چالشهاي تبليغات در سايتهاي ايراني مورد بررسي قرار گرفت
به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، طي نشستي با عنوان چالشهاي تبليغات در سايتهاي ايراني كه با حضور تعدادي از مديران سايتها، وبلاگنويسها و فعالان اينترنتي در فرهنگسراي فناوري اطلاعات برگزار شد، حاضران به بحث و تبادل نظر در خصوص مشكلات و چالشهاي تبليغات اينترنتي در ايران پرداختند.
درابتداي اين جلسه كه با پيگيري سايت آيتيايران در فرهنگسراي IT تشكيل شده بود، شهرام شريف مدير اين سايت با اشاره به سابقه تبليغات در سايتهاي ايراني گفت: عليرغم رشد تبليغات آنلاين در جهان، سايتهاي ايراني از تبليغات بيبهرهاند و حتي در مقايسه با رسانههاي سنتي مثل نشريات نيز قادر به تامين حداقل هزينههاي سايتهاي خود از طريق تبليغات نيستند.
وي افزود: هنوز بسياري از سايتهاي ايراني با هزينه شخصي اداره ميشوند و به نظر ميرسد هنوز عليرغم استفادههاي حرفهاي كه از سايتهاي ايراني ميشود قدرت و تاثير رسانههاي آنلاين ناشناخته مانده است.
شريف گفت: اين جلسه شايد نخستين جرقه براي شروع يك حركت مشخص و دقيقتر جمعي براي يافتن راههاي عبور از اين بحران و رونق بخشيدن به چرخه اقتصادي سايتهاي اينترنتي ايراني باشد و قطعا در آن نه ميتوان مشكلات اين عرصه را حل كرد و نه حتي راهكاري دقيق براي برونرفت از آن ارائه كرد شايد تنها بتوان در اين زمينه يك طرح بحث مشخص و درآينده دنبال كرد.
در ادامه اين جلسه عليرضا شيرازي مدير سايت جستوجوگر پارسيك طي سخناني با اشاره به اين كه هنوز سايتهاي ايراني بازاريابي و روشهاي آن را بلد نيستند گفت: واقعيت اين است كه بسياري از سايتها هنوز تبليغات اينترنتي و قابليتهاي آن را درك نكرده اند.
وي گفت: از طرف ديگر تبليغات در سايتهاي ايراني به عنوان يك راه حل مطرح نشده و به طور جدي مورد بحث قرار نگرفته است.
شيرازي با اشاره به اين كه روندي قانوني براي تبليغات اينترنتي در كشور وجود ندارد گفت: هم اكنون براي آن كه يك شركت تبليغي را به يك رسانه ارائه دهد همه موارد قانوني و مشخص است اما كسي كه به يك سايت ايراني ميخواهد تبليغ بدهد نميداند واقعا با چه كسي طرف است و وضعيت قانوني آن نيز چگونه است.
در اين جلسه همچنين تابان خواجه نصيري نويسنده، روزنامهنگار و مدير سايت webfaqt نيز با اشاره به اين كه براي حضور در فضاي تبليغات اينترنتي نياز به ابزارهاي موثر داريم گفت: ما ابتدا بايد با ايجاد بسترسازي و آموزش به نوعي به فرهنگسازي در اين عرصه بپردازيم.
خواجه نصيري همچنين بااشاره به اين كه مردم امروزه از تبليغات بيزار شدهاند و سعي ميكنند به تبليغات توجه نكنند و اين موضوع كار در اين صنعت را بسيار دشوار كرده افزود: شايد برخي راهحلها بتواند در اين زمينه مشكل گشا باشد از جمله به عنوان مثال استفاده از كلماتي مثل "رايگان" و "شما" در تبليغات نتايج خوبي به همراه خواهد داشت.
وي يكي از زمينههاي جذب مخاطب را سرعت در اجراي كار و حرفهاي بودن ذكر كرد و افزود: ما حتي ميتوانيم از فضاي تبليغاتي خود به نفع خودمان استفاده كنيم و تبليغات را از خودمان شروع كنيم موضوعي كه اغلب به آن توجه نمي شود.
پرستو دوكوهكي وبلاگنويس نيز طي سخناني به موضوع فقدان واسطههايي براي جذب آگهي در سايتهاي اينترنتي اشاره كرد و گفت: در سايتهاي ما اشخاصي كه دقيقا كار جذب آگهي انجام بدهند وجود ندارند و اساسا بسياري از سايتهاي ما به درآمدزايي فكر نميكنند.
وي گفت: به عنوان مثال ما در راهاندازي يك سايت صرفا به فكر ايجاد محتوا بوديم و اساسا به تبليغ فكر نميكرديم البته تعداد محدودي تبليغ نيز در اين سايت قرار گرفت كه آنها نيز كار خود سايت نبود بلكه از طرف خود آگهيدهندگان درخواست شد.
مهدي رودكي مدير سايت iranseo كه پيشنهاد برگزاري اين جلسه را داده بود در ادامه گفت: ما در مقايسه با سايتهاي خارجي از رونق تبليغاتي بسيار ناچيزي برخورداريم و متاسفانه سايتهاي ما نيز به اين موضوع اساسي بي توجه هستند.
