا، كسپرسكي به «سايبر تروريسم» به عنوان تهديدي عظيم كه ممكن است تا سرحد از كار انداختن اينترنت پيش برود اشاره كرد و توجه جهاني به آن را كاملا ضروري دانست.
پس از ارائه تصويري نگران كننده از آلودگي حاصل از تهديدات پيدا و پنهان در زمينه امينت در ابعاد كشوري و جهاني، كسپرسكي راهكارهاي «پالايش» را در 3 محور اساسي زير برشمرد:
- امنيت در اينترنت: براي هر محصول و سرويس در هر نقطه از شبكه، و براي هر ابزار بايد لحاظ گردد.
- آموزش: براي كودكان، دانش آموزان، كارشناسان IT، مديران شركتها، و مشاوران دولتي.
- نيروي پليس سايبر: براي آمادگي مقابله با تهديدات در قالب همكاري جهاني.
تاريخچه كسپرسكي
يوجين بوياكين مدير اجرايي كسپرسكي، كه وظيفه معرفي شركت را بر عهده گرفته بود، با اشاره به تاسيس آن در سال 1997 توسط ده نفر به صورت كاملا خصوصي، عنوان پيشرو در صنعت مبارزه با بدافزارها را به شركت متبوع خود داد، و با يادآوري داشتن بيش از1700 كارمند در سراسر جهان، و 300ميليون كاربر، افزايش شمار كاربران خريدار محصولاتش را 50هزار در روز ذكر كرد.
به گفته وي، اين شركت در سال 2009 معادل 30درصد رشد را داشته و پيشبيني رشد 35درصدي براي سال 2010 را دارد كه با وجود بحران اقتصادي همهگير در جهان، رشدي قابل توجه به نظر ميرسد. همچنين رشد سود كسپرسكي در سال 2009 معادل 56درصد بوده و در سال 2010 به 35درصد خواهد رسيد. از ميزان فروش سال 2009 ميزان 45درصد به اروپا و نيز 21درصد به منطقه EEMEA(اروپاي شرقي، خاورميانه و آفريقا) تعلق داشته است.
به گفته وي، ارزش بازار امنيت اطلاعات در سال 2009 برطبق گزارش IDC معادل 28 ميليارد دلار بوده كه عددي خيره كننده است، و جالبتر اين كه اين عدد تا سال 2012 به چهل ميليارد دلار خواهد رسيد.
اما در زمينه سهم كسپرسكي از بازار امنيت، وي اين سهم را در سال 2008 معادل 2/4درصد، در سال 2009 معادل 6درصد و در سال 2010 آن را معادل 7درصد پيشبيني كرد.
گفتوگو با مديران كسپرسكي
ناتاليا كسپرسكي، كه نقش اصلي را پيشبرد تجاري مجموعه كسپرسكي را بر عهده داشته، اكنون بر كرسي رياست هيئت مديره تكيه زده، ضمن اين كه همزمان مدير عامل شركت InfoWatch است كه در زمينه امنيت اطلاعات فعاليت ميكند.
وي مهمترين چالشهاي پيش روي بيزنس خود را پيچيدهتر شدن سيستمها و طبعا راهكارهاي لازمه آنها ميداند. او همچنين به سطح بالاي توانايي مالي رقباي كسپرسكي اشاره ميكند و اين نكته را چالش ديگر شركت متبوع عنوان ميكند. همچنين بزرگترشدن ابعاد شركت كه قدرت تحرك و اعمال تغييرات لازم و انعطافپذيري آن را ميكاهد، نكته حائز اهميت ديگر از ديدگاه اوست.
واسيلي دياگيلف مسئول فروش منطقه EEMEA (اروپاي شرقي، خاورميانه و افريقا) در مورد آمار و اطلاعات در زمينه جايگاه و فروش كسپرسكي در اين منطقه به ويژه ايران ميگويد: «آنچه مسلم است رشد فزاينده حضور كسپرسكي در منطقه و ايران هستيم، و شاهد حدود دو برار رشد هستيم، البته مشكل ما در ايران اين است كه آمار و ارقام و مطالعه بازاري در آن وجود ندارد، هر چند بخش زيادي از مشتريان ما از كشورهاي ايران و پاكستان هستند، و اين واقعيت باعث توجه جدي ما به اين دو كشور است.»