رودكي با اشاره به اين كه بسياري از افراد از جمله توليد كنندگان و صاحبان بنگاهها از مطالب و محتواي توليد شده در سايتهاي ايراني استفاده ميكنند اما در اين چرخه سهمي را ايفا نميكنند گفت: متاسفانه از طرفي سايتهاي ما نيز صرفا منافع كوچك اطراف خود را نگاه ميكنند و به منافع وسيعتر كه ديگر سايتها را نيز دربرميگيرد نميانديشند.
در ادامه اين جلسه علي يوسفي معاون فني خبرگزاري ايسنا نيز به اين موضوع اشاره كرد كه اگر سايتهاي ايراني تبليغ چنداني ندارند شايد خيلي هم به آگهي دهندگان مربوط نشود و خود سايتها از نظر محتوايي قوي عمل نكردهاند و به جايي نرسيدهاند كه آگهيدهندگان به دادن تبليغ ترغيب شوند.
وي افزود: من تصور ميكنم دوران بلوغ اينترنت در ايران نرسيده و هنوز ما حتي صاحبان صنايع را با اينترنت به خوبي آشنا نكردهايم وبه همين دليل تبليغات در اينترنت هنوز سودآور نيست.
يوسفي همچنين خاطر نشان كرد: ما نبايد خودمان را با سايتهاي بزرگتر خارجي مثل گوگل و ياهو مقايسه كنيم و توقع داشته باشيم وقتي وضعيت تبليغاتي آنها اينچنين خوب است ما هم بايد وضعيت خوبي داشته باشيم چون ما گوگل و ياهو نيستيم و هنوز هم اينترنت در كشور ما خيلي رشد نكرده است.
نيما اكبرپور وبلاگنويس نيز در اين جلسه گفت: من فكر ميكنم تبليغات روي اينترنت به توليد محتوا چندان وابسته نيست چون حتي سايتهايي وجود دارند كه محتوا توليد نميكنند اما از تبليغات و توجه كافي روي اينترنت برخوردارند.
اكبرپور به نبود متولي متخصص در اين زمينه اشاره كرد و آن را يكي از مشكلات اين عرصه برشمرد.
وي افزود: ما هنوز در زمينه تبليغات اينترنتي تحقيقات كاملي انجام نداده ايم و به نظر ميرسد حداقل براي فرهنگسازي نياز به تحقيقات در زمينه تبليغات اينترنتي و انتشار مقالات متعدد در اين باره در رسانههاست تا زمينه رشد و آشنايي عمومي با قابليتهاي اين عرصه فراهم شود.
در ادامه اين جلسه هادي دارابي مدير سايت كاوش نيز طي سخناني رونق تبليغات اينترنتي را نيازمند استفاده از فناوريهاي جديد و در نظر گرفتن تقاضاي مخاطبان ذكركرد.
وي گفت: تبليغات اينترنتي بخشي از بستر گسترده تجارت الكترونيكي در كشور است كه بايد در كشور كامل شود و بدون كامل شدن اين چرخه نميتوان چندان انتظاري از آن داشت.
همچنين عزيزي فعال اينترنتي نيز در اين جلسه به مشكلات تبليغات در سايتهاي اينترنتي در برابر رسانههاي ديگر پرداخت وگفت: واقعيت اين است كه مدياي اينترنت اساسا وارد جدول رسانهاي شركتهاي تبليغاتي نشده است.
وي حجم گردش مالي تبليغات اينترنتي در ايران را چيزي در حد صفر دانست و گفت: تبليغات اينترتي در سايتهاي ايراني با مشكلات متعددي روبه روست در حالي كه تبليغات در رسانههاي ديگر هم وضعيت مشخصي دارد و هم درصد و سهم شركتهاي تبليغاتي از بابت آن بالاتراست براي همين اين شركتها كمتر به فكر تبليغات اينترنتي ميافتند.
وي همچين افزود: تبليغات اينترنتي در ايران نسبت به ميزان توجهي كه جامعه به اين رسانه ميكند بسيار عقب تر است.
در اين جلسه همچنين رضا هاشمي يكي از مديران سرويسدهنده پرشين بلاگ نيز با اشاره به اين كه بازار تبليغات در ايران كوچك و محدود است گفت: كارگزاران تبليغات اينترنتي بايد از درون اينترنت بيرون بيايند چراكه آنها هم اين فضا را ميشناسند و هم بر ابزارهاي آن تسلط دارند.
هاشمي افزود: جمع كردن و يك جا كردن بازار اينترنتي نيز ميتواند يك نسخه مناسب براي وضعيت فعلي تلقي شود تا حداقل حجم و اندازههاي اين بازار بزرگ و قابل توجه شود.
در اين جلسه همچنين وبلاگنويسان و مديران و مسئولان سايتهاي متعددي نيز شركت كرده بودند كه با پرسشها و نظرات خود به پيش برد اين بحث پرداختند.
در پايان حاضران در اين جلسه كمبود تبليغات در سايتهاي اينترنتي در بلند مدت را موجب افت كيفيت و از بين رفتن انگيزه نويسندگان سايتها و وبلاگهاي ايراني عنوان كردند.