در پاسخ به سؤالي در زمينه ورود نسخههاي غيرمجاز كسپرسكي به ايران از كشورهايي چون مالزي و پاكستان، و ايجاد مشكل براي كاربران ايراني در بروز كردن محصول خود، و راهكار اين شركت، واسيلي ميگويد: «نكته اول اين كه اين نسخهها غالبا trial بوده و اعتبار محدود مثلا يك ماه دارند، و از سايت شركت دانلود شده و به صورت غيرقانوني به فروش ميرسند، كه طبعا امكان بروز شدن هم ندارند، در حالي كه امكان دانلود كردن رايگان براي همه ممكن است. يا اين كه نسخه هك شده به بازار عرضه ميشود، و به قيمت ارزاني به فروش ميرسد، كه البته اين نسخهها هايچگونه پشتيباني هم نخواهند داشت. مسئله دوم اين است كه برخي شركتها در خارج از ايران به دليل جذابيت فعلي بازار ايران وارد آن ميشوند و محصولات محلي مختلف كسپرسكي را مثلا از مالزي عرضه ميكنند، در حالي كه طرفهاي ايرانيشان نميدانند كه در پشتيباني و مسائل بعدي با چه كسي مواجهند و چه بايد انجام دهند. ما به اين مشكل واقفيم و تلاش ميكنيم به نمايندگان و كاربران در اين زمينه اطلاعرساني كنيم. البته اين مشكل منحصر به ايران هم نيست و به هر نقطه ديگر دنيا قابل تعميم است؛ آنچه مسلم است اين است كه ما براي حل اين معضل مصمم هستيم و شما در سال آينده شاهد اين مسئله نخواهيد بود، و محصولات منطقهاي ما با پشتيباني كامل با قابليت بروز شدن و امكان ارتقاء به آخرين نسخه ارائه خواهد شد.»
وي البته اين موضوع كه برخي كاربران عليرغم داشتن نسخه مجاز همچنان از بروز كردن محصول خود محرومند را تاييد نميكند و با رد دريافت هر گونه شكايتي در اين زمينه، بخش پشتيباني شركت را كاملا آماده پاسخگويي ميداند.
گري كانداكف مدير بخش منطقه EEMEA نيز در گفتوگويي در زمينه وضعيت اين برند و سهم بازار آن در منطقه و بخصوص در ايران، با اذعان به نبود آمار دقيق، رشد كسپرسكي را در اين مدت سريع ميداند و ادعا ميكند كه: «ما بيش از نيمي از بازار را در دست داريم.» به گفته او اين شركت در سال گذشته يكصد درصد رشد داشته كه بيش از هر نقطه ديگر دنيا بوده است،
كانداكف اساسا تمركز و توجه افزونتر بر منطقه خاورميانه را از سياستهاي اصلي اين شركت ذكر ميكند و در اين زمينه، سرمايهگذاري بيشتر، و همچنين تلاش براي معرفي بهتر برند را در كنار نمايندگان محلي در مجموعه اين منطقه، اولويتهاي نخست ميداند: «در يكي دو سال آينده در سطح اين منطقه رتبه دوم، و حتي در كشورهاي اصلي اين منطقه، رتبه نخست را از آن خود خواهيم نمود.»
در زمينه پشتيباني از ديگر زبانها، كانداكف محلي كردن محصول را همچون ديگر رقبا از راهبردهاي اصلي شركت ميداند و در مورد ارائه نسخه فارسي توضيح ميدهد: «بله حتما چنين برنامهاي داريم، البته بيان زمان آن چندان ساده نيست، اما شايد در سال آينده اين موضوع عملي شود.»
گفتني است مشروح اين گزارش به همراه متن كامل گفتوگو با مديران كسپرسكي در شماره آتي(دي ماه 88) ماهنامه دنياي كامپيوتر و ارتباطات منتشر خواهد شد.